Publicerad: 2025-02-21

Hjälpmedelskonsulent till hjälpmedelscentralen
Hjälpmedelscentralen i Eskilstuna
Om oss
Hjälpmedelscentralen är en länsövergripande verksamhet som erbjuder regionen och länets kommuner en komplett hjälpmedelsservice för personer med funktionsnedsättning. Hjälpmedelscentralen ingår i Regions Sörmlands division medicinsk service och drivs i samverkan mellan regionen och länets kommuner. Den huvudsakliga verksamheten ligger i Eskilstuna med filialer i Katrineholm och Nyköping.
Vi är organiserade i fyra sektioner (hjälpmedelskonsulenter, hjälpmedelstekniker, lager och logistik samt administration) och är ca 80 medarbetare tillsammans. Alla har ett stort engagemang för vårt uppdrag att tillhandahålla en effektiv och lättillgänglig hjälpmedelsförsörjning av bästa kvalitet för länets invånare.
Vi söker nu en hjälpmedelskonsulent med ansvar för hjälpmedel inom kommunikation och styrsätt. Konsulentgruppen består av 17 personer med olika bakgrund och kompetens vilket gör att vi kompletterar varandra och hjälps åt. Vi är måna om ett öppet och positivt klimat och att ha roligt tillsammans. Tjänsten kommer att vara placerad på hjälpmedelscentralen i Eskilstuna.
Dina arbetsuppgifter
Som hjälpmedelskonsulent använder du ditt kunnande och din erfarenhet för att hitta lösningar tillsammans med förskrivare och brukare. Du arbetar konsultativt och ger förskrivare expertstöd kring hjälpmedel. En stor del av arbetstiden är administrativ och du trivs därmed att jobba vid dator och via telefon.
Du kommer att arbeta med hjälpmedel inom kommunikation. Det innebär hjälpmedel så som t.ex. samtalsapparater, röstförstärkare, läs- och skrivhjälpmedel samt olika typer av styrsätt.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• Sakkunnig inom specifika hjälpmedelsområden.
• Informera, utbilda och ge råd till förskrivare både via telefon och vid utprovningar.
• Ansvara och hålla i förskrivarutbildningar.
• Medverka vid sortimentsurval och upphandlingar.
• Följa utvecklingen inom ditt område.
Du kommer att arbeta både självständigt och i team med konsulenter, tekniker samt personer inom administration och lager/logistik.
Arbetstiden är förlagd till kontorstider mån-fre.
Din kompetens
Vi söker dig som är legitimerad logoped alt. legitimerad arbetsterapeut och som har några års klinisk erfarenhet inom yrket. Det är meriterande om du har jobbat med hjälpmedel inom kommunikationsområdet och även varit förskrivare av dessa. Du är intresserad av teknik och den tekniska utvecklingen och är inte rädd för att prova dig fram.
Du lockas av att ta ett steg tillbaka från den direkta patientkontakten och önskar nu ta en mer konsultativ roll och jobba främst mot förskrivarna i Sörmland. Utprovningar tillsammans med förskrivare och brukare förekommer men den största delen av arbetet sker vid datorn och därför trivs du med administrativa uppgifter.
Du jobbar utifrån ett strukturerat arbetssätt, vill erbjuda en hög service, har god förmåga att arbeta självständigt, men ser samarbete som en självklarhet för att nå bästa resultat.
Uppdraget är länsövergripande och innebär en del resor och därför är B-körkort ett krav.
Meriterande om du har kunskap i förskrivningssystemet Visma webSesam.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningsform
Tillsvidareanställning med tillträde 2025-08-01 eller enligt överenskommelse.
Information om tjänsten lämnas av
Sektionschef Annelie Söderbäck, 072-148 08 34.
Facklig företrädare söks via kontaktcenter 016-10 30 00.
Kom och jobba hos oss inom hjälpmedelsverksamheten!
Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2025-03-16.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan anställd personal eller att förutsättningarna för rekryteringen ändras.
Se våra förmåner (http://regionsormland.se/jobb-och-utbildning/vara-formaner/)
Följ oss gärna på Facebook (http://facebook.com/regionsormlandJobbahososs/) och Instagram (http://www.instagram.com/region_sormland_jobbahososs/)
Vi har i vissa fall skyldighet att kontrollera om en person förekommer i misstanke- och eller belastningsregistret. Det kan ske på två sätt, endera begär regionen ut uppgiften själv eller också uppmanas du att begära ut utdrag för att kunna visa upp innan anställning. Vi begär i undantagsfall att du visar upp registerutdrag även vid tillsättning av andra tjänster än de som avses ovan. Blir du aktuell för anställning kommer du att informeras om vad som gäller för den tjänst du sökt.
Du som har skyddade personuppgifter bör vara aktsam med vilken information som du delar i din ansökan. Ta kontakt med den kontaktperson som finns angiven i annonsen innan du skickar in din ansökan.
Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.
Om oss
Hjälpmedelscentralen är en länsövergripande verksamhet som erbjuder regionen och länets kommuner en komplett hjälpmedelsservice för personer med funktionsnedsättning. Hjälpmedelscentralen ingår i Regions Sörmlands division medicinsk service och drivs i samverkan mellan regionen och länets kommuner. Den huvudsakliga verksamheten ligger i Eskilstuna med filialer i Katrineholm och Nyköping.
Vi är organiserade i fyra sektioner (hjälpmedelskonsulenter, hjälpmedelstekniker, lager och logistik samt administration) och är ca 80 medarbetare tillsammans. Alla har ett stort engagemang för vårt uppdrag att tillhandahålla en effektiv och lättillgänglig hjälpmedelsförsörjning av bästa kvalitet för länets invånare.
Vi söker nu en hjälpmedelskonsulent med ansvar för hjälpmedel inom kommunikation och styrsätt. Konsulentgruppen består av 17 personer med olika bakgrund och kompetens vilket gör att vi kompletterar varandra och hjälps åt. Vi är måna om ett öppet och positivt klimat och att ha roligt tillsammans. Tjänsten kommer att vara placerad på hjälpmedelscentralen i Eskilstuna.
Dina arbetsuppgifter
Som hjälpmedelskonsulent använder du ditt kunnande och din erfarenhet för att hitta lösningar tillsammans med förskrivare och brukare. Du arbetar konsultativt och ger förskrivare expertstöd kring hjälpmedel. En stor del av arbetstiden är administrativ och du trivs därmed att jobba vid dator och via telefon.
Du kommer att arbeta med hjälpmedel inom kommunikation. Det innebär hjälpmedel så som t.ex. samtalsapparater, röstförstärkare, läs- och skrivhjälpmedel samt olika typer av styrsätt.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• Sakkunnig inom specifika hjälpmedelsområden.
• Informera, utbilda och ge råd till förskrivare både via telefon och vid utprovningar.
• Ansvara och hålla i förskrivarutbildningar.
• Medverka vid sortimentsurval och upphandlingar.
• Följa utvecklingen inom ditt område.
Du kommer att arbeta både självständigt och i team med konsulenter, tekniker samt personer inom administration och lager/logistik.
Arbetstiden är förlagd till kontorstider mån-fre.
Din kompetens
Vi söker dig som är legitimerad logoped alt. legitimerad arbetsterapeut och som har några års klinisk erfarenhet inom yrket. Det är meriterande om du har jobbat med hjälpmedel inom kommunikationsområdet och även varit förskrivare av dessa. Du är intresserad av teknik och den tekniska utvecklingen och är inte rädd för att prova dig fram.
Du lockas av att ta ett steg tillbaka från den direkta patientkontakten och önskar nu ta en mer konsultativ roll och jobba främst mot förskrivarna i Sörmland. Utprovningar tillsammans med förskrivare och brukare förekommer men den största delen av arbetet sker vid datorn och därför trivs du med administrativa uppgifter.
Du jobbar utifrån ett strukturerat arbetssätt, vill erbjuda en hög service, har god förmåga att arbeta självständigt, men ser samarbete som en självklarhet för att nå bästa resultat.
Uppdraget är länsövergripande och innebär en del resor och därför är B-körkort ett krav.
Meriterande om du har kunskap i förskrivningssystemet Visma webSesam.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningsform
Tillsvidareanställning med tillträde 2025-08-01 eller enligt överenskommelse.
Information om tjänsten lämnas av
Sektionschef Annelie Söderbäck, 072-148 08 34.
Facklig företrädare söks via kontaktcenter 016-10 30 00.
Kom och jobba hos oss inom hjälpmedelsverksamheten!
Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2025-03-16.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan anställd personal eller att förutsättningarna för rekryteringen ändras.
Se våra förmåner (http://regionsormland.se/jobb-och-utbildning/vara-formaner/)
Följ oss gärna på Facebook (http://facebook.com/regionsormlandJobbahososs/) och Instagram (http://www.instagram.com/region_sormland_jobbahososs/)
Vi har i vissa fall skyldighet att kontrollera om en person förekommer i misstanke- och eller belastningsregistret. Det kan ske på två sätt, endera begär regionen ut uppgiften själv eller också uppmanas du att begära ut utdrag för att kunna visa upp innan anställning. Vi begär i undantagsfall att du visar upp registerutdrag även vid tillsättning av andra tjänster än de som avses ovan. Blir du aktuell för anställning kommer du att informeras om vad som gäller för den tjänst du sökt.
Du som har skyddade personuppgifter bör vara aktsam med vilken information som du delar i din ansökan. Ta kontakt med den kontaktperson som finns angiven i annonsen innan du skickar in din ansökan.
Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.