Publicerad: 2025-02-12

Logotyp

Placeringskoordinator

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du arbetar i? Drivs du av utmaningar och ogillar meningen ”det går inte”? Då är du välkommen att söka tjänsten som placeringskoordinator på Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen! 

Arbete, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi arbetar utifrån nämndens mål och utvecklar våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Förvaltningen är indelad i tre processer; Egen försörjning, Ett tryggt och hälsosamt liv och Trygga barn i trygga familjer samt enheten Navigatorcenter där hela förvaltningens mottag finns samlat som en väg in.  

Inom Familjeenheten, som tillhör processen Trygga barn i trygga familjer, finns all myndighetsutövning gällande barn och ungdomar samlat. Enheten består av arbetsgrupperna barn och unga, familjehemssekreterare och familjerätt. Till stöd för enheten finns fyra teamledare och fyra socialadministratörer.  Efter genomgången introduktion erbjuds distansavtal som innebär att du kan arbeta på distans två dagar i veckan om verksamheten tillåter. Kristinehamns kommun har arbetat aktivt med digitalisering vilket möjliggör majoriteten av arbetsuppgifter på distans förutom fysiska möten.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som placeringskoordinator ingår att ha ansvar, kontroll och kunskap kring kostnader för placeringar av barn och unga, i syfte att kunna minska dessa kostnader. Följande arbetsuppgifter är exempel på vad som ingår i tjänsten:

• Förhandla dygnskostnader för HVB-placeringar, placeringar på skyddat boende och placeringar i konsulentstödda familjehem.
• Förhandla arvoden och omkostnadsersättningar för familjehem i egen regi.
• Ansvara för uppföljning av riktlinjer kring olika ersättningsnivåer kopplat till en placerings svårighetsgrad/komplexitet.
• Ansvara för administration och upprättandet av avtal samt hantering kring ekonomiska ersättningar med leverantörer och uppdragstagare.
• Detaljkännedom om HVB i vårt ramavtal för att därigenom kunna leverera förslag till handläggare inför placeringar. Kontroll av aktuella HVB inför placeringar, t.ex. gentemot IVO.
• Ansvara för diskussioner och frågeställningar kopplat till ekonomi, både gentemot leverantörer och uppdragstagare.
• Kontering/granskningsattest av samtliga placeringsfakturor.
• Delta i planering av placeringar för att därigenom kunna planera för kostnader och vara enhetschefer behjälpliga i arbetet med budget och ekonomiska prognoser.
• Verka för att befintliga konsulentstödda familjehem istället övergår till egen regi.

Resor tillsammans med barnets handläggare förekommer i tjänsten. Andra administrativa arbetsuppgifter kan tillkomma.

KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs eftergymnasial utbildning, inom t.ex. socialt arbete, beteendevetenskap, samhällsvetenskap, statsvetenskap.  

Kunskap om kommunal ekonomi och ett intresse för ekonomiska frågor är också krav. Kompetens och erfarenhet inom t.ex. familjehemsvård, socialtjänst eller liknande är meriterande.  

Vi söker dig som är lugn och stabil och som är självgående i ditt arbete. Du tar ansvar för din uppgift och strukturerar själv upp ditt angreppssätt och driver dina arbetsprocesser framåt.  Du gör korrekta avvägningar och prioriteringar och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och du samarbetar gärna med andra och kan relatera till dem på lyhört och smidigt sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du ser möjligheter i förändringar. 

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet där framför allt tydlighet, trygghet, struktur och ansvarstagande bedöms vara avgörande egenskaper för att lyckas i rollen.

ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.

Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Kristinehamn

Populära jobb i Kristinehamn