Publicerad: 2025-02-10

Logotyp

Jourhems-och placeringshandläggare

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.

Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll.



Välkommen till oss

Vill du vara en viktig del i vårt arbetet och bidra till att jourhemsplacerade barn och ungdomar får bästa
möjliga stöd? Hos oss får du som jourhemshandläggare möjlighet att bidra i arbetet med att skapa en god
och trygg uppväxtmiljö.

Vill du vara med och bygga upp nya arbetssätt? Verkar det vara något för dig?
Varmt välkommen med din ansökan!
Verksamhetsområde Barn, unga och familj i Hägersten-Älvsjö består av enheterna; mottagning, barn,
barn och ungdom, ungdom, familjehem och familjestöd. Vårt verksamhetsområde leds av en
områdeschef och sex enhetschefer. Tillsammans satsar vi nu framåt och hjälps åt att skapa en socialtjänst
som är modern och präglas av hög kvalitet.
Vi gör om innehållet på två av våra socialsekreterartjänster och vill stärka arbetet kring våra jourhem i
egen regi och de som är konsulentstödda. Därför söker vi nu två medarbetare som tillsammans med
enheterna inom verksamhetsområdet, utveckla nya och mer effektiva arbetssätt kring målgruppen.

Vi erbjuder

Hos oss har du möjlighet att köpa ett subventionerat träningskort som gäller på stadens simhallar och
gym. Du får friskvårdsbidrag på 3000 kronor. Vi tillämpar vinter- och sommararbetstid samt flextid. Vi
har extern handledning regelbundet. Du har möjlighet att växla in semesterdagstillägget till extra
semesterdagar, Det finns även möjlighet till distansarbete när det fungerar för verksamheten.

Din roll

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda, stödja och ha kontakt med jourhem. Kring varje barn
och ungdom finns socialsekreterare som utreder och där ni tillsammans, planerar och följer upp insatsen
för det placerade barnet. Arbetet kan innefatta resor både i närområdet och andra delar av Sverige. Vid
behov kommer du även att stötta upp i det sedvanliga utredningsarbetet. Du har alltid barnets bästa i
fokus för att på bästa sätt matcha uppdrag kring det placerade barnet.
Tjänsten kommer att tillhöra barnenheten men uppdraget innefattar att stötta alla barn och
ungdomsenheter inom verksamhetsområdet kring hantering av jourhem och inköp av jourhemsinsatser. I
rollen kommer du att söka platser bland stadens egna jourhem och vid behov konsulentstödda jourhem,
och matcha barn och ungdomars behov med rätt uppdragstagare. I första hand använder vi stadens egna
jourhem och därefter våra ramavtalsupphandlade verksamheter, men vid behov även jourhem som vi
erhåller genom direktupphandling. I dina arbetsuppgifter ingår att säkerställa kvaliteten vid
jourhemsplaceringar genom verksamhetsuppföljning och ha en personlig kontakt. Du svarar för
avtalsskrivning med leverantörer samt prisförhandling samt att processen hålls samman och blir effektiv.
Vi söker dig som kan arbeta självständigt, nära enheternas socialsekreterare, barnhandläggare,
familjehemshandläggare och rekryterare. Du driver processen och samordnar planeringen från början till
slut genom att matcha barn/ungdomar med den bästa placeringslösningen, ansvarar för att samordna
socialsekreterare samt externa resurser som arbetar i ärendet samt arbetar aktivt för att hitta den bästa
lösningen i varje enskilt fall - åter till hemmet, vidare till eget boende eller till familjehem.
Vi söker dig som drivs av intresse för utvecklingsfrågor, kvalitetsarbete och enhetsövergripande
arbetssätt och dig som gillar samarbete med olika parter, både internt och externt.

Din kompetens och erfarenhet

Du har
• socionomexamen
• erfarenhet av myndighetsutövning med tidigare erfarenhet av myndighetsutövning samt erfarenhet av
placeringar
• lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift
• god förmåga till analys och reflektion
• ordning och struktur i ditt arbete samt mycket god samarbetsförmåga
Vi tror att du är flexibel och uppskattar en arbetsmiljö som är omväxlande, där ingen dag är den andra
lik.
Meriterande
• erfarenhet av stöd och handledning till familjehem
• handledning till familjehem
• BBIC
• Signs of Safety
• kunskaper i verksamhetssystemet Paraplyet
Du har en problemlösande analysförmåga och kan snabbt analysera situationer och är trygg i att fatta
beslut. Du är tydlig i din skriftliga och verbala kommunikation. Eftersom det ingår resor i tjänsten är B körkort
ett krav. Vi sätter stort värde i personlig lämplighet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons
kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Stockholm

Populära jobb i Stockholm