Publicerad: 2025-01-22

Logotyp

Verksamhetsutvecklare med inriktning skoljuridiska frågor

Adress

Falun

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta

Vill du ha en omväxlande och stimulerande roll där du arbetar verksamhetsnära och med ett brett spektrum av juridiska frågeställningar?

Barn- och utbildningsförvaltningen söker nu en verksamhetsutvecklare med inriktning mot det skoljuridiska området. Förvaltningens verksamheter omfattar ca 11 000 barn och elever i förskola, grundskola och gymnasieskola, inom förvaltningen finns också den del av socialtjänsten som omfattar barn och familjer. Du kommer att ingå i förvaltningens stab där vårt huvuduppdrag är att garantera att rätt förutsättningar finns för att bedriva en verksamhet av god kvalitet.

Arbetsuppgifter
Ditt huvuduppdrag är att handlägga och besvara ärenden från Skolinspektionen, hantera inkommande synpunkter och klagomål från medborgare samt utreda och skapa beslutsunderlag inför de
myndighetsbeslut som förvaltningen fattar. Du kommer även att vara sakkunnig och bistå med kvalificerat stöd till hela förvaltningen inom det skoljuridiska området. Du arbetar konsultativt för att säkerställa en
juridisk hög kvalitet och ett enhetligt juridiskt synsätt. Du håller dig uppdaterad gällande rättsutvecklingen
och arbetar aktivt för att förvaltningen är uppdaterad på aktuell lagstiftning och praxis.
Tjänsten innefattar ett brett kontaktnät både internt och externt där du har ett nära samarbete med
exempelvis chefer, utredare, verksamhetsutvecklare och med kommunens stadsjurist samt med andra
myndigheter så som Skolverket, Skolinspektionen och SKR. 

Kvalifikationer
För rollen krävs

- Högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning, exempelvis inom statsvetenskap eller juridik, alternativt annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant

- Arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten, exempelvis erfarenhet av att
arbeta med utredning, handläggning och/eller myndighetsutövning

- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

Personliga egenskaper

Vi söker en driven person som har förmåga att agera på eget initiativ, du tar stort ansvar för dina
arbetsuppgifter och har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt. Du tycker om att arbeta i en
konsultativ roll och har förmåga att förklara komplexa regelverk på ett klart, tydligt och strukturerat sätt
för mottagaren. Du främjar en stabil och förtroendeskapande atmosfär och trivs med att arbeta både
självständigt och i team. Du förstår vikten av att agera pålitligt och etiskt utifrån de regler och riktlinjer
som finns inom ramen för uppdraget. Avslutningsvis är det viktigt att du har förmåga att snabbt förstå o
analysera komplexa frågor och dra logiska slutsatser.

Meriterande kvalifikation

- Arbetslivserfarenhet av att arbeta med skoljuridiska frågor

- Goda kunskaper gällande de lagar och förordningar som styr förvaltningens arbete, exempelvis
kommunallagen, skollagen mm

- Arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning 

Anställningsvillkor
Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll (2010:479) utdrag från Rikspolisens
belastningsregister. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du bl
aktuell för tjänsten.

Kontaktuppgifter

Niclas Arkåsen, stabschef, niclas.arkasen@falun.se, tel: 023-862 49

Fackliga företrädare

Ulrika Bergman, SACO: 023-827 74

Christina Johansson, Vision: 023-821 10

Övrigt 

Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare
erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att
genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Kontaktinformation
Niclas Arkåsen

Arbetsplats

 Falun
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Falun

Populära jobb i Falun