Publicerad: 2024-12-19
Arkivarie
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Har du yrkeserfarenhet som arkivarie inom offentlig verksamhet och gedigen kunskap om regelverket för statlig arkivverksamhet? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss!
Vad ska du jobba med?
Som arkivarie kommer du att:
• Genomföra bevarande- och gallringsutredningar samt arbeta med eventuella framställningar till Riksarkivet.
• Deltaga i arbetet med arkivleveranser till myndighetens e-arkiv samt pappersarkiv.
• Ordna, förteckna och gallra allmänna handlingar.
• Ge råd och stöd samt delta i utbildningsinsatser på myndigheten och delta internt och externt i samverkansgrupper.
• Arbeta med övrigt förekommande arbetsuppgifter på arkivfunktionen.
Arbetet innefattar hantering av sekretessbelagda handlingar. Sveriges medlemskap i Nato ställer ytterligare krav på myndighetens informationshantering.
Vem söker vi?
Krav för anställningen:
• Högskoleutbildning med minst 60 hp (40 poäng) i arkivvetenskap.
• Yrkeserfarenhet som arkivarie inom offentlig verksamhet.
• Gedigen kunskap om regelverket för statlig arkivverksamhet.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt är strukturerad. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande.
• Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.
• Goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
Stor vikt läggs vid:
• Erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsklassificerade handlingar.
• Intresse för IT-relaterade arkivfrågor.
• Yrkeserfarenhet som arkivarie inom statlig verksamhet.
Vikt läggs vid:
• Erfarenhet av arbete med e-arkiv och av leveranser till e-arkiv.
Vad gör enheten?
Enheten för arkiv och registratur består av åtta medarbetare, sex i Solna och tre i Östersund. Enheten ansvarar för myndighetens arkiv och registratur. Enheten utreder bevarande och gallring samt ansvarar för myndighetens redovisning av allmänna handlingar genom diarieföring, arkivredovisning inkluderande klassificeringsstruktur och dokumenthanteringsplan. Därtill ansvarar även enheten för arkivvården. På enheten finns både registratorer och arkivarier som arbetar tätt ihop även om de huvudsakliga ansvars- och arbetsuppgifterna skiljer sig åt.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten
Om anställningen
Du kommer att anställas som handläggare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är ett vikariat på heltid till och med 2025-06-08. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.
Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Britt-Marie Larson, telefon 010- 205 25 05.
Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Vi vill uppmärksamma dig på att urval- och rekryteringsprocessen kan komma att förlängas under jul- och nyårsperioden på grund av helgdagar.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som arkivarie hos oss!
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.
Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter.
Ansök senast 2025-01-12 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 04999-2024-2.1.1
Har du yrkeserfarenhet som arkivarie inom offentlig verksamhet och gedigen kunskap om regelverket för statlig arkivverksamhet? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss!
Vad ska du jobba med?
Som arkivarie kommer du att:
• Genomföra bevarande- och gallringsutredningar samt arbeta med eventuella framställningar till Riksarkivet.
• Deltaga i arbetet med arkivleveranser till myndighetens e-arkiv samt pappersarkiv.
• Ordna, förteckna och gallra allmänna handlingar.
• Ge råd och stöd samt delta i utbildningsinsatser på myndigheten och delta internt och externt i samverkansgrupper.
• Arbeta med övrigt förekommande arbetsuppgifter på arkivfunktionen.
Arbetet innefattar hantering av sekretessbelagda handlingar. Sveriges medlemskap i Nato ställer ytterligare krav på myndighetens informationshantering.
Vem söker vi?
Krav för anställningen:
• Högskoleutbildning med minst 60 hp (40 poäng) i arkivvetenskap.
• Yrkeserfarenhet som arkivarie inom offentlig verksamhet.
• Gedigen kunskap om regelverket för statlig arkivverksamhet.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt är strukturerad. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande.
• Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.
• Goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
Stor vikt läggs vid:
• Erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsklassificerade handlingar.
• Intresse för IT-relaterade arkivfrågor.
• Yrkeserfarenhet som arkivarie inom statlig verksamhet.
Vikt läggs vid:
• Erfarenhet av arbete med e-arkiv och av leveranser till e-arkiv.
Vad gör enheten?
Enheten för arkiv och registratur består av åtta medarbetare, sex i Solna och tre i Östersund. Enheten ansvarar för myndighetens arkiv och registratur. Enheten utreder bevarande och gallring samt ansvarar för myndighetens redovisning av allmänna handlingar genom diarieföring, arkivredovisning inkluderande klassificeringsstruktur och dokumenthanteringsplan. Därtill ansvarar även enheten för arkivvården. På enheten finns både registratorer och arkivarier som arbetar tätt ihop även om de huvudsakliga ansvars- och arbetsuppgifterna skiljer sig åt.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten
Om anställningen
Du kommer att anställas som handläggare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är ett vikariat på heltid till och med 2025-06-08. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.
Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Britt-Marie Larson, telefon 010- 205 25 05.
Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Vi vill uppmärksamma dig på att urval- och rekryteringsprocessen kan komma att förlängas under jul- och nyårsperioden på grund av helgdagar.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som arkivarie hos oss!
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.
Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter.
Ansök senast 2025-01-12 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 04999-2024-2.1.1