Publicerad: 2025-02-17

Postdoktor i industriell elektroteknik och automation
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Beskrivning av arbetsplatsen
På avdelningen för industriell elektroteknik och automation sker forskning i fyra forskargrupper: Elkraftsystem, elektriska drivsystem, elektrifiering och urbana vattensystem.
Projektet som kopplas till denna postdoktortjänst hör till gruppen för elektriska drivsystem. Gruppens forskning berör kraftelektronik, laddinfrastruktur, kylning av elmaskiner och materialforskning med syfte att identifiera, modellera och minimera elmaskiners kärnförluster. Forskningen sker såväl genom simulering i programvaror för finit elementmetod, egen utformning av numeriska och analytiska modeller, samt framtagning och experimentell testning i labmiljö. Gruppen arbetar i nära samarbete med grupperna för elkraftsystem och elektrifiering, dels för att samma elektrotekniska grund förekommer i alla forskningsområdena, men också för att gruppernas forskning har ett överlapp inom t ex laddinfrastruktur för elfordon.
Denna anställning är placerad vid Institutionen för Biomedicinsk teknik, Lunds universitet, på avdelningen för Industriell elektroteknik och automation och forskningen leds av professor Mats Alaküla. Inom projektet ingår nära samarbete med svensk elfordonsindustri och andra avdelningar på universitetet, som Institutionen för energivetenskaper, och är del inom LTH forskningsprofilområde ”Energiomställningen”.
Särskild ämnesbeskrivning
Projektet syftar till att utveckla kylmetoder och materialval för elmaskiner för traktionsapplikationer i samarbete med en svensk tillverkare av eldrivna personbilar. Projektets primära mål är att utvärdera användningen av direktkylning av lindningar i elektriska traktionsmaskiner, med endera luft, assisterad av vatteninjektion, eller olja, kombinerat med användning av aluminium som lindningsmaterial och avsikten att samtidigt minska behovet av högpresterande magnetmaterial. Målet är billigare och mer miljövänliga traktionsmaskiner. Projektet räknar med att kunna bibehålla eller förbättra prestanda i körcykel jämfört med en modern traktionsmaskin med kopparlindningar och mantelkylning.
Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna som postdoktor ingår främst att bedriva forskning. Även undervisning kan ingå i arbetsuppgifterna, dock högst en femtedel av arbetstiden. Inom ramen för anställningen ges det möjlighet till tre veckors högskolepedagogisk utbildning. Syftet med anställningen är att utveckla sin självständighet som forskare samt skapa förutsättningar för vidare meritering.
Arbetsuppgifterna innefattar:
Simulera och designa elmaskiner för traktionsapplikationer med syfte att utforma en drivlina med hög prestanda samt miljömässig hållbarhet.
Modellera, utforma och testa de kylsystem som behövs för att nå efterfrågad prestanda med gjorda materialval.
Fungera som biträdande handledare för doktorander.
Ta initiativ till examensarbeten inom det specifika forskningsämnet.
Undervisa och examinera i kurser som t ex kraftelektronik, elenergiteknik och elektriska drivsystem.
Handleda och/eller examinera examensarbeten inom det bredare ämnet (industriell elektroteknik och automation) på bachelor- och mastersnivå.
Assistera gruppen vid ansökningar om extern forskningsfinansiering.
Samverka med näringsliv och samhälle.
Administrativa uppgifter kopplade till ovan nämnda arbetsuppgifter.
Behörighet
Behörig att anställas som postdoktor är den som har avlagt doktorsexamen, eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen, inom anställningens ämnesområde. Bevis om att behörighetskravet är uppfyllt ska ha inkommit senast vid tidpunkten då anställningsbeslut fattas. Främst kommer den sökande i fråga som avlagt examen högst tre år före sista ansökningsdag. Om det finns särskilda skäl kan doktorsexamen ha avlagts tidigare.
För fullständig beskrivning se: https://lu.varbi.com/what:job/jobID:792285/
LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Beskrivning av arbetsplatsen
På avdelningen för industriell elektroteknik och automation sker forskning i fyra forskargrupper: Elkraftsystem, elektriska drivsystem, elektrifiering och urbana vattensystem.
Projektet som kopplas till denna postdoktortjänst hör till gruppen för elektriska drivsystem. Gruppens forskning berör kraftelektronik, laddinfrastruktur, kylning av elmaskiner och materialforskning med syfte att identifiera, modellera och minimera elmaskiners kärnförluster. Forskningen sker såväl genom simulering i programvaror för finit elementmetod, egen utformning av numeriska och analytiska modeller, samt framtagning och experimentell testning i labmiljö. Gruppen arbetar i nära samarbete med grupperna för elkraftsystem och elektrifiering, dels för att samma elektrotekniska grund förekommer i alla forskningsområdena, men också för att gruppernas forskning har ett överlapp inom t ex laddinfrastruktur för elfordon.
Denna anställning är placerad vid Institutionen för Biomedicinsk teknik, Lunds universitet, på avdelningen för Industriell elektroteknik och automation och forskningen leds av professor Mats Alaküla. Inom projektet ingår nära samarbete med svensk elfordonsindustri och andra avdelningar på universitetet, som Institutionen för energivetenskaper, och är del inom LTH forskningsprofilområde ”Energiomställningen”.
Särskild ämnesbeskrivning
Projektet syftar till att utveckla kylmetoder och materialval för elmaskiner för traktionsapplikationer i samarbete med en svensk tillverkare av eldrivna personbilar. Projektets primära mål är att utvärdera användningen av direktkylning av lindningar i elektriska traktionsmaskiner, med endera luft, assisterad av vatteninjektion, eller olja, kombinerat med användning av aluminium som lindningsmaterial och avsikten att samtidigt minska behovet av högpresterande magnetmaterial. Målet är billigare och mer miljövänliga traktionsmaskiner. Projektet räknar med att kunna bibehålla eller förbättra prestanda i körcykel jämfört med en modern traktionsmaskin med kopparlindningar och mantelkylning.
Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna som postdoktor ingår främst att bedriva forskning. Även undervisning kan ingå i arbetsuppgifterna, dock högst en femtedel av arbetstiden. Inom ramen för anställningen ges det möjlighet till tre veckors högskolepedagogisk utbildning. Syftet med anställningen är att utveckla sin självständighet som forskare samt skapa förutsättningar för vidare meritering.
Arbetsuppgifterna innefattar:
Simulera och designa elmaskiner för traktionsapplikationer med syfte att utforma en drivlina med hög prestanda samt miljömässig hållbarhet.
Modellera, utforma och testa de kylsystem som behövs för att nå efterfrågad prestanda med gjorda materialval.
Fungera som biträdande handledare för doktorander.
Ta initiativ till examensarbeten inom det specifika forskningsämnet.
Undervisa och examinera i kurser som t ex kraftelektronik, elenergiteknik och elektriska drivsystem.
Handleda och/eller examinera examensarbeten inom det bredare ämnet (industriell elektroteknik och automation) på bachelor- och mastersnivå.
Assistera gruppen vid ansökningar om extern forskningsfinansiering.
Samverka med näringsliv och samhälle.
Administrativa uppgifter kopplade till ovan nämnda arbetsuppgifter.
Behörighet
Behörig att anställas som postdoktor är den som har avlagt doktorsexamen, eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen, inom anställningens ämnesområde. Bevis om att behörighetskravet är uppfyllt ska ha inkommit senast vid tidpunkten då anställningsbeslut fattas. Främst kommer den sökande i fråga som avlagt examen högst tre år före sista ansökningsdag. Om det finns särskilda skäl kan doktorsexamen ha avlagts tidigare.
För fullständig beskrivning se: https://lu.varbi.com/what:job/jobID:792285/
LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.