Publicerad: 2025-03-11

Logotyp

Biståndshandläggare område äldre

Adress

Uppsala

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Område äldre

Har du socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning? Vill du ha ett roligt, utmanande och meningsfullt arbete i ett härligt gäng trevliga och engagerade kollegor och chefer där du kan utvecklas, göra skillnad och vara medskapande? Då kanske du är vår nya biståndshandläggare!

Vi söker flera biståndshandläggare till våra fyra enheter på myndighet område äldre. Vi söker sommarvikarier, flera längre vikariat och en tillsvidaretjänst.

Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar på uppdrag av äldrenämnden och omsorgsnämnden som ansvarar för att det finns service, vård och omsorg till kommunmedborgare med nedsatt funktionsförmåga. Avdelning myndighet omsorg och äldre där område äldre svarar för myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen till personer över 65 år. Myndighet område äldre är indelad i fem enheter varav fyra enheter har ansvar för myndighetsutövning i geografiska områden och en enhet med ansvarsområde information och rådgivning.

Som nyanställd hos oss får du en mentor och vi jobbar tillsammans i ett introduktionspaket. Vi har även en kompetenstrappa som ger möjlighet till utveckling inom tjänsten som biståndshandläggare. Alla medarbetare i Uppsala kommun erbjuds 3000 kr per år i friskvårdsbidrag.

Vår arbetsplats är i moderna och trevliga lokaler i Stadshuset som ligger precis intill resecentrum i Uppsala. Hos oss finns det möjlighet att arbeta på distans/i hemmet några dagar i veckan.

Ditt uppdrag
På myndighet område äldre på vård- och omsorgsförvaltningen arbetar biståndshandläggare med att informera, utreda, bedöma och besluta om insatser enligt socialtjänstlagen samt följa upp brukarens upplevelse av insatsens kvalitet. Vi arbetar utifrån ett samordnande/motiverande synsätt och brukares delaktighet utifrån individens behov i centrum (IBIC).

Stort fokus ligger på trygg utskrivning/hemgång från region Uppsala samt uppföljning av beslut i ordinärt- och särskilt boende för den enskilde så att denne får den hjälp den behöver utifrån sina behov. Du kommer att ha kontakt med den enskilde och dennes närstående eller legala företrädare där information och rådgivning är en del. I övrigt har biståndshandläggaren i sitt uppdrag att samverka internt samt externt med utförare och andra huvudmän. I arbetet ingår att aktivt medverka i kvalitets- och utvecklingsarbete.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen, kandidatexamen i beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Vi ser att du har erfarenhet av arbete utifrån socialtjänstlagen (SoL) och av myndighetsutövning. Det är en fördel om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom äldreomsorg eller av nämndens målgrupp äldre. Arbetet kräver att du har goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift. Du behöver även ha goda kunskaper i Microsoft 365 och kunskaper i dokumentation. Behärskar du finska i tal och skrift ses det som positivt. Det är även meriterande om du har B-körkort.

Som person är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Vidare är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Maris Rasul, enhetschef, 018-727 60 04
Ann-Britt Larsson, enhetschef, 018-727 72 56
Elisabeth Karlsson, enhetschef, 018-726 33 06
Yvonne Österholm, enhetschef, 018-727 09 39.

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Karin Lundborg, 018-727 51 52.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba inom vård, hälsa och omsorg (https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/)

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Uppsala

Populära jobb i Uppsala