Publicerad: 2025-03-11

Familjerättssekreterare
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Tilltalas du av att, tillsammans med kompetenta, engagerade och trevliga kollegor, vara med och utveckla framtidens familjerätt i Kristianstad kommun? Då finns chansen till att du kan bli en av oss.
Familjerätten i Kristianstad består av sex familjerättssekreterare och en enhetschef som även är chef för umgängesstödjare och samordnare på Barnahus. Då en av familjerättssekreterarna kommer att gå i pension söker vi nu en ny kollega.
ARBETSUPPGIFTER
Familjerätten arbetar i huvudsak med frågor som är reglerade i Föräldrabalken (FB) och rör föräldraskap, barns vårdnad, boende och umgänge och adoption.
Familjerättens arbetsuppgifter består i att:
• ge rådgivning till separerade föräldrar
• bedriva samarbetssamtal med föräldrar som behöver stöd att komma överens i familjerättsliga frågor kring gemensamma barn
• genomföra informationssamtal
• på uppdrag av domstol genomföra och skriva yttranden och utredningar i vårdnads-, boende- och umgängesmål
• på separerade föräldrars begäran upprätta avtal om vårdnad, boende och umgänge
• utreda faderskap och föräldraskap
• utreda och följa upp adoptioner, både nationella och internationella
KVALIFIKATIONER
Du som söker till oss har socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövande arbete inom den sociala barn och ungdomsvården. Har du erfarenhet av familjerättsligt arbete är det meriterande. Du har en god digital vana och har lätt för att kommunicera i tal och skrift. B-körkort för manuell bil krävs i tjänsten.
Som familjerättssekreterare hos oss ställs krav på att du har en god samarbetsförmåga och en ödmjuk inställning till dem vi möter. Du har förmåga att sätta barnet i centrum och har god kunskap om barnkonventionen och barns rättigheter.
Du ser verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv och stimuleras av att vara med och utveckla och förbättra verksamheten utifrån barnens och familjernas bästa. Du har också ett särskilt intresse för de juridiska delar som kommer med det familjerättsliga arbetet och är bekväm med att hantera konfliktfyllda situationer.
För oss är det viktigt att vi anställer rätt person varför dina personliga egenskaper väger tungt för tjänsten.
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Tilltalas du av att, tillsammans med kompetenta, engagerade och trevliga kollegor, vara med och utveckla framtidens familjerätt i Kristianstad kommun? Då finns chansen till att du kan bli en av oss.
Familjerätten i Kristianstad består av sex familjerättssekreterare och en enhetschef som även är chef för umgängesstödjare och samordnare på Barnahus. Då en av familjerättssekreterarna kommer att gå i pension söker vi nu en ny kollega.
ARBETSUPPGIFTER
Familjerätten arbetar i huvudsak med frågor som är reglerade i Föräldrabalken (FB) och rör föräldraskap, barns vårdnad, boende och umgänge och adoption.
Familjerättens arbetsuppgifter består i att:
• ge rådgivning till separerade föräldrar
• bedriva samarbetssamtal med föräldrar som behöver stöd att komma överens i familjerättsliga frågor kring gemensamma barn
• genomföra informationssamtal
• på uppdrag av domstol genomföra och skriva yttranden och utredningar i vårdnads-, boende- och umgängesmål
• på separerade föräldrars begäran upprätta avtal om vårdnad, boende och umgänge
• utreda faderskap och föräldraskap
• utreda och följa upp adoptioner, både nationella och internationella
KVALIFIKATIONER
Du som söker till oss har socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövande arbete inom den sociala barn och ungdomsvården. Har du erfarenhet av familjerättsligt arbete är det meriterande. Du har en god digital vana och har lätt för att kommunicera i tal och skrift. B-körkort för manuell bil krävs i tjänsten.
Som familjerättssekreterare hos oss ställs krav på att du har en god samarbetsförmåga och en ödmjuk inställning till dem vi möter. Du har förmåga att sätta barnet i centrum och har god kunskap om barnkonventionen och barns rättigheter.
Du ser verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv och stimuleras av att vara med och utveckla och förbättra verksamheten utifrån barnens och familjernas bästa. Du har också ett särskilt intresse för de juridiska delar som kommer med det familjerättsliga arbetet och är bekväm med att hantera konfliktfyllda situationer.
För oss är det viktigt att vi anställer rätt person varför dina personliga egenskaper väger tungt för tjänsten.
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.