Publicerad: 2024-12-19
Socialsekreterare till Familjehem & familjerätt
Har du en passion för att skapa en mer inkluderande och välmående framtid för vårt samhälle inom socialtjänst och omsorg? Nu har du chansen att bli en del av det arbetet i nybildade Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm.
Den nya förvaltningen arbetar för att skapa trygghet och självständighet för människor med särskilda behov och deras anhöriga. Genom vårt dagliga arbete gör vi verklig skillnad i människors liv och bidrar till att skapa ett mer inkluderande och välmående samhälle.
Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst och omsorg, så är det här din chans att vara med på resan. Välkommen att söka till oss och bli en del av vår nya förvaltning.
På enheten arbetar socialsekreterare för placering och familjehemmen tillsammans. Till ditt stöd finns mentor, 1:e socialsekreterare samt enhetschef. Till enheten hör också två socialsekreterare med inriktning familjerätt. Enheten samverkar nära med övriga enheter på avdelningen, Barn och familj, Mottagning och ungdom samt Öppenvård barn unga och familj.
ARBETSUPPGIFTER
I ditt uppdrag som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda samt kontinuerligt stödja och handleda familjehem. Du är ett viktigt stöd för familjehemmet både inför samt under pågående placering. Du utbildar familjehemmen i Ett hem att växa i. Vidare har du ett nära samarbete med placeringshandläggare och med barn- och ungdomsutredare. Att matcha en insats mot ett barns behov utgör en viktig roll i familjehemssekreterarens arbete. På enheten utreds och följs även kontaktfamiljer och kontaktpersoner upp. Vi arbetar aktivt utifrån förhållningssättet Signs of Safety och vi ingår i SkolFam.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdigt enligt Socialstyrelsens senaste föreskrift och allmänna råd om behörighet att utföra vissa arbetsuppgifter, HSLF-FS 2017:79. Vidare har du goda kunskaper inom aktuell lagstiftning. Vi ser gärna att du erfarenhet av myndighetsutövning bedömer vi det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av Signs of Safety och SkolFam. Du har god datorvana och uttrycker dig väl i tal och skrift i det svenska språket. Ett krav är att du har B-körkort för manuell växellåda då det förekommer resor i tjänsten.
Som person har du förmågan att etablera god kontakt med andra människor och att samarbeta. Du är flexibel och har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter när förutsättningarna förändras. Rollen kräver att du är strukturerad och har god förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.
ÖVRIGT
Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.
Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html
Den aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Den nya förvaltningen arbetar för att skapa trygghet och självständighet för människor med särskilda behov och deras anhöriga. Genom vårt dagliga arbete gör vi verklig skillnad i människors liv och bidrar till att skapa ett mer inkluderande och välmående samhälle.
Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst och omsorg, så är det här din chans att vara med på resan. Välkommen att söka till oss och bli en del av vår nya förvaltning.
På enheten arbetar socialsekreterare för placering och familjehemmen tillsammans. Till ditt stöd finns mentor, 1:e socialsekreterare samt enhetschef. Till enheten hör också två socialsekreterare med inriktning familjerätt. Enheten samverkar nära med övriga enheter på avdelningen, Barn och familj, Mottagning och ungdom samt Öppenvård barn unga och familj.
ARBETSUPPGIFTER
I ditt uppdrag som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda samt kontinuerligt stödja och handleda familjehem. Du är ett viktigt stöd för familjehemmet både inför samt under pågående placering. Du utbildar familjehemmen i Ett hem att växa i. Vidare har du ett nära samarbete med placeringshandläggare och med barn- och ungdomsutredare. Att matcha en insats mot ett barns behov utgör en viktig roll i familjehemssekreterarens arbete. På enheten utreds och följs även kontaktfamiljer och kontaktpersoner upp. Vi arbetar aktivt utifrån förhållningssättet Signs of Safety och vi ingår i SkolFam.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdigt enligt Socialstyrelsens senaste föreskrift och allmänna råd om behörighet att utföra vissa arbetsuppgifter, HSLF-FS 2017:79. Vidare har du goda kunskaper inom aktuell lagstiftning. Vi ser gärna att du erfarenhet av myndighetsutövning bedömer vi det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av Signs of Safety och SkolFam. Du har god datorvana och uttrycker dig väl i tal och skrift i det svenska språket. Ett krav är att du har B-körkort för manuell växellåda då det förekommer resor i tjänsten.
Som person har du förmågan att etablera god kontakt med andra människor och att samarbeta. Du är flexibel och har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter när förutsättningarna förändras. Rollen kräver att du är strukturerad och har god förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.
ÖVRIGT
Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.
Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html
Den aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.