Publicerad: 2025-03-05

Informationsutvecklare Samfällighetsföreningsregistret, Gävle
Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.
För att hus, broar och vägar ska kunna byggas behövs kunskap om Sveriges geografi och fastigheter. Genom att kartlägga verkligheten och tillhandahålla aktuell information om landets topografi och infrastruktur bidrar du därför till grunden för ett hållbart och fungerande samhälle.
ARBETSUPPGIFTER
Inom enheten Fastighetsinformation arbetar vi med att förvalta och utveckla fastighetsinformation samt de system där denna lagras. Fastighetsinformationen omfattar information som ingår i fastighetsregistret, pantbrevsregistret och samfällighetsföreningsregistret.
I arbetet ingår bland annat att utveckla informationen till rätt innehåll och kvalitet för att tillgodose samhällets behov. Som informationsutvecklare hos oss kommer du att ingå i funktion Inskrivning.
Inom funktion Inskrivning arbetar vi med förvaltning av system och information som ingår i samfällighetsföreningsregistret samt inskrivningsdelen i fastighetsregistret. Förvaltning av pantbrevsregistret ingår också som en liten del inom funktionens ansvarsområde. Hos oss kommer du huvudsakligen att arbeta med samfällighetsföreningsregistrets information och system. I arbetet ingår det även samarbete med andra myndigheter.
Utöver arbete med huvuduppdragen kan andra arbetsuppgifter inom funktionens eller enhetens ansvarsområde förekomma.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleexamen inom lantmäteri, geodata, data- eller informationsvetenskap. Alternativt har du arbetslivserfarenhet eller utbildning som bedöms likvärdig. För tjänsten krävs att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med koppling till samfällighetsföreningsregistret eller fastighetsregistret, erfarenhet av arbete med utsökningar och informationsanalyser med SQL samt erfarenhet av arbete med informationsförvaltning i register.
Det är även meriterande om du har kunskap om information inom Samfällighetsföreningsområdet och i Fastighetsregistrets inskrivningsdel, erfarenhet av utveckling, uppbyggnad och förvaltning av register samt om du har arbetat i offentlig förvaltning.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är lösningsorienterad och analytisk. Du har förmåga att se helheten och hitta lösningar på de utmaningar du ställs inför. Du har god samarbetsförmåga och har förmåga att anpassa dig för att hitta bra gemensamma lösningar. Du är strukturerad, planerar ditt arbete väl och slutför det som påbörjats i utsatt tid.
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare samt att en säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetssamtal kommer att genomföras innan anställning.
ÖVRIGT
Lantmäteriet är i ständig utveckling och det är också alla vi som jobbar här, våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. I medarbetarskapet ingår att vi agerar utifrån den statliga värdegrunden och våra värdeord: service, öppenhet och handlingskraft.
Som medarbetare på Lantmäteriet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. När verksamheten tillåter har du bland annat möjlighet att utföra dina arbetsuppgifter till stor del på annan plats än kontoret. Läs mer om vårt erbjudande på lm.se/jobbahososs
För att skicka in din ansökan, klicka på länken i annonsen. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering och fokuserar på din kompetens för att bedöma dig och andra kandidater objektivt. Vi önskar att du inte bifogar något foto till din ansökan. Du som har skyddade personuppgifter ska inte lägga in din ansökan i vårt rekryteringssystem, istället ber vi dig kontakta rekryterande chef.
Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.
För att hus, broar och vägar ska kunna byggas behövs kunskap om Sveriges geografi och fastigheter. Genom att kartlägga verkligheten och tillhandahålla aktuell information om landets topografi och infrastruktur bidrar du därför till grunden för ett hållbart och fungerande samhälle.
ARBETSUPPGIFTER
Inom enheten Fastighetsinformation arbetar vi med att förvalta och utveckla fastighetsinformation samt de system där denna lagras. Fastighetsinformationen omfattar information som ingår i fastighetsregistret, pantbrevsregistret och samfällighetsföreningsregistret.
I arbetet ingår bland annat att utveckla informationen till rätt innehåll och kvalitet för att tillgodose samhällets behov. Som informationsutvecklare hos oss kommer du att ingå i funktion Inskrivning.
Inom funktion Inskrivning arbetar vi med förvaltning av system och information som ingår i samfällighetsföreningsregistret samt inskrivningsdelen i fastighetsregistret. Förvaltning av pantbrevsregistret ingår också som en liten del inom funktionens ansvarsområde. Hos oss kommer du huvudsakligen att arbeta med samfällighetsföreningsregistrets information och system. I arbetet ingår det även samarbete med andra myndigheter.
Utöver arbete med huvuduppdragen kan andra arbetsuppgifter inom funktionens eller enhetens ansvarsområde förekomma.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleexamen inom lantmäteri, geodata, data- eller informationsvetenskap. Alternativt har du arbetslivserfarenhet eller utbildning som bedöms likvärdig. För tjänsten krävs att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med koppling till samfällighetsföreningsregistret eller fastighetsregistret, erfarenhet av arbete med utsökningar och informationsanalyser med SQL samt erfarenhet av arbete med informationsförvaltning i register.
Det är även meriterande om du har kunskap om information inom Samfällighetsföreningsområdet och i Fastighetsregistrets inskrivningsdel, erfarenhet av utveckling, uppbyggnad och förvaltning av register samt om du har arbetat i offentlig förvaltning.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är lösningsorienterad och analytisk. Du har förmåga att se helheten och hitta lösningar på de utmaningar du ställs inför. Du har god samarbetsförmåga och har förmåga att anpassa dig för att hitta bra gemensamma lösningar. Du är strukturerad, planerar ditt arbete väl och slutför det som påbörjats i utsatt tid.
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare samt att en säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetssamtal kommer att genomföras innan anställning.
ÖVRIGT
Lantmäteriet är i ständig utveckling och det är också alla vi som jobbar här, våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. I medarbetarskapet ingår att vi agerar utifrån den statliga värdegrunden och våra värdeord: service, öppenhet och handlingskraft.
Som medarbetare på Lantmäteriet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. När verksamheten tillåter har du bland annat möjlighet att utföra dina arbetsuppgifter till stor del på annan plats än kontoret. Läs mer om vårt erbjudande på lm.se/jobbahososs
För att skicka in din ansökan, klicka på länken i annonsen. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering och fokuserar på din kompetens för att bedöma dig och andra kandidater objektivt. Vi önskar att du inte bifogar något foto till din ansökan. Du som har skyddade personuppgifter ska inte lägga in din ansökan i vårt rekryteringssystem, istället ber vi dig kontakta rekryterande chef.
Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.