Publicerad: 2025-02-19

Logotyp

Rubrik: Löneadministratörer

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Vi söker två erfarna löneadministratörer till vår enhet lön- och personaladministration.

Svenska kraftnät spelar en nyckelroll i resan mot ett än mer elektrifierat Sverige. Vårt samhällsviktiga uppdrag är en förutsättning för att elen som produceras ska nå ut till människor. Vill du vara med och jobba för ett lysande Sverige?

Om tjänsten
I rollen som löneadministratör ansvarar du för löpande lönearbete såsom administration av sjuklöner, tjänstledigheter, föräldraledigheter. Därtill uppdateringar av persondata i lönesystemet, hantering av bankfiler, bokföringsunderlag, pensions- och försäkringsdata. En viktig del av rollen innebär även att ge support och stöd till verksamheten.

Som löneadministratör utför du kvalitetskontroller av löneunderlag och lönetransaktioner samt omsätter förändringar i lagar och avtal till anpassningar av kontroller och arbetssätt.

I denna roll får du möjligheten att utvecklas inom löneområdet och kommer vara en del av vårt pågående program HR digitalisering, där vi under 2025-2026 arbetar med att kvalitetssäkra och effektivisera våra processer samt implementera ett nytt löne-, schema och HR system. En spännande möjlighet där du aktivt kommer att bidra till effektivisering då vi går från manuell hantering av lön till fler digitala och automatiserade processer.

Som löneadministratör tillhör du enheten för lön- och personaladministration består av 7 medarbetare fördelat på löneadministratörer, lönespecialister och en systemspecialist för lönesystemet. Att kunskapsdela, hjälpa varandra och samarbeta dagligen är en självklarhet för alla på enheten.

Om dig
Denna tjänst passar dig om du trivs med att ta eget ansvar, såväl som att du trivs med att arbeta tillsammans i team och att du får möjlighet att ta del av dina kollegors kunskaper och erfarenheter. Du uppskattar att få bidra till förbättring och utveckling av processer och arbetssätt inom lön.

För att trivas i rollen tror vi att du arbetar strukturerat, du organiserar och planerar ditt arbete väl och håller deadlines. Du är målmedveten, arbetar ambitiöst och gör det som krävs för att nå ett gott resultat. Du hittar snabbt lösningar på uppkomna problem och ser till att dessa löses tillsammans. Du har ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet och ser att nyckeln till detta är samarbete. Du initierar aktivt förbättringar inom ditt kompetensområde.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav
Vi vill att du har en utbildning inom löneadministration eller har motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som vi bedömer likvärdig.

Du har även erfarenhet av:


• Minst 5 års erfarenhet av självständigt arbete med löneadministration samt en god förståelse för hela löneprocessen
• Större lönesystem, såväl som erfarenhet av tidredovisningssystem och schemasystem
• Lönehantering i större organisationer
• Tolkning av kollektivavtal samt kunskap om arbetsrätt kopplad till lön
• Att bidra med verksamhetsstöd och support till chef och medarbetare i verksamheten
• Goda kunskaper i Officepaketet
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Meriterande
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:


• Löneadministration i Unit4/UBWs lönemodul
• Löneadministration inom staten
• Kunskaper kring statliga kollektivavtal och specifikt Affärsverksavtalet
• Tidigare erfarenhet av systembyte med implementering av löne- schema- och tidsystem

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid

• Sista ansökningsdag 2025-03-12, vi har urvalsfrågor vid ansökan och tar därmed ej emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en visstidsanställning
• Förmåner | Svenska kraftnät

Kontakta gärna rekryterande chef Veronica Wentzel, 010-489 20 38 alternativt ansvarig rekryterare Sara Bäckström 010-475 97 71. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010-475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Sundbyberg

Populära jobb i Sundbyberg