Publicerad: 2025-01-27
Enhetschef för gruppbostad enligt LSS
I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 14 400 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen – här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/. Film omhttps://youtu.be/VnvQMbiYE3U
Beskrivning
Avdelningen för socialt stöd består av sex enheter som verkställer beslut enligt Socialtjänstlagen och LSS.
Vi tillhandahåller ett brett spektrum av insatser, till exempel olika typer av boendeinsatser, kontaktperson, personlig assistans och familjebehandling. I avdelningens ledningsgrupp ingår sex enhetschefer och en avdelningschef.
Den tjänst som nu ska tillsättas ansvarar för en gruppbostad enligt LSS och två assistansärenden. Utöver detta tillkommer administration som rör personlig assistans utförd av andra utförare.
Som enhetschef inom vår ledningsgrupp får du kompetenta kollegor, varav flera har lång erfarenhet av att arbeta som chefer i vår kommun. De ställer gärna upp och bollar frågor och delar med sig av sina erfarenheter.
Arbetsuppgifter
I enhetschefens uppdrag ingår att motivera medarbetarna, leda dem genom dialog och att utveckla enhetens arbete. Det innebär att hålla fokus på att de insatser som målgruppen får är av hög kvalitet, och att samtidigt värna medarbetare och arbetsmiljö. Inom enheten arbetar personliga assistenter, stödassistenter, stödpedagoger och verksamhetspedagog. Tillsammans med enhetschefen ansvarar de för att insatserna utförs med god kvalitet.
Som enhetschef har du ansvar för verksamhet, budget och arbetsmiljö för ditt ansvarsområde. Vi har gott stöd av våra HR- och ekonomiavdelningar.
Kvalifikationer
Vi är intresserade av dig som har en för tjänsten relevant högskoleutbildning, exempelvis socionom, socialpedagog, eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta som chef och att du har kunskap inom området funktionshinder.
Vi vill ha en enhetschef som har god förmåga att samarbeta. Det är viktigt att du reflekterar för dialog innan du handlar, men du behöver också kunna komma till skott och få saker gjorda. Du behöver ha förmåga att uttrycka dig på ett tydligt och enkelt sätt både i tal och skrift.
Du ska ha goda ledaregenskaper och förmåga att driva utveckling och förändring tillsammans med medarbetarna. Du är en trygg person som kan bemöta medarbetare, brukare och anhöriga på ett sätt som skapar förtroende.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
Villkor
Lysekils kommun erbjuder förmåner såsom flextid, friskvårdsbidrag, växling av semesterdagstillägg mot extra semesterdagar och löneväxling för pension samt möjlighet till miljöbilsavtal.
Tjänsten tillsätts utifrån att erforderliga beslut fattas. Intervjuer planeras till den 24/2, 26/2 och 28/2.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.
Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen – här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/. Film omhttps://youtu.be/VnvQMbiYE3U
Beskrivning
Avdelningen för socialt stöd består av sex enheter som verkställer beslut enligt Socialtjänstlagen och LSS.
Vi tillhandahåller ett brett spektrum av insatser, till exempel olika typer av boendeinsatser, kontaktperson, personlig assistans och familjebehandling. I avdelningens ledningsgrupp ingår sex enhetschefer och en avdelningschef.
Den tjänst som nu ska tillsättas ansvarar för en gruppbostad enligt LSS och två assistansärenden. Utöver detta tillkommer administration som rör personlig assistans utförd av andra utförare.
Som enhetschef inom vår ledningsgrupp får du kompetenta kollegor, varav flera har lång erfarenhet av att arbeta som chefer i vår kommun. De ställer gärna upp och bollar frågor och delar med sig av sina erfarenheter.
Arbetsuppgifter
I enhetschefens uppdrag ingår att motivera medarbetarna, leda dem genom dialog och att utveckla enhetens arbete. Det innebär att hålla fokus på att de insatser som målgruppen får är av hög kvalitet, och att samtidigt värna medarbetare och arbetsmiljö. Inom enheten arbetar personliga assistenter, stödassistenter, stödpedagoger och verksamhetspedagog. Tillsammans med enhetschefen ansvarar de för att insatserna utförs med god kvalitet.
Som enhetschef har du ansvar för verksamhet, budget och arbetsmiljö för ditt ansvarsområde. Vi har gott stöd av våra HR- och ekonomiavdelningar.
Kvalifikationer
Vi är intresserade av dig som har en för tjänsten relevant högskoleutbildning, exempelvis socionom, socialpedagog, eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta som chef och att du har kunskap inom området funktionshinder.
Vi vill ha en enhetschef som har god förmåga att samarbeta. Det är viktigt att du reflekterar för dialog innan du handlar, men du behöver också kunna komma till skott och få saker gjorda. Du behöver ha förmåga att uttrycka dig på ett tydligt och enkelt sätt både i tal och skrift.
Du ska ha goda ledaregenskaper och förmåga att driva utveckling och förändring tillsammans med medarbetarna. Du är en trygg person som kan bemöta medarbetare, brukare och anhöriga på ett sätt som skapar förtroende.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
Villkor
Lysekils kommun erbjuder förmåner såsom flextid, friskvårdsbidrag, växling av semesterdagstillägg mot extra semesterdagar och löneväxling för pension samt möjlighet till miljöbilsavtal.
Tjänsten tillsätts utifrån att erforderliga beslut fattas. Intervjuer planeras till den 24/2, 26/2 och 28/2.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.
Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.