För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:
Vår verksamhet växer och nu behöver vi en ledare till vår försäljnings- och marknadsavdelning!
Om rollen
I rollen som Försäljnings- och Marknadschef rapporterar du direkt till företagets VD, Sandra Lindström och leder ett team bestående av en marknadsansvarig, en produktansvarig och i dagsläget 8 säljare fördelade inom olika segment och distrikt: fastighet, lantbruk, industri, sjöfart, partnerförsäljning och export.
Det totala teamet på Anolytech är ca. 25 personer och förutom den kommersiella organisationen finns en ungefär lika stor teknisk organisation där utveckling, produktion och serviceteam ingår.
En viktig del av rollen är ledarskapet där du behöver skapa planer, sätta riktning och mål, ge energi, skapa motivation och leverans. Att du själv har stor affärsförståelse och är van vid att skapa försäljning och affärer är viktigt, liksom att du är en inspirerande, gärna lite påhittig, ledare. Du behöver ha jobbat med försäljning, men skall även kunna leda och utveckla en erfaren marknadsansvarig medarbetare.
Då vi säljer en teknisk produkt är det en fördel om du har viss teknisk förståelse. Du behöver också vara van vid att sälja kundanpassade lösningar.
Det här är en dynamisk roll där du kombinerar strategi, försäljning, uppföljning, affärsutveckling och ledarskap för att driva lönsam tillväxt och hitta nya vägar framåt!
Exempel på arbetsuppgifter:
Strategi & affärsutveckling
Ta fram och implementera en försäljningsstrategi för att öka omsättning och lönsamhet
Identifiera nya affärsmöjligheter, kundsegment och marknader för tillväxt
Sätta, följa upp och kontinuerligt utveckla försäljningsmål och KPI:er
Arbeta med långsiktig affärsutveckling för att stärka företagets marknadsposition
Försäljning, kundrelationer & nya vägar framåt
Leda och utveckla försäljning via både direkta kunder och partners/återförsäljare
Stötta säljteamet i komplexa affärer och delta i kundmöten vid behov
Driva vissa egna affärer, särskilt större eller strategiskt viktiga affärer
Proaktivt söka nya marknadsmöjligheter och kreativa lösningar för att öka försäljningen
Utveckla och förbättra företagets säljprocesser och strategier för att nå nya kunder
Ledarskap & teamutveckling
Leda, coacha och utveckla säljteamet för att maximera prestation och motivation
Stötta och utveckla marknadsavdelningen (1 person) för att säkerställa effektiv marknadsföring
Skapa en stark säljkultur med hög energi, målfokus och lösningsorienterat tänk
Arbeta med kontinuerlig kompetensutveckling för säljteamet för att öka effektivitet och försäljningsresultat
Marknadsföring & leadgenerering
Säkerställa att marknadsföringsinsatser genererar kvalitativa leads till säljteamet
Utveckla företagets digitala marknadsföring, varumärke och kommunikation
Skapa och driva kampanjer, event och andra marknadsaktiviteter för att stötta försäljningen
Hitta nya marknadsföringskanaler och metoder för att attrahera fler kunder
Uppföljning, analys & ständiga förbättringar
Löpande följa upp försäljningsresultat, analysera data och identifiera förbättringsområden
Skapa rapporter och prognoser för att säkerställa att företaget når sina affärsmål
Identifiera och implementera nya metoder och verktyg för att effektivisera försäljning och marknadsföring
Ta fram och genomföra åtgärdsplaner vid behov för att optimera prestation och lönsamhet
Budget, ekonomi & resultatuppföljning
Ansvara för försäljnings- och marknadsbudget samt säkerställa god lönsamhet
Arbeta med prissättning och affärsmodeller för att förbättra marginaler och intäktsströmmar
Optimera resursanvändning för att maximera försäljningseffektivitet och ROI
Operativt & hands-on arbete
Vara flexibel och ta egna affärer när det behövs
Följa med säljare på kundmöten för att stötta och utveckla deras arbete
Delta i förbättringsarbete av interna processer inom sälj och marknad
Vem är du?
Kompetenser och erfarenhet
Krav:
Vi ser gärna att du har relevant eftergymnasial utbildning
Erfarenhet av att leda och coacha erfarna säljare samt att arbeta med situationsanpassat ledarskap
Erfarenhet av att leda och utveckla en marknadsfunktion
Förståelse för affärsmodeller, prissättning och marginaler
Förmåga att följa upp försäljningsresultat, analysera data och identifiera förbättringsområden
Förståelse för både direktförsäljning och att arbeta via partners/återförsäljare
Förmåga att analysera marknadstrender och identifiera nya affärsmöjligheter
Meriterande:
Erfarenhet av att sälja kundanpassade tekniska lösningar, gärna inom teknik och vatten
Egen erfarenhet av digital marknadsföring, lead generering och varumärkesstrategi