Publicerad: 2025-01-21

Logotyp

Biträdande avdelningschef för verksamhetsstöd

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Tjänsten är placerad inom Utbildningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar för att erbjuda en utbildning med hög kvalitet, från förskola till vuxenutbildning, som ger Linköpingsborna de bästa förutsättningarna att växa, utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential. 

Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! 

Dina arbetsuppgifter
I rollen som biträdande avdelningschef för verksamhetsstöd har du en central placering inom utbildningsförvaltningen och arbetar med frågor från förskola till vuxenutbildning. Du har ett huvudansvar för förvaltningens organisation av sakkunniga som arbetar mot de både utbildningsnämnderna samt stödjande mot organisationens chefer och medarbetare. Utöver detta ansvarar du för avdelningens verksamhetsnära IKT-stöd. Du bistår avdelningschef för verksamhetsstöd och ansvarar självständigt för flera av avdelningens huvuduppdrag inom bland annat:


• Skolformsövergripande verksamhets- och huvudmannastöd
• Övergripande resultat- och verksamhetsuppföljning samt systematiskt kvalitetsarbete
• Utredning- och juridikstöd
• IKT-samordning förskola till grundskola
• Processansvar och ärendehantering till nämnder

Inom avdelningens för verksamhetsstöd organiseras även den centrala elevhälsan.

I rollen som biträdande avdelningschef ingår strategiskt och operativt arbete i nära samarbete med avdelningschef som är din närmsta chef, som du kommer att ersätta vid frånvaro. Du leder och samordnar specifika ansvarsområden samt har verksamhets- och strategiskt ansvar för utpekade områden.

Arbetsuppgifter


• Personal- och verksamhetsansvar för förvaltningens sakkunnigorganisation som arbetar mot de båda utbildningsnämnderna och stödjer linjeorganisationen
• Operativt ansvar för beredningsprocessen till de båda utbildningsnämnderna 
• Föredragande i nämnderna
• Stöttar och utvecklar brett det centrala förvaltningskontorets uppdrag och avdelningens huvuduppdrag i synnerhet 
• Personal- och verksamhetsansvar för förvaltningens IKT-funktion som stödjer verksamheterna inom de olika skolformerna

Du bidrar till utveckling och nya arbetssätt där individen är i fokus samt analyserar underlag och statistik.

Din arbetsplats
Avdelningen för verksamhetsstöd är en av stabsavdelningarna på det centrala förvaltningskontoret och ansvarar för övergripande resultat- och verksamhetsuppföljning samt systematiskt kvalitetsarbete. Avdelningens huvuduppdrag är att stödja olika nivåer i styrkedjan
inom skolans systematiska kvalitetsarbete.

Inom avdelningen arbetar sakkunniga, utredare och andra specialister som har i uppdrag att stötta utbildningsförvaltningens verksamheter och ledning på olika sätt. Avdelningen har även ett processansvar för ärendeberedning till barn- och ungdomsnämnden och utbildningsnämnden.

Vi finns centralt i Linköping på Apotekaregatan 13 C. Vi tillämpar förtroendearbetstid.

Du som söker 
Vi söker dig som har en  högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som chef och det är meriterande om du arbetat som rektor inom skolväsendet, arbetat på förvaltningsövergripande nivå med skolfrågor eller har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet. 

Du är mål- och resultatorienterad med förmåga att se helheten i verksamheten. I uppdraget behöver du ha förmåga att se hur strategiska beslut idag påverkar verksamhetens vardagliga arbete. Du har en stark förmåga att motivera, engagera och skapa delaktighet i grupper för att nå gemensamma mål. Som person är du trygg i dig själv och har mycket god samarbetsförmåga. Du är lyhörd, kommunikativ och smidig i dina relationer

Du kommer att arbeta både självständigt och i team med övriga kollegor och samverkansparter. 

För att lyckas i tjänsten ser vi att du behöver ha god kunskap om verksamhetens styrdokument och juridisk kompetens för att kunna svara på juridiska frågor inom verksamhetens område.

Uppdraget innebär ett ansvar för att ta fram beslutsunderlag för de politiska nämnderna varför mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift är ett krav. Du måste också ha lätt för att kommunicera klart och tydligt i möten. 

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidare

Sysselsättningsgrad: 100 %

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 14266

I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Linköping

Populära jobb i Linköping