Publicerad: 2025-03-06

Logotyp

Enhetschef till enheten för internationellt utvecklingsarbete

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Är du intresserad av att utveckla både personer och verksamhet? Vill du vara med och leda utvecklingen av internationellt samarbete och bidra till globala partnerskap?

Vi söker nu en engagerad och erfaren enhetschef till enheten för internationellt utvecklingsarbete på Swedac.

Som enhetschef för internationellt utvecklingssamarbete på Swedac ansvarar du övergripande för myndighetens internationella utvecklingsprojekt. Du är myndighetens kontaktperson och har en löpande dialog med våra partners, såväl nationellt som internationellt. Du kommer att ansvara för verksamhetens inriktning, vara expert och själv utbilda inom kvalitetsinfrastrukturen i stort samt mer på djupet inom minst ett av myndighetens tre huvudsakliga verksamhetsområden

  • Ackreditering
  • Reglerad mätteknik
  • Marknadskontroll

Om tjänsten

Som enhetschef har du ett övergripande ansvar för att leda och utveckla enhetens medarbetare samt driva projekt inom internationellt utvecklingssamarbete. Du kommer att arbeta strategiskt med att initiera nya internationella samarbeten, upprätthålla kontakter med relevanta aktörer och följa upp projektens utveckling.

Du kommer även att hantera projektansökningar och dessförinnan med stöd av verksamhetsavdelningarna sondera vilka projekt som framöver skulle kunna vara aktuella för myndigheten. I rollen kommer du kort sagt att vara motorn i myndighetens internationella utvecklingssamarbete som kommer att ha stöd till Ukraina som största fokus under överskådlig tid, men även i andra delar av världen.

Vi söker dig som har goda ledaregenskaper och erfarenhet av ledande befattning. Du har en vana att röra dig i internationella sammanhang - professionellt, språkligt och kulturellt - samt vara trygg och erfaren i att företräda det offentliga Sverige. Då du i tjänsten kommer samarbeta med såväl medarbetare från myndigheten som med andra myndigheter och organisationer inom och utanför Sverige, behöver du vara kommunikativ och ha god samarbetsförmåga.

Du ska ha god administrativ förmåga, vilket inkluderar noggrannhet, god dokumentationsförmåga och ett sinne för ordning och reda gällande hanteringen av information, dokumentation och data.

Du står bakom och står upp för statens värdegrund.

Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Utbildning och erfarenhet

Vi ser att du har en akademisk examen inom statsvetenskap, internationella relationer, utvecklingsstudier, juridik eller annat område som arbetsgivaren bedömer som relevant. Erfarenhet av arbete inom myndighet, förändringsledning eller internationellt utvecklingssamarbete är meriterande.

Språkkunskaper

Mycket goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav. Även större världsspråk såsom spanska, franska och ryska samt språk som talas i länder där Swedac har eller planerar att ha projekt är meriterande.


Du kommer att vara baserad antingen i Borås, där myndighetens kontor ligger, eller i Stockholm där vi kommer att förse dig med kontorsplats vid lokal som identifieras när rekryteringen är klar.

Tjänsten innebär många resor. Dels resor till Swedacs myndighetsdagar (cirka 8 per år), andra planeringsmöten i Borås, närvarande vid en del studiebesök i Borås samt resor till projektländer.

Tillträde och möjlighet till distansarbete, sker enligt överenskommelse.

Vi tillämpar individuell lönesättning.

Swedac – Vi skapar tillit i samhället genom säkerhet och kvalitet i varor och tjänster

Swedac är en statlig myndighet och arbetar för att produkter och tjänster ska vara säkra och ha kvalitet både i Sverige, inom EU och globalt. Vi ska också främja handel som viktigaste verktyg för välståndsutveckling. Mätteknik, ackreditering och marknadskontroll är tre av byggstenarna som alla är våra verksamhetsområden och bildar tillsammans med standardisering, som är en privat verksamhet, det som benämns kvalitetsinfrastruktur

Läs mer om Swedac på www.swedac.se.


Mer information och kontakt

Swedac vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet därför tillämpar vi förtroendearbetstid och möjlighet till distansarbete viss del av arbetstiden.

För mer information kring tjänsten är du välkommen att kontakta Håkan N Pettersson, avdelningschef på AMS, 0771-99 09 00 (växel). Representanter för Saco och ST nås också via växeln.

Vi vill ha din ansökan senast 27 mars 2025. Skicka in din ansökan med meritförteckning till registrator@swedac.se. Ange dnr: 2025/374.

Intervjuerna är planerade 31 mars i Borås.

Behandling av personuppgifter

Inkommande post och e-post till myndigheter blir allmän handling och kan därför lämnas ut, om inte särskilda sekretessregler gäller.

Det innebär att uppgifter som sänds in till Swedac kan komma att lämnas ut om någon begär att få ta del av dem, om inte myndigheten gör bedömningen att uppgifterna omfattas av sekretess.

När uppgifter kommer in gällande annan person än arbetssökande, ex. referenspersoner etc. förutsätter Swedac att samtycke har skett med vederbörande person.

Swedacs behandling av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning och dataskyddsförordningen (GDPR).

Det innebär att Swedac skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att anbudsgivare/leverantör alltid har rätt att kontakta Swedac för att få reda på vilka personuppgifter Swedac har registrerade. Läs mer om rättigheter i Swedacs policy https://www.swedac.se/swedacs-integritetspolicy/

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Borås

Populära jobb i Borås