Publicerad: 2024-12-19
1:e Socialsekreterare, Barn och familj
Dals-Eds kommun belägen i det natursköna Dalsland, "Ett Sverige i miniatyr", har cirka 4600 invånare, varav 3000 i tätorten Ed. Vi är en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utveckling av såväl individ som organisation. Vi värdesätter tillit, trygghet och omtanke. Vår förmåga att skapa trivsel och vara en flexibel organisation avgör hur vi lyckas i framtiden. Vi erbjuder en väl fungerande service med bra kommunikationer till exempelvis Oslo och Göteborg. Visste du att vi även har goda pendlingsmöjligheter från Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla med en restid på 40 - 60 minuter och att vi har flera medarbetare som pendlar till vår fantastiska arbetsplats varje dag. För mer information om kommunen, gå in på www.dalsed.se
OM JOBBET
Är du en duktig coachande utredare som aldrig tappar fokus på barnets bästa så är du den vi söker till vår verksamhet. Vi tror på goda relationer och helhetssyn i det sociala arbetet. Vi tror på en systematiserad och kunskapsbaserad socialtjänst. Tjänsten utlyses då vår nuvarande förste socialsekreterare ska gå i pension.
Här kan du förvänta dig att få arbeta med kvalitativt arbete och arbetsgivaren är positivt inställd till att lyssna till medarbetarnas idéer kring utveckling av arbetet och organisationen. Vi förväntar oss en öppen dialog och vi som arbetsgivare värnar om en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Dals-Eds kommun erbjuder sina anställda goda kompetensutvecklingsmöjligheter, generös friskvård, en trevlig och trygg arbetsmiljö samt rimlig arbetsbelastning.
ARBETSUPPGIFTER
Som förste socialsekreterare har du, tillsammans med enhetschef, ansvar för att leda och fördela det dagliga arbetet samt ge stöd och vägledning såväl enskilt som i grupp. I ditt uppdrag ingår att säkerställa att arbetet sker i enlighet med gällande lagstiftning och bedrivs utifrån aktuell kunskap, beprövad erfarenhet och med god kvalitet. Du ansvarar för att metodhandleda och metodutveckla inom verksamhetens område. Du kommer också vara den som introducerar nyanställda. Du håller dig uppdaterad om lagstiftning och implementerar förändringar. Personlig medverkan i direkt klientarbete kan förekomma. I uppdraget ingår att bereda ärenden till och föredra i nämnd samt i domstol.
KVALIFIKATIONER
Uppdraget förutsätter att du är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig med flera års erfarenhet av myndighetsutövning och har stor kunskap inom gällande lagstiftning.
Du har vana av att arbete utifrån BBIC. Du är tydlig i din kommunikation och har förmåga att bedöma vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras. Det förutsätter att du har en god förmåga att strukturera och organisera ditt eget och andras arbete. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt. Då arbetet innefattar en stor del dokumentation är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt att du har god förmåga att dokumentera och skriva olika former av underlag. Du har mycket god datorvana och förmåga att snabbt ta till dig nya verksamhetssystem. Det är meriterande om du har arbetat i Lifecare. Du har förmåga att driva processer framåt och har ett coachande förhållningssätt. Du har förmåga att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare har du färdighet att fatta välgrundade beslut och har en ekonomisk medvetenhet. Att tidigare haft en arbetsledande roll är meriterade.
Hos oss får du ett varierat och roligt arbete där utveckling och kvalitet kombineras med spännande utmaningar. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar och goda utvecklingsmöjligheter.
Vid den samlade bedömningen kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet. Körkort är ett krav.
Urval och intervjuer sker löpande - välkommen med din ansökan redan idag!
ANSTÄLLNINGSVILLKOR:
Tillsvidareanställning
Tillträde enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100%
Arbetet förlagd till dagtid
ÖVRIGT:
För tjänsten krävs utdrag ur misstankes- och belastningsregistret utan anmärkning.
Intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen.
UPPLYSNINGAR:
Se kontaktpersoner nedan. Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0534-19000.
ANSÖKAN:
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan tillsammans med meritförteckning digitalt och inte via e- post eller pappersformat. För att värna din integritet ber vi dig som sökande att undvika skyddsvärda och känsliga personuppgifter i de handlingar som du skickar till oss. Det gäller exempelvis personnummer samt information som kan kopplas till etniskt ursprung, familjesituation, religion, hälsa, politiskt eller fackligt engagemang.
Du ansöker via länken *Ansök* senast 2025-02-02.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
OM JOBBET
Är du en duktig coachande utredare som aldrig tappar fokus på barnets bästa så är du den vi söker till vår verksamhet. Vi tror på goda relationer och helhetssyn i det sociala arbetet. Vi tror på en systematiserad och kunskapsbaserad socialtjänst. Tjänsten utlyses då vår nuvarande förste socialsekreterare ska gå i pension.
Här kan du förvänta dig att få arbeta med kvalitativt arbete och arbetsgivaren är positivt inställd till att lyssna till medarbetarnas idéer kring utveckling av arbetet och organisationen. Vi förväntar oss en öppen dialog och vi som arbetsgivare värnar om en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Dals-Eds kommun erbjuder sina anställda goda kompetensutvecklingsmöjligheter, generös friskvård, en trevlig och trygg arbetsmiljö samt rimlig arbetsbelastning.
ARBETSUPPGIFTER
Som förste socialsekreterare har du, tillsammans med enhetschef, ansvar för att leda och fördela det dagliga arbetet samt ge stöd och vägledning såväl enskilt som i grupp. I ditt uppdrag ingår att säkerställa att arbetet sker i enlighet med gällande lagstiftning och bedrivs utifrån aktuell kunskap, beprövad erfarenhet och med god kvalitet. Du ansvarar för att metodhandleda och metodutveckla inom verksamhetens område. Du kommer också vara den som introducerar nyanställda. Du håller dig uppdaterad om lagstiftning och implementerar förändringar. Personlig medverkan i direkt klientarbete kan förekomma. I uppdraget ingår att bereda ärenden till och föredra i nämnd samt i domstol.
KVALIFIKATIONER
Uppdraget förutsätter att du är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig med flera års erfarenhet av myndighetsutövning och har stor kunskap inom gällande lagstiftning.
Du har vana av att arbete utifrån BBIC. Du är tydlig i din kommunikation och har förmåga att bedöma vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras. Det förutsätter att du har en god förmåga att strukturera och organisera ditt eget och andras arbete. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt. Då arbetet innefattar en stor del dokumentation är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt att du har god förmåga att dokumentera och skriva olika former av underlag. Du har mycket god datorvana och förmåga att snabbt ta till dig nya verksamhetssystem. Det är meriterande om du har arbetat i Lifecare. Du har förmåga att driva processer framåt och har ett coachande förhållningssätt. Du har förmåga att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare har du färdighet att fatta välgrundade beslut och har en ekonomisk medvetenhet. Att tidigare haft en arbetsledande roll är meriterade.
Hos oss får du ett varierat och roligt arbete där utveckling och kvalitet kombineras med spännande utmaningar. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar och goda utvecklingsmöjligheter.
Vid den samlade bedömningen kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet. Körkort är ett krav.
Urval och intervjuer sker löpande - välkommen med din ansökan redan idag!
ANSTÄLLNINGSVILLKOR:
Tillsvidareanställning
Tillträde enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100%
Arbetet förlagd till dagtid
ÖVRIGT:
För tjänsten krävs utdrag ur misstankes- och belastningsregistret utan anmärkning.
Intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen.
UPPLYSNINGAR:
Se kontaktpersoner nedan. Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0534-19000.
ANSÖKAN:
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan tillsammans med meritförteckning digitalt och inte via e- post eller pappersformat. För att värna din integritet ber vi dig som sökande att undvika skyddsvärda och känsliga personuppgifter i de handlingar som du skickar till oss. Det gäller exempelvis personnummer samt information som kan kopplas till etniskt ursprung, familjesituation, religion, hälsa, politiskt eller fackligt engagemang.
Du ansöker via länken *Ansök* senast 2025-02-02.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.