Publicerad: 2025-02-04
Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del i? Då är du välkommen att söka tjänsten som socialsekreterare med fokus på ekonomiskt bistånd till arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!
Vår förvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande.
Din tjänst kommer att tillhöra Enheten arbetsmarknad, integration och ekonomiskt bistånd inom processen Egen försörjning. I dagsläget består enheten av både av handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd, handläggare med mer fokus på vägen till egen försörjning samt utförarverksamheter. På enheten jobbar vi med att säkra upp och effektivisera processerna kring ekonomiskt bistånd genom ökad digitalisering. Detta för att kunna jobba mer intensivt med varje klient och nå målet egen försörjning. Tanken är att denna tjänst som idag har mer fokus på ekonomi, i framtiden kan komma att övergå mot ett ökat fokus på arbetsmarknadsfrågor.
Arbetsgruppen kännetecknas av ett öppet klimat där vi diskuterar mycket och värdesätter olika perspektiv. Ingen dag är den andra lik och det händer alltid något spännande och nytt i organisationen. Det är viktigt för oss att du ska trivas i vårt team.
------------
Är du socionomstuderande och vill jobba extra? Då är du också välkommen med din ansökan, vi söker timvikarier som kan hoppa in vid behov.
------------
ARBETSUPPGIFTER
• utreda och besluta om ekonomiskt bistånd enligt SOL (Socialtjänstlagen)
• samarbeta tätt inom den egna enheten runt individen
• följa upp individens progression mot egen försörjning genom att använda den danska kartläggningsmetoden BIP
• intern och extern samverkan i syfte att stärka individens väg till egen försörjning
• arbetet ska präglas av ett coachande förhållningssätt där individens behov ska styra insatserna
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• är utbildad socionom
• har erfarenhet av arbete med människor som är i behov av vägledning och stöttning
• har B-körkort
Det är meriterande om du har kunskaper och tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänst.
Som handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd behöver du vara självgående, strukturerad och planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetet kräver även att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du förstår din roll, men ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vi är noga med att ha ett bra bemötande samt god service gentemot våra sökande, därför är det viktigt att du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar och du har en mycket god samarbetsförmåga.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Som anställd hos oss har du en rad förmåner så som flex och friskvårdsbidrag. Möjlighet finns också att teckna distansavtal vilket innebär att du kan avtala att arbeta hemma i viss utsträckning. Detta är möjligt när du introducerats i ditt arbete och bedöms kunna genomföra detta på ett tillfredställande sätt. Bedömning sker i uppföljning och nära dialog med ledning.
ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.
Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Vår förvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande.
Din tjänst kommer att tillhöra Enheten arbetsmarknad, integration och ekonomiskt bistånd inom processen Egen försörjning. I dagsläget består enheten av både av handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd, handläggare med mer fokus på vägen till egen försörjning samt utförarverksamheter. På enheten jobbar vi med att säkra upp och effektivisera processerna kring ekonomiskt bistånd genom ökad digitalisering. Detta för att kunna jobba mer intensivt med varje klient och nå målet egen försörjning. Tanken är att denna tjänst som idag har mer fokus på ekonomi, i framtiden kan komma att övergå mot ett ökat fokus på arbetsmarknadsfrågor.
Arbetsgruppen kännetecknas av ett öppet klimat där vi diskuterar mycket och värdesätter olika perspektiv. Ingen dag är den andra lik och det händer alltid något spännande och nytt i organisationen. Det är viktigt för oss att du ska trivas i vårt team.
------------
Är du socionomstuderande och vill jobba extra? Då är du också välkommen med din ansökan, vi söker timvikarier som kan hoppa in vid behov.
------------
ARBETSUPPGIFTER
• utreda och besluta om ekonomiskt bistånd enligt SOL (Socialtjänstlagen)
• samarbeta tätt inom den egna enheten runt individen
• följa upp individens progression mot egen försörjning genom att använda den danska kartläggningsmetoden BIP
• intern och extern samverkan i syfte att stärka individens väg till egen försörjning
• arbetet ska präglas av ett coachande förhållningssätt där individens behov ska styra insatserna
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• är utbildad socionom
• har erfarenhet av arbete med människor som är i behov av vägledning och stöttning
• har B-körkort
Det är meriterande om du har kunskaper och tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänst.
Som handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd behöver du vara självgående, strukturerad och planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetet kräver även att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du förstår din roll, men ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vi är noga med att ha ett bra bemötande samt god service gentemot våra sökande, därför är det viktigt att du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar och du har en mycket god samarbetsförmåga.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Som anställd hos oss har du en rad förmåner så som flex och friskvårdsbidrag. Möjlighet finns också att teckna distansavtal vilket innebär att du kan avtala att arbeta hemma i viss utsträckning. Detta är möjligt när du introducerats i ditt arbete och bedöms kunna genomföra detta på ett tillfredställande sätt. Bedömning sker i uppföljning och nära dialog med ledning.
ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.
Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.