Publicerad: 2025-03-05

Logotyp

HR-partner

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Humanistiska fakultetskansliet består av tio engagerade medarbetare specialiserade inom forskning, utbildning, internationalisering, karriärvägledning, kommunikation, ekonomi och HR. Kansliet arbetar på uppdrag av dekanen och stödjer fakultetsledning, fakultetsstyrelse och beredningsgrupper.

Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi värdesätter mångfald och arbetar aktivt för en jämställd arbetsmiljö där alla kan trivas och utvecklas. Vi erbjuder flexibla arbetsmöjligheter i form av distansarbete och flextid för att underlätta en balanserad arbetsvardag. Våra moderna och centralt belägna lokaler, ett stenkast från Götaplatsen, ger enkel tillgång till staden och goda pendlingsmöjligheter. Vi erbjuder egna arbetsrum för ostört och effektivt arbete samt förmåner som friskvårdstimme, ersättning för läkarbesök, 28 dagars grundsemester och tjänstepension. Vi har även ett brett utbud av internutbildningar inom exempelvis ledarskap, arbetsmiljö och offentlig förvaltning. Mer om våra förmåner hittar du här. 

Arbetsuppgifter 
Som HR-partner har du en bred och strategisk roll med ansvar för fakultetens processer och rutiner kopplade till kompetensförsörjning, lönebildning, arbetsmiljö och arbetsrätt. Du samordnar HR-arbetet på fakulteten och fungerar som ett viktigt strategiskt stöd till fakultetsledningen. Dessutom ansvarar du för det operativa HR-arbetet vid fakultetskansliet.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:



Rådgivning i arbetsgivarfrågor till HR-kollegor och chefer vid fakulteten.



Handläggning av fakultetens läraranställningar inom lärarförslagsnämnden.



Koordinering av lönerevisionsarbete (RALS, lönekartläggning, lönebildning).



Samordning av förhandlingar med personalorganisationerna på fakultetsnivå.



Arbetsmiljöfrågor, inklusive sekreteraruppdrag i den lokala arbetsmiljökommittén (LAMK) och årliga uppföljningar.



Deltagande i och utveckling av HR-arbetet genom nätverk inom och utanför universitetet.



Operativt HR-arbete vid fakultetskansliet.



Arbetet kräver självständighet och ansvarstagande, och ska bidra till fakultetens strategiska HR-utveckling samt uppfylla verksamhetsmålen.

Universitetet använder för närvarande äldre anställningsbenämningar, och din befattning skulle i systemet benämnas personalsamordnare.

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har:



Akademisk examen inom HR-området eller annan relevant kompetens.


• Erfarenhet av kvalificerat HR-arbete, gärna inom offentlig förvaltning. Meriterande med erfarenhet inom högskolesektorn.

God kunskap om arbetsrätt och vana vid förhandlingar med personalorganisationer.



Kunskap om arbetsmiljölagstiftning och erfarenhet av att vara sekreterare i arbetsmiljörelaterade samverkansgrupper.



Erfarenhet av lönebildning och lönerevision.



Förståelse för ARUBA-modellen och strategisk kompetensförsörjning.



Färdighet i personaladministrativa system.



God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.



Du är ansvarstagande, utvecklingsinriktad och lösningsorienterad. Vi värdesätter samarbetsförmåga, analytisk förmåga och relationsskapande kompetens.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Anställning 
Tidsbegränsad anställning (vikariat) vid Humanistiska fakultetskansliet, 100 %, från 1 juni 2025 till 31 augusti 2026, med möjlighet till förlängning. Placering: Göteborg. Tillträde enligt överenskommelse.

Tillsättningsförfarande 
Efter sista ansökningsdag gör vi en urvalsbedömning och kallar utvalda kandidater till intervju under vecka 15. Flera intervjusteg, caseuppgifter eller arbetsprov kan förekomma. Referenstagning sker i slutskedet.

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Maria Hedlund, kanslichef, maria.hedlund@gu.se
Har du frågor om anställningsförfarandet är du välkommen att kontakta Felicia Bigot Klinteberg, personalsamordnare, felicia.bigot.klinteberg@gu.se

Fackliga organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

Ansökan 
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-03-26

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Göteborg

Populära jobb i Göteborg