Publicerad: 2024-12-17
Digitaliseringsansvarig till Stadsledningskontoret i Göteborg
En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer.
Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en person som brinner för att förbättra och effektivisera arbetsprocesser, och har erfarenhet av att arbeta med Microsoft 365-plattformen? Vill du vara med och utveckla framtidens arbetssätt? Då är detta tjänsten för dig!
Tjänsten är placerad vid avdelningen för Ekonomi, inköp och IT som idag består av 10 personer och leds av förvaltningens ekonomichef. Vi erbjuder dig en stimulerande och utvecklande arbetsplats med kompetenta, trevliga och hjälpsamma kollegor.
Som Digitaliseringsansvarig hos oss kommer du att spela en nyckelroll i att identifiera och genomföra förbättringar i våra arbetsprocesser och digitala verktyg. Du kommer att samarbeta nära olika avdelningar för att förstå deras behov och översätta dessa till lösningar, ofta med hjälp av verktygen inom Microsoft 365-plattformen.
Dina huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter:
- Utveckling och implementering av förvaltningens digitaliseringsstrategi - Att tillsammans med kontorets verksamheter identifiera behov och möjligheter samt ta ansvar för att ta fram en strategisk plan för digitaliseringsarbetet.
- Ansvar för uppföljning och utvärdering av digitaliseringsplan och digitaliseringsinsatser för att säkerställa att de levererar förväntat resultat, nyttor och effekt i organisationen.
- Ansvar för AI-agendan: Utforska och implementera AI-lösningar som förbättrar produktiviteten.
- Förändringsledning att leda digitala förändringar av arbetssätt och processer och få med alla i förändringsresan.
- Implementera och utbilda kollegor i lösningar baserade på Microsoft 365 (t.ex. SharePoint, Teams, Power Platform).
- Stötta organisationen i användningen av Microsoft 365 och agera expert för att maximera plattformens potential.
- Vid framtagande och utveckling av förvaltningens digitaliseringsstrategi ta hänsyn till dataskydd och informationssäkerhet.
- Delta i stadens nätverk inom området och samverka med andra parter i staden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom, för yrket, relevanta områden, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Vi ser gärna att du:
- Har relevant erfarenhet av verksamhetsutveckling med stöd av digitala verktyg.
- Är väl insatt i Microsoft 365-plattformen, särskilt SharePoint, Teams och gärna Power Apps/Power Automate.
- Har ett analytiskt sinne och kan identifiera förbättringspotential i arbetsprocesser.
- Är kommunikativ och pedagogisk du kan få med dig olika intressenter i förändringsresan.
- Trivs i en roll där du får kombinera teknik, människor och processutveckling.
Vi söker dig som är intresserad av att driva utvecklingsarbete med koppling till digitalisering och som har en god samarbetsförmåga. Du är lyhörd för verksamheternas behov med en förmåga att driva digital utveckling och förändring med entusiasm.
Du är både strategisk och operativ du kan driva digitaliseringsinitiativ mot en strategisk agenda men kan också dyka ner i detaljer och operativt arbete när det behövs.
Du har en stark kommunikativ och pedagogisk förmåga och är bekväm med att kommunicera med många interna och externa kontakter.
Du har en analytisk förmåga och visar ett strukturerat arbetssätt samtidigt som du är lösningsorienterad och kreativ.
För att nå framgång krävs ett lagarbete där dina kompetenser kan samverka med andras för att åstadkomma förändring. Vi ser därför gärna till att du är en person med positiv inställning som vill bidra till ett gott samarbetsklimat och till ett positivt resultat. Du kan både arbeta självständigt och i samarbete med andra. Du har förmågan att driva projekt i land från start till mål. Du är flytande i svenska och du ska kunna utrycka dig väl både i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en person som brinner för att förbättra och effektivisera arbetsprocesser, och har erfarenhet av att arbeta med Microsoft 365-plattformen? Vill du vara med och utveckla framtidens arbetssätt? Då är detta tjänsten för dig!
Tjänsten är placerad vid avdelningen för Ekonomi, inköp och IT som idag består av 10 personer och leds av förvaltningens ekonomichef. Vi erbjuder dig en stimulerande och utvecklande arbetsplats med kompetenta, trevliga och hjälpsamma kollegor.
Som Digitaliseringsansvarig hos oss kommer du att spela en nyckelroll i att identifiera och genomföra förbättringar i våra arbetsprocesser och digitala verktyg. Du kommer att samarbeta nära olika avdelningar för att förstå deras behov och översätta dessa till lösningar, ofta med hjälp av verktygen inom Microsoft 365-plattformen.
Dina huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter:
- Utveckling och implementering av förvaltningens digitaliseringsstrategi - Att tillsammans med kontorets verksamheter identifiera behov och möjligheter samt ta ansvar för att ta fram en strategisk plan för digitaliseringsarbetet.
- Ansvar för uppföljning och utvärdering av digitaliseringsplan och digitaliseringsinsatser för att säkerställa att de levererar förväntat resultat, nyttor och effekt i organisationen.
- Ansvar för AI-agendan: Utforska och implementera AI-lösningar som förbättrar produktiviteten.
- Förändringsledning att leda digitala förändringar av arbetssätt och processer och få med alla i förändringsresan.
- Implementera och utbilda kollegor i lösningar baserade på Microsoft 365 (t.ex. SharePoint, Teams, Power Platform).
- Stötta organisationen i användningen av Microsoft 365 och agera expert för att maximera plattformens potential.
- Vid framtagande och utveckling av förvaltningens digitaliseringsstrategi ta hänsyn till dataskydd och informationssäkerhet.
- Delta i stadens nätverk inom området och samverka med andra parter i staden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom, för yrket, relevanta områden, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Vi ser gärna att du:
- Har relevant erfarenhet av verksamhetsutveckling med stöd av digitala verktyg.
- Är väl insatt i Microsoft 365-plattformen, särskilt SharePoint, Teams och gärna Power Apps/Power Automate.
- Har ett analytiskt sinne och kan identifiera förbättringspotential i arbetsprocesser.
- Är kommunikativ och pedagogisk du kan få med dig olika intressenter i förändringsresan.
- Trivs i en roll där du får kombinera teknik, människor och processutveckling.
Vi söker dig som är intresserad av att driva utvecklingsarbete med koppling till digitalisering och som har en god samarbetsförmåga. Du är lyhörd för verksamheternas behov med en förmåga att driva digital utveckling och förändring med entusiasm.
Du är både strategisk och operativ du kan driva digitaliseringsinitiativ mot en strategisk agenda men kan också dyka ner i detaljer och operativt arbete när det behövs.
Du har en stark kommunikativ och pedagogisk förmåga och är bekväm med att kommunicera med många interna och externa kontakter.
Du har en analytisk förmåga och visar ett strukturerat arbetssätt samtidigt som du är lösningsorienterad och kreativ.
För att nå framgång krävs ett lagarbete där dina kompetenser kan samverka med andras för att åstadkomma förändring. Vi ser därför gärna till att du är en person med positiv inställning som vill bidra till ett gott samarbetsklimat och till ett positivt resultat. Du kan både arbeta självständigt och i samarbete med andra. Du har förmågan att driva projekt i land från start till mål. Du är flytande i svenska och du ska kunna utrycka dig väl både i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.