Publicerad: 2025-01-24
Kanslichef till Tyresö kommun
Vad vi gör och vill
Kommunkansliet är en del av demokrati och säkerhetsavdelningen med fokus på att stödja och vägleda alla förvaltningar både genom juridisk kompetens, utredningar, nämndprocessen samt kvalitetsgranskningar.
Utöver det finns specialistfunktionen medicinskt ansvarig sjuksköterska, (MAS) och ansvaret för kommunarkivet, Tyresö arkivet och våra allmänna val.
Enheten ska utifrån sin kompetens ge stöd samt ge vägledning utifrån det kommunövergripande perspektivet. Vidare ger kansliets medarbetare helhetslösningar vid tex lagförändringar som påverkar kommunövergripande, med stöd av andra kommungemensamma funktioner, eller utvecklar och inkluderar tyresöbor i utveckling av kommunövergripande frågor.
Enheten är ny i sin utformning så stort fokus ligger på att de viktigaste utvecklingsfrågorna får sitt utrymme och att processer och roller förtydligas. Enheten har en hög kompetens och tillsammans med kommunens arbete med utvecklande ledarskap- och medarbetarskap så får den full effekt.
Om tjänsten
Kommunkansliet har 23 medarbetare, administratör, nämndsekreterare, utredare, medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), jurister, arkivarier, kvalitetscontroller och registrator.
Som kanslichef leder du personal, ekonomi och arbetsmiljö för enheten. Förväntan är att kanslichef agerar tillsammans med andra kommungemensamma funktioner och ger ett samlat stöd i kommunövergripande frågor för att underlätta för förvaltningarna. Enheten hanterar förvaltningsspecifika samt kommunövergripande uppgifter och som chef ska du kunna bidra med helhetsperspektiv i komplexa frågor samt stötta medarbetare med att navigera rätt inom organisationen. Driva uppdrag och levererar välunderbyggda beslutsunderlag som stödjer beslutsfattare. Vidare är ansvaret att leda utvecklingen av arbetet med nytt kommunarkiv tillsammans med ledningsgruppen för avdelningen och medarbetarna på arkivet. Säkerställa en väl fungerande beslutsprocess för kommunfullmäktige, kommunstyrelse och kommunens nämnder, effektiv handläggning av motioner, interpellationer och frågor. Kansliet ansvarar för planering- och genomförande av allmänna val och som kanslichef ansvarar du för att ge ett gott administrativt stöd till förtroendevalda.
Vem är du?
Du har relevant högskoleutbildning, tidigare chefserfarenhet, erfarenhet av att arbeta med kommunala besluts- och ärendeprocesser. Du har tidigare erfarenhet av att driva förändring och kunskap om förändringsledning. Kunskap om kommunallag, förvaltningslag och offentlighet- och sekretesslag.
Som person har du en god ledarskapsförmåga och ett positivt sätt som bidrar till god stämning och ett bra teamarbete. Du är strategisk, tänker övergripande och kan se de långsiktiga konsekvenserna av olika beslut. Vidare uppskattar vi din förmåga att ta ansvar och initiativ samt driva arbetet mot ambitiösa mål. Du är en flexibel, coachande och lyhörd person som har förmågan att se möjligheter i förändringar och känner dig bekväm med att växla mellan strategiskt och operativt arbete.
Du har ett ledarskap som är prestigelöst och bygger på tillit med fokus på att utveckla enheten tillsammans med medarbetarna. Utöver det även en förmåga att bygga relationer både internt och externt.
Välkommen med din ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast 9 februari 2025. Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon:
Avdelningschef, Elin Waltersson, elin.waltersson@tyreso.se
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss: https://www.tyreso.se/jobba-hos-oss.html.
Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss, här trivs nya tankar.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Kommunkansliet är en del av demokrati och säkerhetsavdelningen med fokus på att stödja och vägleda alla förvaltningar både genom juridisk kompetens, utredningar, nämndprocessen samt kvalitetsgranskningar.
Utöver det finns specialistfunktionen medicinskt ansvarig sjuksköterska, (MAS) och ansvaret för kommunarkivet, Tyresö arkivet och våra allmänna val.
Enheten ska utifrån sin kompetens ge stöd samt ge vägledning utifrån det kommunövergripande perspektivet. Vidare ger kansliets medarbetare helhetslösningar vid tex lagförändringar som påverkar kommunövergripande, med stöd av andra kommungemensamma funktioner, eller utvecklar och inkluderar tyresöbor i utveckling av kommunövergripande frågor.
Enheten är ny i sin utformning så stort fokus ligger på att de viktigaste utvecklingsfrågorna får sitt utrymme och att processer och roller förtydligas. Enheten har en hög kompetens och tillsammans med kommunens arbete med utvecklande ledarskap- och medarbetarskap så får den full effekt.
Om tjänsten
Kommunkansliet har 23 medarbetare, administratör, nämndsekreterare, utredare, medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), jurister, arkivarier, kvalitetscontroller och registrator.
Som kanslichef leder du personal, ekonomi och arbetsmiljö för enheten. Förväntan är att kanslichef agerar tillsammans med andra kommungemensamma funktioner och ger ett samlat stöd i kommunövergripande frågor för att underlätta för förvaltningarna. Enheten hanterar förvaltningsspecifika samt kommunövergripande uppgifter och som chef ska du kunna bidra med helhetsperspektiv i komplexa frågor samt stötta medarbetare med att navigera rätt inom organisationen. Driva uppdrag och levererar välunderbyggda beslutsunderlag som stödjer beslutsfattare. Vidare är ansvaret att leda utvecklingen av arbetet med nytt kommunarkiv tillsammans med ledningsgruppen för avdelningen och medarbetarna på arkivet. Säkerställa en väl fungerande beslutsprocess för kommunfullmäktige, kommunstyrelse och kommunens nämnder, effektiv handläggning av motioner, interpellationer och frågor. Kansliet ansvarar för planering- och genomförande av allmänna val och som kanslichef ansvarar du för att ge ett gott administrativt stöd till förtroendevalda.
Vem är du?
Du har relevant högskoleutbildning, tidigare chefserfarenhet, erfarenhet av att arbeta med kommunala besluts- och ärendeprocesser. Du har tidigare erfarenhet av att driva förändring och kunskap om förändringsledning. Kunskap om kommunallag, förvaltningslag och offentlighet- och sekretesslag.
Som person har du en god ledarskapsförmåga och ett positivt sätt som bidrar till god stämning och ett bra teamarbete. Du är strategisk, tänker övergripande och kan se de långsiktiga konsekvenserna av olika beslut. Vidare uppskattar vi din förmåga att ta ansvar och initiativ samt driva arbetet mot ambitiösa mål. Du är en flexibel, coachande och lyhörd person som har förmågan att se möjligheter i förändringar och känner dig bekväm med att växla mellan strategiskt och operativt arbete.
Du har ett ledarskap som är prestigelöst och bygger på tillit med fokus på att utveckla enheten tillsammans med medarbetarna. Utöver det även en förmåga att bygga relationer både internt och externt.
Välkommen med din ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast 9 februari 2025. Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon:
Avdelningschef, Elin Waltersson, elin.waltersson@tyreso.se
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss: https://www.tyreso.se/jobba-hos-oss.html.
Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss, här trivs nya tankar.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.