Publicerad: 2025-02-27

Sektionschef till Transportstyrelsen i Arjeplog
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Avdelningen Fordonsinformation ansvarar för ärendehantering inom fordons-, skatte och avgiftsområde. Vi ansvarar för fordonsregistrering, tillverkning av kort och certifikat som till exempel körkort. Vi har även en kundtjänstenhet, som ansvarar för kontakterna med allmänheten, företag, organisationer samt myndigheter via telefon, e-post och brev. Enheten består av nio kundtjänstsektioner, lokaliserade i Visby, Borlänge, Arjeplog och Örebro.
Vi söker nu två sektionschefer till kundtjänstenheten med placering i Arjeplog. Här hanteras ärenden gällande skatter och avgifter som kopplats till att äga och framföra fordon. Vi hanterar också ärenden rörande fordonets status. I Arjeplog finns två sektioner med cirka 20 medarbetare i varje sektion som leds av var sin sektionschef
Som sektionschef ansvara du för din sektion men kommer ha ett nära samarbete med övriga sektionschefer på orten. Ditt uppdrag som chef på Kundtjänstenheten innebär att du tillsammans med medarbetarna på din sektion ska ge privatpersoner och företag det de behöver för sitt fordonsägande. Genom ett coachande ledarskap med tydliga ramar skapar du de bästa förutsättningar för dina medarbetare att utföra ett bra arbete. Sektionscheferna inom enheten blir ditt stöd och bollplank, och ni ingår i samma ledningsgrupp. Enhetschefen är placerad i Örebro.
Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.
Du kommer att
- ha resultat och arbetsmiljöansvar
- följa upp och coacha dina medarbetare
- delta i enhetens ledningsgrupp
- ansvara för rekrytering av handläggare.
Du måste ha
- relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet av att under de senaste två åren ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
- erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
arbetat inom verksamhet med kundservice.
Det är meriterande om du också har
- arbetat inom verksamhet med kundservice med kombinerat uppdrag myndighetsutövande handläggning och telefoni
- erfarenhet av arbete med resursplanering för en större medarbetargrupp
- arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet
- erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp.
Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
- är drivande och har en helhetssyn
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
- är initiativrik och entusiasmerande
- har god förmåga att fatta beslut
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Arjeplog. Tillsättning enligt överenskommelse Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Magnus Johansson, 010 – 495 61 52, magnus.johansson2@transportstyrelsen.se. ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-1963. Vi behöver din ansökan senast den 20 mars 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
http://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Avdelningen Fordonsinformation ansvarar för ärendehantering inom fordons-, skatte och avgiftsområde. Vi ansvarar för fordonsregistrering, tillverkning av kort och certifikat som till exempel körkort. Vi har även en kundtjänstenhet, som ansvarar för kontakterna med allmänheten, företag, organisationer samt myndigheter via telefon, e-post och brev. Enheten består av nio kundtjänstsektioner, lokaliserade i Visby, Borlänge, Arjeplog och Örebro.
Vi söker nu två sektionschefer till kundtjänstenheten med placering i Arjeplog. Här hanteras ärenden gällande skatter och avgifter som kopplats till att äga och framföra fordon. Vi hanterar också ärenden rörande fordonets status. I Arjeplog finns två sektioner med cirka 20 medarbetare i varje sektion som leds av var sin sektionschef
Som sektionschef ansvara du för din sektion men kommer ha ett nära samarbete med övriga sektionschefer på orten. Ditt uppdrag som chef på Kundtjänstenheten innebär att du tillsammans med medarbetarna på din sektion ska ge privatpersoner och företag det de behöver för sitt fordonsägande. Genom ett coachande ledarskap med tydliga ramar skapar du de bästa förutsättningar för dina medarbetare att utföra ett bra arbete. Sektionscheferna inom enheten blir ditt stöd och bollplank, och ni ingår i samma ledningsgrupp. Enhetschefen är placerad i Örebro.
Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.
Du kommer att
- ha resultat och arbetsmiljöansvar
- följa upp och coacha dina medarbetare
- delta i enhetens ledningsgrupp
- ansvara för rekrytering av handläggare.
Du måste ha
- relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet av att under de senaste två åren ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
- erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
arbetat inom verksamhet med kundservice.
Det är meriterande om du också har
- arbetat inom verksamhet med kundservice med kombinerat uppdrag myndighetsutövande handläggning och telefoni
- erfarenhet av arbete med resursplanering för en större medarbetargrupp
- arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet
- erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp.
Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
- är drivande och har en helhetssyn
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
- är initiativrik och entusiasmerande
- har god förmåga att fatta beslut
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Arjeplog. Tillsättning enligt överenskommelse Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Magnus Johansson, 010 – 495 61 52, magnus.johansson2@transportstyrelsen.se. ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-1963. Vi behöver din ansökan senast den 20 mars 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
http://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.