Publicerad: 2024-12-16

Logotyp

Redovisningsekonom till Lekebergsbostäder och Lekebergs kommunfastigheter

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Vill du vara med och ta Lekebergs två kommunala bolag in i framtiden? För att möta dagens krav på hållbarhetsrapportering (CSRD) utökar LekebergsBostäder och Lekebergs kommunfastigheter nu sin styrka med en redovisningsekonom som dels ska arbeta med löpande ekonomuppgifter, dels ansvara för bolagets hållbarhetsrapportering.

2023 fattade EU beslut om att företag i Europa skall rapportera och inkludera hållbarhetsdata i sin finansiella årsredovisning. Syftet med lagen är att öka transparensen som är nödvändig för att gå mot en grönare ekonomi och ett mer hållbart samhälle. En följdeffekt av direktivet som förkortas CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) är att företag och arbetsgivare behöver säkerställa kompetens inom såväl hållbarhet som redovisning.

Är du inte helt insatt i CSRD? Ingen fara! Du kommer att erbjudas utbildningar inom detta. Det viktigaste är att du har erfarenhet av redovisning och att du har intresset och viljan att lära dig om hållbarhetsfrågorna. Så har du intresse för hållbarhetsfrågor och vill kombinera det med din kunskap inom ekonomi, då tycker vi att du ska läsa vidare!

Om LeBo och LeKo
LekebergsBostäder AB (LeBo) och Lekebergs Kommunfastigheter AB (LeKo) är allmännyttiga bostads- och fastighetsbolag vars uppdrag är att med affärsmässiga principer främja kommunens lokal- och bostadsförsörjning.

LeBo har ett flertal fastigheter runt om i Lekebergs kommun som inrymmer ca 430 lägenheter och LeKo har verksamhetslokaler om ca 44 600 kvm. Hela koncernen omsätter ca 120 miljoner kronor om året och ägs av moderbolaget Lekebergs kommunala Holding AB, som i sin tur är helägt av Lekebergs kommun.

Dina arbetsuppgifter
I grunden är du anställd som redovisningsekonom och du kommer att arbeta med sedvanliga ekonomiuppgifter samt lönehantering. Du kommer att arbeta nära ekonomichefen som kommer kunna lära dig massor om just fastighetsekonomi. Din roll kommer därmed innefatta uppgifter så som;

- Löpande redovisning, momsredovisning samt hantering av kund- och leverantörsreskontra.
- Lönehantering och uppgifter kopplade till löneutbetalning.
- Stötta upp vid årsbokslut, förvaltningsrevision och budgetarbete.

När det gäller hållbarhetsrapporteringen så är bolaget precis i uppstarten av att identifiera vad det innebär för bolaget, så här har du en fantastisk möjlighet att få vara med och forma hållbarhetsredovisningen från grunden. Du kommer, tillsammans med VD och ekonomichef, genomföra GAP-analys & dubbel väsentlighetsanalys för att identifiera vilka fokusområden bolagets hållbarhetsrapport ska innehålla. Detta är verktyg och områden som du kommer att få möjlighet att utbilda dig i.

Därtill kommer du att delta i arbetet med att upprätta de mål, strategier, policys och handlingsplaner som krävs och är relevanta för området. Du kommer även att ha kontakt med leverantörer och kunder gällande hållbarhetsfrågor. När kraven väl trätt i kraft kommer du att ansvara för bolagets hållbarhetsrapport.

Din profil
Vi tror att du som söker har

- Utbildning som redovisningsekonom, högskola eller yrkeshögskola, alternativt har arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Erfarenhet av att ha arbetat brett inom ekonomifunktionen, gärna minst 5 år.
- Erfarenhet av lönehantering.
- Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
- Stort intresse för hållbarhetsfrågor och känner dig motiverad att implementera CSRD i bolaget.

Det är meriterande om du har

- erfarenhet av fastighetsekonomi.
- relevanta kunskaper kopplat till CSRD (starkt meriterande).

Som person tror vi att du trivs i ett mindre, prestigelöst sammanhang där samarbete och ansvarstagande är A och O. Givetvis kräver rollen att du är analytisk, uppmärksam på detaljer och noggrann i det du gör men du behöver också kunna lyfta blicken och analysera frågor ur ett helhetsperspektiv. För att lyckas i rollen tror vi också att det är viktigt att du kan ta egna initiativ och har en god förmåga att se, utforma och implementera strukturer och processer som är relevanta för ditt ansvarsområde. Vi lägger stort vikt vid personliga egenskaper.

Information och ansökan
Tror du att detta är en roll som skulle passa dig? Skicka i så fall in ditt CV och personliga brev redan idag och berätta varför just du är rätt för rollen. Sista ansökningsdag är den 19 januari 2025. Bearbetning av urval och intervjuer kommer att påbörjas tidigast i slutet av januari. Tillträde enligt överenskommelse.

Har du frågor om rollen eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Kajsa Rosén, kajsa.rosen@axoconsulting.se eller 072-398 02 67

Välkommen med din ansökan!

AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan. 
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Lekeberg

Populära jobb i Lekeberg