Publicerad: 2025-01-28

Logotyp

Barnsekreterare till Mottagnings- och familjeenheten

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Är du skicklig på att möta människor i olika situationer? Vill du utvecklas och samtidigt vara delaktig i vår utveckling av våra placerade barn? Då kanske det är dig vi söker!

Socialkontoret i Strängnäs har genomfört en organisationsförändring som träde i kraft 1 januari 2025. På mottagnings- och familjeenheten arbetar idag fyra olika arbetsgrupper under två gruppledare och en enhetschef. Enheten består av mottagningsgruppen som hanterar anmälningar gällande barn och unga, familjerätten och placeringsgruppen. Placeringsgruppen består av två mindre grupper, barnsekreterare fem stycken, familjehemssekreterare fyra stycken och en administratör.

I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, vi arbetar för att uppnå enhetens mål, vi är nyfikna och arbetar med de motgångar som uppstår som ett team.

Vi erbjuder dig en arbetsplats i ständig utveckling, goda kollegor som ställer upp för varandra och du får även;
• Intern och extern handledning
• Flextidsavtal
• Friskvårdsbidrag på 2000 kr/år
• Utbildningen Yrkesresan

Nu söker vi en barnsekreterare till ett vikariat!

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som barnsekreterare ingår bland annat att:
• följa placerade barn i jour/familjehem genom regelbundna barnsamtal och hembesök.
• ta emot orosanmälningar och utreda oro i dina ärenden enligt SOL och LVU.
• ta emot ansökningar i dina pågående ärenden och utreda ansökningarna.
• skriva överväganden enligt SOL och LVU samt bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser.
• bereda ärenden till och delta på Socialutskottet.
• delta i förhandlingar i domstolar med stöd av arbetsledning.
• rättssäkra Myndighetsutövning och dokumentation.
• ha nära samarbeta med familjerätten gällande utredningar rörande vårdnadsöverflytt.
• bidra till verksamhetsutveckling på enheten tillsammans med andra enheter och externa parter.

Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med andra barnsekreterare och familjehemssekreterare. I din roll som barnsekreterare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde.

Du kommer även ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för hållbara planeringar. I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget. Vi dokumenterar vårt arbete i verksamhetssystemet Treserva.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom.
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning.
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.
• grundläggande IT-kunskaper.
• giltigt körkort med B-behörighet.

Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen.
• relevant vidareutbildning.
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva.

Som person är du intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg och stark i dig själv och har i stressade situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du strukturerar ditt arbete på egen hand och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras, vidare är du flexibel och kan driva flera komplexa ärenden samtidigt. Din förmåga att kommunicera och skapa förtroende hos såväl den enskilde som anhöriga och samverkansparter är avgörande för att du ska lyckas i din roll. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund: utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.

Låter det spännande? Urval och intervjuer sker löpande så du är välkommen in med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm som nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.

Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre.

Ansökningsprocess och personuppgiftshantering
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Strängnäs

Populära jobb i Strängnäs