Publicerad: 2025-03-06

Logotyp

Handläggare/utredare med inriktning mot rättningar i interna systemstöd

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Är du en problemlösare som trivs med att navigera i komplexa system och fatta välgrundade beslut? I denna roll får du använda din analytiska förmåga och regelverkskunskap för att säkerställa att våra ärenden hanteras korrekt och effektivt.

Tillsammans får vi Sverige i arbete. Vill du bli en av oss?

Sektionens/enhetens uppdrag

Servicedesk som är en del av Enheten Support och Övervakning finns på två orter, Härnösand och Östersund och är idag cirka 40 medarbetare. Vi ansvarar för den tekniska supporten till våra interna och externa användare av Arbetsförmedlingens IT-miljö. I det ingår att vara tillgänglig via telefon, e-post och formulär för en mängd olika ärendetyper samt att hantera så väl akuta felanmälningar som vissa typer av förfrågningar av teknisk karaktär. Vi bidrar också till och påverkar utvecklingen av så väl arbetssätt som produkter inom It.

Tillsammans med andra funktioner inom enheten levererar vi en support i världsklass till Arbetsförmedlingens kunder samt anställda inom myndigheten.



Beskrivning av tjänsten
Utreda, handlägga och bedöma i ärenden utifrån Arbetsförmedlingens lagstöd och regelverk. Hantera ansökningar om rättningar i myndighetens interna system. Här ingår personuppgifter, vissa typer av efterregistreringar samt att utreda beslutsaviseringar som inte kan utföras. Manuell hantering av vissa omprövningsbeslut på myndigheten. I tjänsten förekommer även kommunikation med interna kollegor och externa samarbetspartners. I arbetet ingår att hantera och navigera i många olika system och applikationer samt stora mängder av information.



Vem vi söker

Du har en mycket god förmåga att samarbeta både inom och utanför gruppen. Du kommer att möta kollegor i både tal och skrift och förväntas här kunna möta den du är i kontakt med på ett professionellt sätt där erfarenheter i samtalsmetodik kan vara till stor fördel. Vidare behöver du vara noggrann både i analys och i förhållningssätt till regelverk och upprättade rutiner samt växla kontinuerligt mellan olika typer av uppgifter löpande under arbetsdagen.

Vårt erbjudande
Tjänsten är ett vikariat på heltid till och med 2025-12-31. Startdatum enligt överenskommelse. Placeringsorten är Östersund.

Vi erbjuder dig möjligheten att arbeta på en arbetsplats där vi värdesätter balans mellan arbete och privatliv. Du får tillgång till ett generöst semesteravtal, flexibla arbetstider samt möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. Hos oss ingår även friskvård under arbetstid och ett förmånligt friskvårdsbidrag.

Som anställd på Arbetsförmedlingen har du också tillgång till kompetensutveckling och karriärmöjligheter inom myndigheten. Genom vårt arbete bidrar vi till ett inkluderande och hållbart samhälle, där du får möjlighet att göra en verklig skillnad för individer och för samhället i stort.

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Grundläggande krav för tjänsten
- Godkänd utbildning Statstjänsteman på Arbetsförmedlingen eller motsvarande.
- Minst 2 års aktuell erfarenhet av att arbeta med och utifrån Arbetsförmedlingens styrande dokument så som handläggarstöd och handböcker.
- Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete med Arbetsförmedlingens arbetsmarknadspolitiska regelverk.
- Erfarenhet av arbete i någon form av rådgivande/stödjande roll inom Arbetsförmedlingen.
- Erfarenhet av arbete med Arbetsförmedlingens ramprogram, programbeslut och/eller ersättningar i program.
- Tidigare arbete i Arbetsförmedlingens systemstöd så som AIS och BÄR.

Den statliga värdegrunden guidar oss i vårt dagliga arbete. Som anställd hos oss förväntas du arbeta rättvist, opartiskt och med hög integritet, samt bidra till att upprätthålla och stärka förtroendet för vår myndighet. 
https://www.jobbastatligt.se/var-vardegrund


Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Ansökan
Låter det här som en tjänst för dig? Välkommen med din ansökan senast 2025 - 03 - 20.

Bifoga ditt CV där du specificerar årtal, månad och arbetsuppgifter för varje anställning, samt intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan. 
Det är viktigt att du besvarar urvalsfrågorna detaljerat och sanningsenligt, för att vi ska få en tydlig bild av din erfarenhet. Om efterfrågad information inte framgår riskerar du bli bortsållad i urvalet. Du behöver inte skicka in ett personligt brev.

Under rekryteringsprocessen kan urvalstester förekomma. Vi kommer att hålla dig informerad genom hela rekryteringsprocessen. https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess 

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.



Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt.



https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Östersund

Populära jobb i Östersund