Publicerad: 2024-12-19
Socialsekreterare till Barn och unga
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?
Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom socialtjänsten finns IFO med vuxen, barn och familj samt försörjningsstöd. Vi arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna.
Det händer mycket hos oss inte minst med bakgrund av en ny lagstiftning inom socialtjänsten som blir gällande från 2025 samt ökade krav att möta Avestabornas behov. Under 2024 har vi infört fältande socialsekreterare och befinner oss regelbundet ute på fältet i ett nära samarbete med polisen och våra interna samverkanspartners. Vi vill befinna oss där vi behövs som mest och vill tidigt upptäcka och kunna hjälpa barn och ungdomar som inte mår bra. Vi har under året även startat upp SSPF (samverkan skola, socialtjänst, polis och fritid) som kommer vara en stor del i vårt arbete.
Vår enhet består av 25 medarbetare med olika grupper som är uppdelade utifrån handläggning inom den sociala barn och ungdomsvården samt familjehem och familjerätt. På enheten finns två teamledare och en enhetschef. Vi är en stabil och trygg arbetsgrupp med olika kompetenser och erfarenheter och vi känner oss trygga med att kunna ta emot både dig som har längre erfarenhet och dig som nyligen har avslutat eller precis ska avsluta dina socionomstudier.
På enheten arbetar vi med förhållningssättet Signs of safety och arbetar med säkerhetsplanering som insats. Vi arbetar aktivt med att skapa en god och långsiktigt hållbar arbetsmiljö där vi värdesätter medarbetarnas utveckling och kompetens . Vi arbetar med en kunskapsbaserad vardag där du har möjlighet att aktivt ta del av dina kollegors kunskap i form av olika lärgrupper på enheten. Vi har idag en arbetsledning som är än mer nära och än mer tillgänglig för våra medarbetare. Tyngdmätning sker regelbundet med både chef och teamledare.
Tillsammans satsar vi nu framåt och hjälps åt att skapa en socialtjänst som är modern lättillgänglig och präglas av hög kvalitet. Vi arbetar med frihet under ansvar och kan på flera olika sätt styra vår arbetsdag.
Vi söker nu tre socialsekreterare som ska arbeta med barn och unga. Är du vår nya kollega? Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare arbetar du med utredningar och uppföljningar av insatser enligt både LVU oh SoL för barn och ungdomar. Du arbetar i nära team med bland annat våra andra socialsekreterare, våra familjebehandlare och eller familjehemssekreterare.
Du har arbetsuppgifter som är varierande, utvecklande och utmanande. Uppdraget kommer ibland innebära resor för att kunna följa upp placerade barn och ungdomars vård på både HVB hem samt i familjehem. Som socialsekreteraren arbetar du även nära både skola, sjukvård och andra samverkanspartners både internt och externt för att kunna tillförsäkra att barnet och ungdomen får sina behov tillgodosedda.
Vi arbetar för att kunna möta barn och unga där de befinner sig och snabbt kunna erbjuda stöd, vi har därför inlagt att vi regelbundet finns ute genom fältande socialsekreterare.
I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med övriga kollegor på enheten aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns invånare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett stort intresse av socialt arbete och barn och ungdomars behov. Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha examen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Uppfyller du behörighetskravet med en annan relevant utbildning på minst 180 högskolepoäng ska du även ha läst socialrätt, förvaltningsrätt, psykologi och socialt arbete. För studierna i socialt arbete ska svårighetsgraden även ha höjts stegvis.
Vi söker dig som har förmåga att se möjligheter i ändrade omständigheter. Du har mycket god samarbetsförmåga och kan lyssna och kommunicera med andra på ett adekvat sätt. Du inger stort förtroende hos andra, är lugn, stabil och i pressande situationer har du förmågan att hålla fokus på rätt saker och driva arbetsprocessen vidare. Då tjänsten kan innebära omställningar i din dag utifrån inkommande anmälningar och skyddsbedömningar är det extra viktigt att du är flexibel och tycker samt har förmåga om att ställa om till nya uppdrag.
Du har en förmåga att vara tydlig och anpassa din kommunikation. Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Utbildning i BBIC, Signs of Safety är meriterade. För oss är det viktigt att du är intresserad av socialt arbete och går till jobbet för att du vill och vågar göra skillnad för utsatta människor i samhället.
B körkort är ett krav.
Eftersom du kommer arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuellt för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.
ÖVRIGT
Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt flera andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?
Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom socialtjänsten finns IFO med vuxen, barn och familj samt försörjningsstöd. Vi arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna.
Det händer mycket hos oss inte minst med bakgrund av en ny lagstiftning inom socialtjänsten som blir gällande från 2025 samt ökade krav att möta Avestabornas behov. Under 2024 har vi infört fältande socialsekreterare och befinner oss regelbundet ute på fältet i ett nära samarbete med polisen och våra interna samverkanspartners. Vi vill befinna oss där vi behövs som mest och vill tidigt upptäcka och kunna hjälpa barn och ungdomar som inte mår bra. Vi har under året även startat upp SSPF (samverkan skola, socialtjänst, polis och fritid) som kommer vara en stor del i vårt arbete.
Vår enhet består av 25 medarbetare med olika grupper som är uppdelade utifrån handläggning inom den sociala barn och ungdomsvården samt familjehem och familjerätt. På enheten finns två teamledare och en enhetschef. Vi är en stabil och trygg arbetsgrupp med olika kompetenser och erfarenheter och vi känner oss trygga med att kunna ta emot både dig som har längre erfarenhet och dig som nyligen har avslutat eller precis ska avsluta dina socionomstudier.
På enheten arbetar vi med förhållningssättet Signs of safety och arbetar med säkerhetsplanering som insats. Vi arbetar aktivt med att skapa en god och långsiktigt hållbar arbetsmiljö där vi värdesätter medarbetarnas utveckling och kompetens . Vi arbetar med en kunskapsbaserad vardag där du har möjlighet att aktivt ta del av dina kollegors kunskap i form av olika lärgrupper på enheten. Vi har idag en arbetsledning som är än mer nära och än mer tillgänglig för våra medarbetare. Tyngdmätning sker regelbundet med både chef och teamledare.
Tillsammans satsar vi nu framåt och hjälps åt att skapa en socialtjänst som är modern lättillgänglig och präglas av hög kvalitet. Vi arbetar med frihet under ansvar och kan på flera olika sätt styra vår arbetsdag.
Vi söker nu tre socialsekreterare som ska arbeta med barn och unga. Är du vår nya kollega? Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare arbetar du med utredningar och uppföljningar av insatser enligt både LVU oh SoL för barn och ungdomar. Du arbetar i nära team med bland annat våra andra socialsekreterare, våra familjebehandlare och eller familjehemssekreterare.
Du har arbetsuppgifter som är varierande, utvecklande och utmanande. Uppdraget kommer ibland innebära resor för att kunna följa upp placerade barn och ungdomars vård på både HVB hem samt i familjehem. Som socialsekreteraren arbetar du även nära både skola, sjukvård och andra samverkanspartners både internt och externt för att kunna tillförsäkra att barnet och ungdomen får sina behov tillgodosedda.
Vi arbetar för att kunna möta barn och unga där de befinner sig och snabbt kunna erbjuda stöd, vi har därför inlagt att vi regelbundet finns ute genom fältande socialsekreterare.
I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med övriga kollegor på enheten aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns invånare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett stort intresse av socialt arbete och barn och ungdomars behov. Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha examen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Uppfyller du behörighetskravet med en annan relevant utbildning på minst 180 högskolepoäng ska du även ha läst socialrätt, förvaltningsrätt, psykologi och socialt arbete. För studierna i socialt arbete ska svårighetsgraden även ha höjts stegvis.
Vi söker dig som har förmåga att se möjligheter i ändrade omständigheter. Du har mycket god samarbetsförmåga och kan lyssna och kommunicera med andra på ett adekvat sätt. Du inger stort förtroende hos andra, är lugn, stabil och i pressande situationer har du förmågan att hålla fokus på rätt saker och driva arbetsprocessen vidare. Då tjänsten kan innebära omställningar i din dag utifrån inkommande anmälningar och skyddsbedömningar är det extra viktigt att du är flexibel och tycker samt har förmåga om att ställa om till nya uppdrag.
Du har en förmåga att vara tydlig och anpassa din kommunikation. Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Utbildning i BBIC, Signs of Safety är meriterade. För oss är det viktigt att du är intresserad av socialt arbete och går till jobbet för att du vill och vågar göra skillnad för utsatta människor i samhället.
B körkort är ett krav.
Eftersom du kommer arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuellt för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.
ÖVRIGT
Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt flera andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.