Publicerad: 2025-01-29

Logotyp

Teamchef till Myndighetsenheten

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Har du en bakgrund med myndighetsutövning inom socialtjänsten? Har du tidigare ledarerfarenhet? Och brinner du för utveckling och förändring? Då är det dig vi söker!


Myndighetsenhetens ansvarsområde innefattar i huvudsak myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen (SoL) och Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Enheten arbetar på uppdrag och delegation från Vård- och omsorgsnämnden och delvis från Barn- och utbildningsnämnden. Enhetens uppdrag är att tillförsäkra de medborgare som ansöker om stöd en rättssäker handläggning samt ett professionellt bemötande. En socialtjänst med god kvalitet helt enkelt.

Myndighetsenheten består av flera yrkesgrupper såsom enhetschef, teamchefer, biståndshandläggare, kvalitets- och verksamhetsutvecklare, LSS-handläggare, fysioterapeut, arbetsterapeut samt administratörer. Enheten har totalt 37 årstjänster.

Din roll
Som teamchef är du första linjens chef och för ett team med ca 12-15 handläggare. Det innefattar ansvar för verksamhet, personal, ekonomi och arbetsmiljö. Du ska tillsammans med handläggarna säkerställa god kvalitet där lagstiftning och kvalitetskrav är styrande, samt arbeta mot de av kommunen uppsatta målen och uppdragen. I rollen ingår att coacha och stötta handläggarna i handläggning och bedömning, samt att aktivt bidra till god samverkan med andra verksamheter och aktörer både inom och utanför förvaltningen. Du är direkt underställd Verksamhetschef och ingår i enhetens ledningsgrupp. Det innebär att du tillsammans med Verksamhetschefen har en aktiv roll i ledning och utveckling av Myndighetsenhetens ansvarsområde.

Din profil
Krav


• Vi söker dig som har socionomexamen eller annan relevant akademisk utbildning som bedöms likvärdig. 
• Du har förstås också erfarenhet som chef och ledare. I din ledarroll är du tydlig, skapar delaktighet och engagemang samt har ett stort intresse för kvalitets- och utvecklingsarbete.
• Du har även kompetens och erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning. 

Meriterande


• Önskvärt är att du har arbetat inom kommunal verksamhet.

Som person är du lugn, trygg, prestigelös och har lätt för att uttrycka dig väl i såväl tal som skrift. Genom dina personliga egenskaper och din kommunikativa förmåga inger du förtroende. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer med andra. Du gillar utveckling- och förändringsarbete och är inte främmande för förändringar även i det egna uppdraget.


 

Så går rekryteringen till
Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.

Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html 

Om Vård- och omsorgsförvaltningen
Att jobba med hjärtat hos oss på Vård- och omsorgsförvaltningen innebär att du bidrar till att skapa enklare, rikare och tryggare liv för invånarna i Östersund. Vi arbetar med människor i alla åldrar och strävar efter att alltid göra skillnad i vardagen. Det är viktigt. På riktigt.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Östersund

Populära jobb i Östersund