Publicerad: 2024-12-19
Upphandlare
Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.
Beskrivning
Rättsenheten består av elva medarbetare och ingår som en av fyra enheter i Avdelningen för verksamhetsstyrning och stöd.
Rättsenheten hanterar överklagade ärenden och olika typer av förordnanden m.m. samtidigt som en stor del av uppdraget består i att fungera som ett internt kvalificerat stöd till länsstyrelsen som helhet. Rättsenhetens medarbetare arbetar dagligen inom flera olika rättsområden, bland annat miljörätt, plan- och byggfrågor, trafikfrågor och myndighetsövergripande juridik. Rättsenheten ansvarar även för frågor som rör upphandling, dataskydd och informationssäkerhet. På rättsenheten arbetar i dag bland annat en dataskyddssamordnare, en informationssäkerhetssamordnare och en upphandlingssamordnare. Länsstyrelsens två folkrättsliga rådgivare är också placerade på enheten.
Arbetsuppgifter
Länsstyrelsen förstärker nu myndighetens arbete med upphandling och inköp, med särskilt fokus på myndighetsövergripande upphandlingar, kontroll av leverantörer, antikorruption, avtalsuppföljning och e-handel. Länsstyrelsen ska ta ytterligare steg mot att
förhindra organiserad brottslighet
endast samarbeta med leverantörer som följer regelverk och krav
efterleva författningsstyrda krav på upphandlingar, bland annat i fråga om e-handel
arbeta resurseffektivt med upphandlingar, avrop och inköp
Som upphandlare med placering på rättsenheten arbetar du både strategiskt och operativt med upphandlingar och inköp och du kommer i kontakt med de flesta av länsstyrelsens verksamhetsområden. Du ansvarar för att självständigt planera och genomföra dina upphandlingar. Du bidrar till att utveckla inköpsverksamheten och länsstyrelsens arbetssätt samt stödjer myndigheten i affärsmässiga och upphandlingstekniska frågor. Vid behov och i mån av tid ger du även stöd till chefsjuristen inom det myndighetsövergripande verksjuridiska området. Det kan till exempel handla om avtalsfrågor och arbete med länsstyrelsens olika styrdokument. Länsstyrelsen verkar inom flera nätverk och via dessa får du möjlighet att utbyta erfarenheter med upphandlare på andra länsstyrelser.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
Har relevant akademisk examen eller annan utbildning som länsstyrelsen bedömer är likvärdig inom verksamhetsområdet
Har erfarenhet och kunskap av arbete inom upphandling och inköp
Har kunskaper om det upphandlingsrättsliga regelverket
Har erfarenhet av att ge administrativt stöd
Har god förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt
Vi ser det som meriterande om du även har:
Dokumenterad erfarenhet av upphandling och inköp
Erfarenhet av arbete inom en statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning
Erfarenhet av arbete som involverar att kontrollera leverantörer och stävja korruption
Erfarenhet av arbete med myndighetsövergripande frågor inom juridik
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tjänsten ställer höga krav på självständighet, integritet, initiativtagande och samarbetsförmåga samt en god kommunikativ förmåga. Du behöver kunna upprätthålla en god tillgänglighet gentemot övriga på myndigheten och även vara pedagogisk och analyserande i ditt sätt att arbeta.
Du är en initiativtagande, serviceinriktad, analytisk och självständig person som har lätt för att samarbeta med andra. Du ser och förstår verksamhetens behov och utifrån det ger du förslag på lösningar. Du tycker om att arbeta i team och har lätt för att skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter. Du har förmåga att självständigt driva och slutföra egna arbetsuppgifter och projekt. Du tar ansvar för din egen och andras arbetsmiljö och ber om hjälp om det behövs. Vi ser gärna att du är bekant med den statliga värdegrunden och du uppträder korrekt och professionellt i såväl interna som externa kontakter.
Villkor
Anställningen är tillsvidare med tillträde tidigast den 1 april 2025. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Arbetsort är Nyköping. Du har möjlighet att arbeta på distans upp till 40 % av arbetstiden per vecka.
Alla tjänster på länsstyrelsen kan vara föremål för krigsplacering. Tillträde till tjänsten som upphandlare förutsätter godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Ansökan
Välkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast den 13 januari 2025. Du ansöker via Länsstyrelsens webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland.
Genom att ansöka till tjänsten godkänner du att länsstyrelsen hanterar och sparar dina personuppgifter. Länsstyrelsen hanterar personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Här kan du läsa mer om myndighetens hantering av personuppgifter www.lansstyrelsen.se/dataskydd.
Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att få ta del av innehållet i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter så ska du först kontakta HR-enheten för att få hjälp med din ansökan.
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling. Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk. Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook och LinkedIn.
Beskrivning
Rättsenheten består av elva medarbetare och ingår som en av fyra enheter i Avdelningen för verksamhetsstyrning och stöd.
Rättsenheten hanterar överklagade ärenden och olika typer av förordnanden m.m. samtidigt som en stor del av uppdraget består i att fungera som ett internt kvalificerat stöd till länsstyrelsen som helhet. Rättsenhetens medarbetare arbetar dagligen inom flera olika rättsområden, bland annat miljörätt, plan- och byggfrågor, trafikfrågor och myndighetsövergripande juridik. Rättsenheten ansvarar även för frågor som rör upphandling, dataskydd och informationssäkerhet. På rättsenheten arbetar i dag bland annat en dataskyddssamordnare, en informationssäkerhetssamordnare och en upphandlingssamordnare. Länsstyrelsens två folkrättsliga rådgivare är också placerade på enheten.
Arbetsuppgifter
Länsstyrelsen förstärker nu myndighetens arbete med upphandling och inköp, med särskilt fokus på myndighetsövergripande upphandlingar, kontroll av leverantörer, antikorruption, avtalsuppföljning och e-handel. Länsstyrelsen ska ta ytterligare steg mot att
förhindra organiserad brottslighet
endast samarbeta med leverantörer som följer regelverk och krav
efterleva författningsstyrda krav på upphandlingar, bland annat i fråga om e-handel
arbeta resurseffektivt med upphandlingar, avrop och inköp
Som upphandlare med placering på rättsenheten arbetar du både strategiskt och operativt med upphandlingar och inköp och du kommer i kontakt med de flesta av länsstyrelsens verksamhetsområden. Du ansvarar för att självständigt planera och genomföra dina upphandlingar. Du bidrar till att utveckla inköpsverksamheten och länsstyrelsens arbetssätt samt stödjer myndigheten i affärsmässiga och upphandlingstekniska frågor. Vid behov och i mån av tid ger du även stöd till chefsjuristen inom det myndighetsövergripande verksjuridiska området. Det kan till exempel handla om avtalsfrågor och arbete med länsstyrelsens olika styrdokument. Länsstyrelsen verkar inom flera nätverk och via dessa får du möjlighet att utbyta erfarenheter med upphandlare på andra länsstyrelser.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
Har relevant akademisk examen eller annan utbildning som länsstyrelsen bedömer är likvärdig inom verksamhetsområdet
Har erfarenhet och kunskap av arbete inom upphandling och inköp
Har kunskaper om det upphandlingsrättsliga regelverket
Har erfarenhet av att ge administrativt stöd
Har god förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt
Vi ser det som meriterande om du även har:
Dokumenterad erfarenhet av upphandling och inköp
Erfarenhet av arbete inom en statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning
Erfarenhet av arbete som involverar att kontrollera leverantörer och stävja korruption
Erfarenhet av arbete med myndighetsövergripande frågor inom juridik
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tjänsten ställer höga krav på självständighet, integritet, initiativtagande och samarbetsförmåga samt en god kommunikativ förmåga. Du behöver kunna upprätthålla en god tillgänglighet gentemot övriga på myndigheten och även vara pedagogisk och analyserande i ditt sätt att arbeta.
Du är en initiativtagande, serviceinriktad, analytisk och självständig person som har lätt för att samarbeta med andra. Du ser och förstår verksamhetens behov och utifrån det ger du förslag på lösningar. Du tycker om att arbeta i team och har lätt för att skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter. Du har förmåga att självständigt driva och slutföra egna arbetsuppgifter och projekt. Du tar ansvar för din egen och andras arbetsmiljö och ber om hjälp om det behövs. Vi ser gärna att du är bekant med den statliga värdegrunden och du uppträder korrekt och professionellt i såväl interna som externa kontakter.
Villkor
Anställningen är tillsvidare med tillträde tidigast den 1 april 2025. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Arbetsort är Nyköping. Du har möjlighet att arbeta på distans upp till 40 % av arbetstiden per vecka.
Alla tjänster på länsstyrelsen kan vara föremål för krigsplacering. Tillträde till tjänsten som upphandlare förutsätter godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Ansökan
Välkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast den 13 januari 2025. Du ansöker via Länsstyrelsens webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland.
Genom att ansöka till tjänsten godkänner du att länsstyrelsen hanterar och sparar dina personuppgifter. Länsstyrelsen hanterar personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Här kan du läsa mer om myndighetens hantering av personuppgifter www.lansstyrelsen.se/dataskydd.
Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att få ta del av innehållet i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter så ska du först kontakta HR-enheten för att få hjälp med din ansökan.
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling. Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk. Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook och LinkedIn.