Publicerad: 2025-02-27

Logotyp

2 Produktägare till avdelningen Digitalisering och tjänsteutveckling

Adress

Solna

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Tycker du om att verka i en miljö där alla svaren ännu inte finns men där du har stor möjlighet att påverka?  Universitets- och högskolerådet (UHR) söker nu produktägare till avdelningen för Digitalisering och tjänsteutveckling.

Under de närmaste åren ska vi öka vår digitala tjänsteleveransförmåga till utbildningssektorn och större utsträckning tillvarata möjligheterna till intern digitalisering. Du kommer vara en stark drivkraft i myndighetens förändringsarbete och bidra aktivt till att beslutade strategiska förflyttningar uppnås.

Vi söker dig som vill ha en spännande roll i en organisation under förändring.

Om oss

Universitets- och högskolerådet, UHR, är en statlig myndighet med ett brett uppdrag inom högre utbildningsområdet. Vår vision är utbildning, utbyte och utveckling - för alla som vill vidare.  Myndigheten driver en digital transformation där fokus ligger på att stärka vår externa digitala tjänsteleverans till utbildningssektorn och öka vår förmåga att arbeta behovsdrivet.

Vi arbetar med både egenutvecklade och inköpta system för att säkerställa att våra digitala tjänster möter användarnas och verksamhetens behov. Genom strategisk produktledning, agil utveckling och samarbete med verksamheten skapar vi lösningar som bidrar till en mer sammanhållen och effektiv digital utbildningssektor.

Avdelningen Digitalisering och tjänsteutveckling har till uppdrag att vara motorn i myndighetens arbete med digitaliseringsarbete och arbetar med hela kedjan, från nationell omvärldsbevakning och samverkan, strategiarbete, roadmaps och behovsfångst till tjänste- och produktutveckling, IT-säkerhet, infrastruktur och användarsupport. På avdelningen finns bland annat roller som portfölj strateg, arkitekt, verksamhetsutvecklare, produktägare, tjänsteutvecklare, UX, IT-specialister, m.fl. Vi är i nuläget drygt 40 medarbetare som jobbar i Solna Strand, större delen av vår utvecklingskapacitet finns i nuläget i Umeå, där vi sysselsätter ca 80 medarbetare.

Ditt uppdrag
Som Produktägare inom avdelningen Digitalisering och tjänsteutveckling kommer du att:


• Utveckla och förankra produktens vision och strategi i samarbete med verksamheten och relevanta intressenter
• Ansvara för produktens roadmap, prioritera initiativ och balansera verksamhetsbehov, användarnytta och tekniska krav
• Bryta ner initiativ till tydliga krav i nära samarbete med utvecklingsteam och verksamhetsrepresentanter för att säkerställa effektiv utveckling av produkten
• Leda produktens utveckling i en agil miljö, inspirerad av SAFe, och driva ett strukturerat och iterativt arbetssätt
• Livscykelhantera produkten för att säkerställa långsiktig hållbarhet, inklusive hantering av teknisk skuld och planering för kontinuerliga förbättringar
• Utvärdera produktens användning, identifiera förbättringsområden och stärka datadrivet beslutsfattande
• Bidra till utvecklingen av arbetssätt och processer inom produktledning
• Samarbeta med utvecklingsteam och andra funktioner för att säkerställa effektiv utveckling och förvaltning av produkten

Du kommer vara placerad på enheten för Produktutveckling & Leverans och arbeta tillsammans med myndighetens övriga produktägare. Resor förekommer i tjänsten.

Du som söker
Du har:


• Akademisk examen inom IT, systemvetenskap, teknik, ekonomi eller annat relevant område
• Minst 5 års erfarenhet av att leda, driva och följa upp behovsdriven tjänste-/produktutveckling i en tvärfunktionell miljö
• Minst 5 års erfarenhet av att leda en produkt-/ett produktområdes livscykel, vilket bl.a. inbegriper att föra strategiskt/taktisk dialog med nyckelintressenter, driva behovsfångst och kravarbete på taktisk nivå, leda arbetsgrupper och prioritera inom livscykeln
• Minst 5 års erfarenhet av att tillämpa och införa etablerade metoder och processer inom området
• Minst 5 års erfarenhet av att i stor utsträckning arbeta självständigt och i samarbete med andra utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten
• God teknisk förståelse inom ansvarsområdet
• Mycket god förmåga till proaktivitet, helhetssyn, flexibilitet och samarbete

 

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor eller annan reglerad verksamhet
• Erfarenhet av produktledning av egenutvecklade digitala produkter
• Kunskap om agila ramverk och portföljstyrning, t.ex. SAFe eller liknande
• Erfarenhet av datadrivet beslutsfattande och uppföljning av digitala tjänster
• Förståelse för systemintegrationer och teknisk förvaltning av komplexa IT-miljöer

 

Du behöver ha god förmåga att


• Planera aktiviteter och projekt långt i förväg och med goda marginaler och för oförutsedda händelser (planera och strukturera)
• Analysera information (problemlösning)
• Ha helhetssyn (strategiskt tänkande)
• Anpassa och reagera på förändring (flexibel)
• Arbeta med människor (samarbetsförmåga)
• Skapa relationer och nätverk
• Hantera krav och motgångar

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vad vi gör och erbjuder
UHR:s mål är att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare och chefer jobbar tillsammans för långsiktig utveckling. Vi erbjuder en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling. Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering och ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder.

Anställningen omfattar heltid och gäller tillsvidare, med tillträde efter överenskommelse. UHR tillämpar sex månaders provanställning [i förekommande fall och endast för tillsvidareanställningar]. Placeringsort är Solna.

Våra villkor och förmåner

Mer om UHR

Ansök och bli en av oss!
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV märkt med diarienummer 2.2.1-00311/2.2.1-00310-2025. När du gör din ansökan vill vi att du besvarar ett antal urvalsfrågor. Vi kommer i det första urvalet att utgå från svaren på dessa frågor. På så vis utvärderar UHR kandidaterna på lika villkor. CV och personligt brev kommer att läsas i nästa steg i urvalsprocessen. Sista ansökningsdatum är den 20 mars 2025.

Har du några frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta rekryterande chef Marita Salomonsson, mobil: +46 72-230 90 92 eller maila till avdelningschef karin. tegefjord@uhr.se Representant för SACO är Kerstin Martínez tfn 010- 470 04 69 och för ST Lisa Samsten tfn. 010-470 03 67.

Universitets- och högskolerådet har gjort medieval för denna rekrytering. Vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Solna

Populära jobb i Solna