Publicerad: 2025-02-19

Erfaren handläggare
Sista ansökningsdag: 2025-03-20, Dnr SST 2025-027
Om Myndigheten för stöd till trossamfund
Myndigheten för stöd till trossamfund (SST) arbetar med viktiga och aktuella demokrati- och samhällsfrågor. Våra uppdrag är bland annat att
· främja en dialog mellan stat och trossamfund,
· bidra med kunskap om trossamfundsfrågor,
· ansvara för frågor om trossamfundens roll i krisberedskapen,
· fördela statsbidrag till trossamfund och, för säkerhetshöjande åtgärder, även till övriga civilsamhället.
Från och med 2025 har SST i uppdrag att pröva ansökningar om trossamfunds statsbidragsberättigande och avgiftshjälp, en uppgift som regeringen tidigare hanterat.
SST arbetar med flera regeringsuppdrag kopplade till våra ansvarsområden, och samarbetar med ofta andra myndigheter. Vi tar bland annat fram en vägledning som ska stärka kommuners kunskap om religion och trossamfund, förebygger antimuslimsk rasism tillsammans med MUCF, samt utvecklar arbetet med existentiell hälsa tillsammans med Folkhälsomyndigheten.
SST har under 2024 infört digital inhämtning av ansökningar och redovisningar. Vi har högt ställda krav på rättssäkerhet och att integrera kompetens om sakfrågor i handläggningen av bidrag. Läs mer på www.myndighetensst.se
Vi finns i dag i lokaler vid Alviks torg. Under 2025 förbereder vi för flytt och myndighetssammanslagning: Från och med 2026 ska SST och Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) vara en myndighet.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu dig som vill bidra till vårt arbete med bidragsgivning till trossamfund och övriga civilsamhället, och att implementera det nya regelverket för bidrag till trossamfund.
Du kommer att arbeta med bidrag till säkerhetshöjande insatser, som vänder sig till hela civilsamhället. Du kommer också att handlägga trossamfundens ansökningar om statsbidragsberättigande/avgiftshjälp. I handläggningen hanterar du digitala formulär, en stor mängd data och gör kvalitativa bedömningar utifrån lagar och förordningar.
Tillsammans med övriga i arbetsgruppen arbetar du med att utveckla bidragshanteringen och ge god service till sökande. Eftersom regelverket är nytt krävs att nya arbetssätt utvecklas. Med din gedigna erfarenhet av kvalificerad bidragshandläggning och bedömning kommer du att spela en viktig roll i att bidra med din expertis både i utvecklingsarbetet och i handläggningen.
Eftersom SST är en liten myndighet kommer arbetsuppgifterna att vara varierande och du behöver vara beredd att arbeta med olika frågor och bidrag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- relevant akademisk examen, som lägst kandidat, inom samhällsvetenskaplig, juridisk/förvaltningsrättslig, humanistisk, eller motsvarande som myndigheten bedömer vara likvärdig,
- minst 5 års erfarenhet av statlig förvaltning,
- bedömning och uppföljning av statsbidrag,
- god datormognad och mycket goda kunskaper i office-paketet,
- förmåga att utrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
- arbete med civilsamhällesfrågor,
- utredning och analysarbete
- goda kunskaper i andra språk än svenska och engelska.
Personliga egenskaper
Som person är du strukturerad, ansvarskännande och har mycket god analytisk förmåga. Det är också viktigt att du har god samarbetsförmåga, liksom förmåga att ta initiativ och arbeta både självständigt och gemensamt med andra i komplicerade frågor. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och lämplighet.
Om anställningen
Anställningen avser heltid och gäller tillsvidare med sex månaders provanställning. Din placering kommer att vara på plats hos myndigheten i Alvik med viss. Tillträde enligt överenskommelse.
Kontaktuppgifter
Har du frågor om anställningen eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Örjan Wallin, enhetschef, 08-453 68 75, orjan.wallin@myndighetensst.se
Ansökan
Maila din ansökan senast den 20 mars till registrator@myndighetensst.se ange diarienummer SST 2025-027. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är oss tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 20 mars.
Ansök via e-post till registrator@myndighetensst.se