Publicerad: 2025-02-03
IT- och informationssäkerhetssamordnare
Är du en engagerad och driven person som är kunnig inom området IT- och informationssäkerhet? Gillar du att samarbeta brett och bidra till att få det som är komplext att vara lättbegripligt? Då har du möjlighet bli en del av oss på Digitaliseringsavdelningen i Kristinehamns kommun! Just nu söker vi en IT- och informationssäkerhetssamordnare.
Tjänsten är bred och det finns goda möjligheter att vara med och utforma såväl arbetsformer som kommunens fortsatta arbete inom området IT- och informationssäkerhet.
Den digitala omställningsförmågan är i många avseenden avgörande för att Kristinehamns kommun ska kunna utvecklas i positiv riktning. Digitaliseringsavdelningen innehar olika kompetenser och stödjer kommunens verksamheter i frågor som berör verksamhetsutveckling med stöd av digital teknik. En central del i Digitaliseringsavdelningens uppdrag är också att driva och i viss utsträckning styra kommunens arbete med att öka vår digitala omställningsförmåga.
ARBETSUPPGIFTER
Som IT- och informationssäkerhetssamordnare har du en ledande och styrande roll i kommunens arbete med att implementera ett väl fungerande ramverk för IT- och informationssäkerhet. Du kommer att stödja kommunens olika verksamheter med informationssäkerhetsklassning och vidta lämpliga åtgärder för att skydda den information som hanteras digitalt. Du ansvarar bland annat för att utarbeta och implementera interna styrdokument, modeller och rutiner så som exempelvis policy för informationssäkerhet, riskanalys och rutiner för incidenthantering. Du kommer att jobba nära personalen på risk- och säkerhetsstaben.
En central del i arbetet är att på olika sätt verka för att öka medarbetarnas medvetenhet om informationssäkerhet. Utgångspunkten i ditt arbete är att det för varje medarbetare ska vara lätt att göra rätt. Det är därför viktigt att du kan utgå från flera perspektiv samtidigt och på ett pragmatiskt sätt balansera förhållandet mellan informationens karaktär, rättsliga krav samt val av tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder.
Rollen innebär ett nära samarbete, rådgivning och kontakt med olika målgrupper, till exempel ledningar och ansvariga chefer, representanter för kommunens verksamheter, kommunikationsavdelningen och specialister inom till exempel IT och juridik. Uppdraget är strategiskt men du arbetar även operativt och förebyggande tillsammans med verksamheterna och dina kollegor på Digitaliseringsavdelningen för att uppnå en god övergripande informationssäkerhet.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som söker den här tjänsten har:
• relevant högskoleutbildning inom systemvetenskap, IT, IT-säkerhet eller annan utbildning inom tjänstens områden som kan bedömas som lämplig
• erfarenhet av arbete med IT och/ eller informationssäkerhet
• erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser samt att genomföra informationssäkerhetsklassning
• god kännedom om relevant lagstiftning som exempelvis dataskyddsförordningen (GDPR), NIS-direktivet, Al Act, Patientdatalagen och Offentlighets- och sekretesslagen.
Om du har följande ser vi detta som mycket meriterande:
• kunskap om kravställning vid upphandling av informationssystem/plattformar
• erfarenhet av agila metoder
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
Du är nyfiken och trivs med ett klimat där du får möjlighet att ta egna initiativ samtidigt som du är flexibel och lyhörd för verksamhetens behov och omvärldens krav. För dig är det viktigt med ordning och du kan planera, organisera, prioritera och driva ditt arbete i en föränderlig miljö. I den här rollen är det viktigt att du har en tydlig kommunikation, följer upp och säkerställer att ditt budskap har gått fram. Även att du lyssnar och samarbetar bra ihop såväl kollegor som externa parter. Du tycker om att arbeta med komplexa frågor, fokuserar på resultat och arbetar tillsammans med organisationen för att uppnå våra uppsatta mål.
Personlig lämplighet är något som vi lägger vikt vid i den här rekryteringen.
Den här tjänsten innebär placering i säkerhetsklass 2 och därför är svenskt medborgarskap ett krav.
ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.
Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Tjänsten är bred och det finns goda möjligheter att vara med och utforma såväl arbetsformer som kommunens fortsatta arbete inom området IT- och informationssäkerhet.
Den digitala omställningsförmågan är i många avseenden avgörande för att Kristinehamns kommun ska kunna utvecklas i positiv riktning. Digitaliseringsavdelningen innehar olika kompetenser och stödjer kommunens verksamheter i frågor som berör verksamhetsutveckling med stöd av digital teknik. En central del i Digitaliseringsavdelningens uppdrag är också att driva och i viss utsträckning styra kommunens arbete med att öka vår digitala omställningsförmåga.
ARBETSUPPGIFTER
Som IT- och informationssäkerhetssamordnare har du en ledande och styrande roll i kommunens arbete med att implementera ett väl fungerande ramverk för IT- och informationssäkerhet. Du kommer att stödja kommunens olika verksamheter med informationssäkerhetsklassning och vidta lämpliga åtgärder för att skydda den information som hanteras digitalt. Du ansvarar bland annat för att utarbeta och implementera interna styrdokument, modeller och rutiner så som exempelvis policy för informationssäkerhet, riskanalys och rutiner för incidenthantering. Du kommer att jobba nära personalen på risk- och säkerhetsstaben.
En central del i arbetet är att på olika sätt verka för att öka medarbetarnas medvetenhet om informationssäkerhet. Utgångspunkten i ditt arbete är att det för varje medarbetare ska vara lätt att göra rätt. Det är därför viktigt att du kan utgå från flera perspektiv samtidigt och på ett pragmatiskt sätt balansera förhållandet mellan informationens karaktär, rättsliga krav samt val av tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder.
Rollen innebär ett nära samarbete, rådgivning och kontakt med olika målgrupper, till exempel ledningar och ansvariga chefer, representanter för kommunens verksamheter, kommunikationsavdelningen och specialister inom till exempel IT och juridik. Uppdraget är strategiskt men du arbetar även operativt och förebyggande tillsammans med verksamheterna och dina kollegor på Digitaliseringsavdelningen för att uppnå en god övergripande informationssäkerhet.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som söker den här tjänsten har:
• relevant högskoleutbildning inom systemvetenskap, IT, IT-säkerhet eller annan utbildning inom tjänstens områden som kan bedömas som lämplig
• erfarenhet av arbete med IT och/ eller informationssäkerhet
• erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser samt att genomföra informationssäkerhetsklassning
• god kännedom om relevant lagstiftning som exempelvis dataskyddsförordningen (GDPR), NIS-direktivet, Al Act, Patientdatalagen och Offentlighets- och sekretesslagen.
Om du har följande ser vi detta som mycket meriterande:
• kunskap om kravställning vid upphandling av informationssystem/plattformar
• erfarenhet av agila metoder
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
Du är nyfiken och trivs med ett klimat där du får möjlighet att ta egna initiativ samtidigt som du är flexibel och lyhörd för verksamhetens behov och omvärldens krav. För dig är det viktigt med ordning och du kan planera, organisera, prioritera och driva ditt arbete i en föränderlig miljö. I den här rollen är det viktigt att du har en tydlig kommunikation, följer upp och säkerställer att ditt budskap har gått fram. Även att du lyssnar och samarbetar bra ihop såväl kollegor som externa parter. Du tycker om att arbeta med komplexa frågor, fokuserar på resultat och arbetar tillsammans med organisationen för att uppnå våra uppsatta mål.
Personlig lämplighet är något som vi lägger vikt vid i den här rekryteringen.
Den här tjänsten innebär placering i säkerhetsklass 2 och därför är svenskt medborgarskap ett krav.
ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.
Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.