Publicerad: 2025-01-27
Produktägare inom Elmarknadslösningar
På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid.
Till avdelningen Beslutsstöd inom division System söker vi nu en produktägare som varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
#LI-DNI
Om tjänsten
I rollen som Produktägare kommer du att bygga en bred kunskap om såväl kraftsystemet som IT-lösningar i framkant. Du kommer att samarbeta med experter både internt på Svenska kraftnät, hos andra Transmissionsägare och leverantörer.
Vidare innebär rollen att:
• Ansvara för en produkt. Med produkt syftar vi på en kombination av verksamhets- och IT-komponenter som tillhandahåller en viktig funktion för kraftsystemet
• Ha nära kontakt med användare av produkten för att förstå deras behov och hur de ska prioriteras
• Kontinuerligt definiera och utveckla produkten, följa upp att produkten möter verksamhetens behov samt att produkten utvecklas i takt med verksamhetens förändrade behov på både kort och lång sikt
• Tillsammans med ett tvärfunktionellt team är du ansvarig för aktiviteter som ska drivas på Svenska kraftnät kopplat till utveckling och förvaltning av produkterna
• Arbeta med förvaltning och vidareutveckling
• Deltagande i projekt där produktägaren har en viktig roll
Du kommer att tillhöra enheten Elmarknadsstöd som har i uppdrag att stödja kärnverksamhetens processer i kontrollrummet med Elmarknadslösningar, i form av olika IT-stöd. Enheten består av elva medarbetare med varierande bakgrund, ålder och kön. Gruppen innehar en bred kompetens och innefattar olika roller. Inom enheten främjas tvärfunktionellt samarbete både internt inom division System och gentemot division IT. Vi upprätthåller nära samarbeten inom Svenska kraftnät och engagerar oss i arbete som sträcker sig över Norden och Europa. För enheten är samarbete, ömsesidig stöttning och jämställdhet centrala principer som genomsyrar vårt dagliga arbete.
Om dig
Krav:
Då rollen innebär att du kommer att samarbeta både internt och externt söker vi dig som arbetar bra med andra. Du anpassar dig och hittar lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Då du kommer att koordinera ett tvärfunktionellt team och driva förändringsarbete söker vi dig som har förmågan att organisera och planera ditt arbete väl samt arbetar ambitiöst för att nå målen och gör det som krävs för ett gott resultat. Vidare söker vi dig som hanterar stress på ett konstruktivt sätt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper
Du har examen från universitet eller högskola inom relevant område som exempelvis energisystem, data- och systemvetenskap alternativt annan utbildning och erfarenhet som Svenska kraftnät anser relevant. Vidare har du:
• arbetslivserfarenhet inom verksamhetsnära IT-utveckling i gränslandet mellan verksamhet och IT
• arbetslivserfarenhet av kravställning, uppdragsledning eller likande
• arbetslivserfarenhet i roller som produktägare, projektledare eller liknande
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande om du har erfarenhet av ett eller flera av följande områden:
• praktiskt eller teoretiskt förvärvad kunskap inom energisektorn
• arbetslivserfarenhet från förändringsprojekt med stor IT-systempåverkan
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor inom och utanför Norden kan förekomma
• Sista ansökningsdag, 2025-02-10, vi har urvalsfrågor vid ansökan och tar därmed ej emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• Förmåner | Svenska kraftnät
Kontakta gärna rekryterande chef Madalena Afram, tel. nr. 010-475 82 99 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Doverlind, tel. nr. 010-475 8007. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät
Till avdelningen Beslutsstöd inom division System söker vi nu en produktägare som varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
#LI-DNI
Om tjänsten
I rollen som Produktägare kommer du att bygga en bred kunskap om såväl kraftsystemet som IT-lösningar i framkant. Du kommer att samarbeta med experter både internt på Svenska kraftnät, hos andra Transmissionsägare och leverantörer.
Vidare innebär rollen att:
• Ansvara för en produkt. Med produkt syftar vi på en kombination av verksamhets- och IT-komponenter som tillhandahåller en viktig funktion för kraftsystemet
• Ha nära kontakt med användare av produkten för att förstå deras behov och hur de ska prioriteras
• Kontinuerligt definiera och utveckla produkten, följa upp att produkten möter verksamhetens behov samt att produkten utvecklas i takt med verksamhetens förändrade behov på både kort och lång sikt
• Tillsammans med ett tvärfunktionellt team är du ansvarig för aktiviteter som ska drivas på Svenska kraftnät kopplat till utveckling och förvaltning av produkterna
• Arbeta med förvaltning och vidareutveckling
• Deltagande i projekt där produktägaren har en viktig roll
Du kommer att tillhöra enheten Elmarknadsstöd som har i uppdrag att stödja kärnverksamhetens processer i kontrollrummet med Elmarknadslösningar, i form av olika IT-stöd. Enheten består av elva medarbetare med varierande bakgrund, ålder och kön. Gruppen innehar en bred kompetens och innefattar olika roller. Inom enheten främjas tvärfunktionellt samarbete både internt inom division System och gentemot division IT. Vi upprätthåller nära samarbeten inom Svenska kraftnät och engagerar oss i arbete som sträcker sig över Norden och Europa. För enheten är samarbete, ömsesidig stöttning och jämställdhet centrala principer som genomsyrar vårt dagliga arbete.
Om dig
Krav:
Då rollen innebär att du kommer att samarbeta både internt och externt söker vi dig som arbetar bra med andra. Du anpassar dig och hittar lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Då du kommer att koordinera ett tvärfunktionellt team och driva förändringsarbete söker vi dig som har förmågan att organisera och planera ditt arbete väl samt arbetar ambitiöst för att nå målen och gör det som krävs för ett gott resultat. Vidare söker vi dig som hanterar stress på ett konstruktivt sätt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper
Du har examen från universitet eller högskola inom relevant område som exempelvis energisystem, data- och systemvetenskap alternativt annan utbildning och erfarenhet som Svenska kraftnät anser relevant. Vidare har du:
• arbetslivserfarenhet inom verksamhetsnära IT-utveckling i gränslandet mellan verksamhet och IT
• arbetslivserfarenhet av kravställning, uppdragsledning eller likande
• arbetslivserfarenhet i roller som produktägare, projektledare eller liknande
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande om du har erfarenhet av ett eller flera av följande områden:
• praktiskt eller teoretiskt förvärvad kunskap inom energisektorn
• arbetslivserfarenhet från förändringsprojekt med stor IT-systempåverkan
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor inom och utanför Norden kan förekomma
• Sista ansökningsdag, 2025-02-10, vi har urvalsfrågor vid ansökan och tar därmed ej emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• Förmåner | Svenska kraftnät
Kontakta gärna rekryterande chef Madalena Afram, tel. nr. 010-475 82 99 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Doverlind, tel. nr. 010-475 8007. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät