Publicerad: 2024-12-23
Hjälpmedelskonsulent, Centrum för hjälpmedel
Vi söker dig, sjukgymnast/fysioterapeut, till manuella teamet på Hjälpmedelsenheten (HME) för utprovning inom sortimentsområde gång, behandling och träning samt aktivrullstol. En av vår medarbetare går vidare till annan tjänst inom verksamheten. Har du ett starkt intresse för hjälpmedel och vill fördjupa dig inom området då är det dig vi söker!
Centrum för hjälpmedel (CFH) är en unik och viktig verksamhet inom vårdkedjan i Region Örebro län. Vårt uppdrag är att förse länsinvånarna med personliga hjälpmedel och vi ger råd och stöd till våra förskrivare. Verksamheten har 70 anställda med yrkesgrupper som tekniker, lagerpersonal, ingenjörer, hjälpmedelskonsulenter samt administrativ personal. CFHs ledord är samarbete över professionsgränserna och vi strävar efter ett öppet klimat i verksamheten. Stor vikt läggs vid delaktighet och inflytande. Det är viktigt för oss att all personal känner trygghet, sammanhang och mening i sitt arbete.
Centrum för hjälpmedel arbetar med att distribuera, prova ut och anpassa hjälpmedel till patienter. Här jobbar tekniker, lagerpersonal, ingenjörer, hjälpmedelskonsulenter och administrativ personal. Samverkan sker kontinuerligt med andra verksamheter inom Region Örebro län samt länets kommuner. Centrum för hjälpmedel är en del av Område nära vård.
Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv.
Hjälpmedelskonsulent, Centrum för hjälpmedel
Arbetsuppgifter
Vi arbetar med utprovning och anpassning av hjälpmedel där de flesta utprovningar på HME handlar om förflyttning och positionering i sittande och då framförallt inom sortimentsområdena manuell rullstol och elrullstol, men även inom övriga sortimentsområden. Tillsammans med patient, närstående, förskrivare och tekniker försöker vi hitta en bra och behovsanpassad lösning. Vi arbetar också aktivt gällande sortiments- och upphandlingsarbete, där vi arbetar individuellt men även i team internt i verksamheten. Teamen består av personal från flera enheter; tekniker, lagerpersonal, hjälpmedelskonsulent och enhetschef. Tillsammans ansvarar vi för specifika sortimentsområden där upphandling, avtalsändringar, artikelupplägg och förändring av utprovningslager ingår. Vårt upphandlingsarbete sker i samarbete med andra län i mellansverige (7-klövern).
I uppdraget ingår rådgivning internt och externt. Varje hjälpmedelskonsulent ansvarar för specifika sortimentsområden och ger råd/stöd samt svarar på frågor via telefon och mail eller i samband med utprovning. Vi erbjuder utbildning till förskrivare men även internt till varandra.
Hos oss formar vi den introduktion du behöver och vi lär och utvecklas tillsammans med andra i arbetsgruppen och från verksamhet och målgrupp. Du får gå bredvid våra hjälpmedelskonsulenter men också med personal på övriga enheter. Vi stöttar varandra i det dagliga arbetet på enheten, vi är totalt 13 medarbetare på HME. Som sjukgymnast/fysioterapeut ingår det även att du stöttar hjälpmedelskonsulentkollegor vid bedömning i sittande av till exempel kroppsstruktur såsom bäcken och rygg, spasticiet, kontrakturer.
Övrig information
Välkommen med din ansökan!
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Kvalifikationer
Du som söker ska vara legitimerad sjukgymnast/fysioterapeut med flera års erfarenhet i din grundprofession. Med erfarenhet av det kliniska arbetet för patienter med olika sjukdomar eller skador och fått erfara vad sjukdomen/skadan kan leda till för olika funktionsnedsättningar, samt vad som händer med funktionsnedsättningen över tid. Att du har en god samarbetsförmåga och pedagogisk förmåga. Att du genom din kunskap kan skapa förståelse och motivation hos patient/anhörig/närstående/assistent att använda hjälpmedlet. Att du vill och kan dela med dig av kunskap och erfarenhet till kollegor och förskrivare via utbildning som du håller i, själv eller tillsammans med andra. Att du har en självständighet för att organisera, planera och strukturera ditt arbete. Som konsulent driver du dina ärenden själv. Du behöver vara trygg och ha en viss säkerhet i dig själv. Ha förmåga att ta initiativ, vara lyhörd och inkännande. Du har en positiv syn och en nyfikenhet som gör att du har en tro på att problem går att lösa.
Som hjälpmedelskonsulent i utprovningsrummet leder du processen och driver den framåt. Du har förmåga att få med dig människor. Du läser av situationen/stämningen och anpassar dig, samtidigt som du håller en professionell nivå.
Vi arbetar i olika system som stödjer vårt arbete och du behöver därför vara van vid datoranvändning, vara intresserad av digitala lösningar samt använda digitala stödsystem till exempel journalsystem och beställningssystem. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Du har B-körkort, då resor ingår i tjänsten.
Ansökan
Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Vi krigsplacerar våra tillsvidareanställda och i vissa fall även visstidsanställda. Läs mer om vad det innebär.
Läs mer här
Vårt erbjudande till dig samt information om hur det är att leva och bo i vårt län
https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig