Publicerad: 2024-12-22
Vård- och stödsamordnare Utökade stödinsatser på akutboende USI
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Arbetsplatsbeskrivning
Utökade stödinsatser på akutboende
Vill du vara med och motverka den akuta hemlösheten?
Socialförvaltningen söker nu en vård- och stödsamordnare till ett treårigt projekt på boendeenheten.
Projektet pågår från våren 2022 till och med sista juli 2025. Projektet övergår sedan till ordinarie arbete. Vi söker dig som vill arbeta i en verksamhet under utveckling, tillsammans med kompetenta kollegor som trivs på jobbet.
Vi arbetar med vuxna från 20 år och som bor på något av stadens akutboenden.
Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Arbetsplatsen
Boendeenheten är en del av socialtjänstavdelningen på Socialförvaltningen och en stadsövergripande resurs som tillhandahåller insatser för vuxna med missbruks- och/eller psykosociala problem. Enheten omfattar verksamheter som akutboenden, skyddat boende för kvinnor med missbruk, stödboenden, tillnyktring och förlängd avgiftning, boendestöd samt familjevård.
I projektet ingår boendeenhetens tre akutboenden: Grimman och Aspudden som tar emot män från 20 år och uppåt, Hvilan som tar emot kvinnor i samma åldersgrupp samt Västberga boende, ett drogtolerant stödboende för män. Som vård- och stödsamordnare i projektet utgår du från Grimmans akutboende, som ligger centralt på Södermalm.
Enhetens insatser utgår från Stockholms stads program för att motverka hemlöshet samt utifrån sex principer: skademinskning, deltagarstyrt stöd, rätten till val och självbestämmande, skiljer på boende och behandling, aktivt engagemang utan tvång och fostran samt stöd riktat till återhämtning. Vi har ett förhållningssätt där alla behandlas lika och respektfullt, utan sanktioner. Enhetens regler är realistiska och hänger samman med uppdraget.
Arbetsbeskrivning
Uppdraget/projektet
Akutboende är tänkt att vara en tidsbegränsad insats, då planering för mer stadigvarande boende ska ske. Många klienter har komplexa problem med olika diagnoser, psykisk ohälsa och aktivt missbruk och förmår inte att leva upp till de krav som ställs för att komma vidare i processen ur hemlöshet. Det kan handla om att skaffa mobilt bank-id, hålla vårdkontakter, komma på inbokade besök etc. De har behov av att någon stöttar och hjälper dem att undanröja hinder, lotsa runt motkrafter som brukar stjälpa dem, som återfall i missbruk, avbruten medicinering etc.
Inom ramen för biståndsbeslutet arbetar de på uppdrag av enhetschef, i nära samverkan med kollegor och placerande socialsekreterare.
Projektledare och projektmedarbetare ingår i arbetsgrupp och har regelbundna avstämningar med placeringssamordnare och representanter från akutboendena och stödboendet.
Projektet skiljer sig från förvaltningens satsning på förstärkt samverkan ihop med Regionens psykiatri och beroendevård samt ett antal stadsdelar, men har också många beröringspunkter.
Arbetsbeskrivning vård- och stödsamordnare
Som vård- och stödsamordnare i projektet är din uppgift att kartlägga och göra tillgängligt det stöd som brukaren har behov av, samtidigt som de själv ger praktiskt stöd. För att lyckas med det behöver du ha en god uthållighet och mycket god samarbets- och initiativförmåga samt självständigt kunna planera, genomföra och följa upp insatser. Praktiskt stöd, kan t.ex. vara att ta kontakt per telefon och att följa med klienten på fysiska möten. Du stödjer klienten i kontakten med olika myndigheter samt andra nödvändiga kontakter. Du stöttar i att få in handlingar och dokument samt ringa samtal, kontakt med Skatteverket, Försäkringskassan, a-kassorna och vården.
I arbetet med att stödja klienten att hitta strategier och möjligheter är MI och LAB rådande förhållningssätt. För att lyckas i ditt arbete behöver du upprätta god samverkan och samarbete internt och externt.
Projektet är treårigt och är en verksamhet under utveckling och utvärdering vilket kräver att du är flexibel och öppen för förändring. Som vård- och stödsamordnare förväntas du vara delaktig i utvecklingsarbetet och ha en förståelse för vad det innebär att arbeta i en verksamhet under utveckling. Du tror på att förändring är möjlig, och kan förmedla lugn och en positiv känsla till brukare även under svåra omständigheter.
Kvalifikationer
Kvalifikationer
Tjänsten kräver socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. CM-utbildning är meriterande. Det kommer att finnas möjlighet att komplettera med utbildning inom ramen för projektet.
Erfarenhet
• Erfarenhet av arbete med målgruppen
• Erfarenhet och intresse av samsjuklighet
• Erfarenhet från socialtjänsten
• Erfarenhet av samverkan mellan olika aktörer som är relevanta för målgruppen
Som vård- och stödsamordnare i projektet krävs att du har personlig mognad, att du är självgående samtidigt som du har ett nära samarbete med medarbetare och chefer på akutboendena, där du får stöd och där ni tar del av varandras kompetenser för att ge klienterna bästa möjliga stöd.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
• Du arbetar i huvudsak måndag till fredag, kontorstid, men arbete på andra tider kan förekomma utifrån uppdragets art.
• Arbetet innefattar resor med kollektivtrafik och ibland med bil. Körkort är önskvärt.
• Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Arbetsplatsbeskrivning
Utökade stödinsatser på akutboende
Vill du vara med och motverka den akuta hemlösheten?
Socialförvaltningen söker nu en vård- och stödsamordnare till ett treårigt projekt på boendeenheten.
Projektet pågår från våren 2022 till och med sista juli 2025. Projektet övergår sedan till ordinarie arbete. Vi söker dig som vill arbeta i en verksamhet under utveckling, tillsammans med kompetenta kollegor som trivs på jobbet.
Vi arbetar med vuxna från 20 år och som bor på något av stadens akutboenden.
Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Arbetsplatsen
Boendeenheten är en del av socialtjänstavdelningen på Socialförvaltningen och en stadsövergripande resurs som tillhandahåller insatser för vuxna med missbruks- och/eller psykosociala problem. Enheten omfattar verksamheter som akutboenden, skyddat boende för kvinnor med missbruk, stödboenden, tillnyktring och förlängd avgiftning, boendestöd samt familjevård.
I projektet ingår boendeenhetens tre akutboenden: Grimman och Aspudden som tar emot män från 20 år och uppåt, Hvilan som tar emot kvinnor i samma åldersgrupp samt Västberga boende, ett drogtolerant stödboende för män. Som vård- och stödsamordnare i projektet utgår du från Grimmans akutboende, som ligger centralt på Södermalm.
Enhetens insatser utgår från Stockholms stads program för att motverka hemlöshet samt utifrån sex principer: skademinskning, deltagarstyrt stöd, rätten till val och självbestämmande, skiljer på boende och behandling, aktivt engagemang utan tvång och fostran samt stöd riktat till återhämtning. Vi har ett förhållningssätt där alla behandlas lika och respektfullt, utan sanktioner. Enhetens regler är realistiska och hänger samman med uppdraget.
Arbetsbeskrivning
Uppdraget/projektet
Akutboende är tänkt att vara en tidsbegränsad insats, då planering för mer stadigvarande boende ska ske. Många klienter har komplexa problem med olika diagnoser, psykisk ohälsa och aktivt missbruk och förmår inte att leva upp till de krav som ställs för att komma vidare i processen ur hemlöshet. Det kan handla om att skaffa mobilt bank-id, hålla vårdkontakter, komma på inbokade besök etc. De har behov av att någon stöttar och hjälper dem att undanröja hinder, lotsa runt motkrafter som brukar stjälpa dem, som återfall i missbruk, avbruten medicinering etc.
Inom ramen för biståndsbeslutet arbetar de på uppdrag av enhetschef, i nära samverkan med kollegor och placerande socialsekreterare.
Projektledare och projektmedarbetare ingår i arbetsgrupp och har regelbundna avstämningar med placeringssamordnare och representanter från akutboendena och stödboendet.
Projektet skiljer sig från förvaltningens satsning på förstärkt samverkan ihop med Regionens psykiatri och beroendevård samt ett antal stadsdelar, men har också många beröringspunkter.
Arbetsbeskrivning vård- och stödsamordnare
Som vård- och stödsamordnare i projektet är din uppgift att kartlägga och göra tillgängligt det stöd som brukaren har behov av, samtidigt som de själv ger praktiskt stöd. För att lyckas med det behöver du ha en god uthållighet och mycket god samarbets- och initiativförmåga samt självständigt kunna planera, genomföra och följa upp insatser. Praktiskt stöd, kan t.ex. vara att ta kontakt per telefon och att följa med klienten på fysiska möten. Du stödjer klienten i kontakten med olika myndigheter samt andra nödvändiga kontakter. Du stöttar i att få in handlingar och dokument samt ringa samtal, kontakt med Skatteverket, Försäkringskassan, a-kassorna och vården.
I arbetet med att stödja klienten att hitta strategier och möjligheter är MI och LAB rådande förhållningssätt. För att lyckas i ditt arbete behöver du upprätta god samverkan och samarbete internt och externt.
Projektet är treårigt och är en verksamhet under utveckling och utvärdering vilket kräver att du är flexibel och öppen för förändring. Som vård- och stödsamordnare förväntas du vara delaktig i utvecklingsarbetet och ha en förståelse för vad det innebär att arbeta i en verksamhet under utveckling. Du tror på att förändring är möjlig, och kan förmedla lugn och en positiv känsla till brukare även under svåra omständigheter.
Kvalifikationer
Kvalifikationer
Tjänsten kräver socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. CM-utbildning är meriterande. Det kommer att finnas möjlighet att komplettera med utbildning inom ramen för projektet.
Erfarenhet
• Erfarenhet av arbete med målgruppen
• Erfarenhet och intresse av samsjuklighet
• Erfarenhet från socialtjänsten
• Erfarenhet av samverkan mellan olika aktörer som är relevanta för målgruppen
Som vård- och stödsamordnare i projektet krävs att du har personlig mognad, att du är självgående samtidigt som du har ett nära samarbete med medarbetare och chefer på akutboendena, där du får stöd och där ni tar del av varandras kompetenser för att ge klienterna bästa möjliga stöd.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
• Du arbetar i huvudsak måndag till fredag, kontorstid, men arbete på andra tider kan förekomma utifrån uppdragets art.
• Arbetet innefattar resor med kollektivtrafik och ibland med bil. Körkort är önskvärt.
• Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.