Publicerad: 2025-03-12

Logotyp

Föreningsansvarig - vikarie under föräldraledighet

Adress

Håbo

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort.

Vi är 23 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet.

Om arbetsplatsen
Tillväxt- och kommunikationsenheten arbetar med kommunikation, föreningsutveckling, näringslivsutveckling, allmänkultur och finskt förvaltningsområde. Nu ska vår medarbetare med ansvar för föreningsutveckling vara föräldraledig och vi söker en ersättare till oss under hennes ledighet, ett vikariat på ca 11 månader.



Dina arbetsuppgifter
Som föreningsansvarig arbetar du både strategiskt och operativt för att stärka föreningarnas möjligheter och bidra till ett rikt fritids- och idrottsliv i kommunen. Du arbetar nära det lokala föreningslivet och fungerar som en länk mellan kommunen och föreningarna för att skapa förutsättningar för levande och hållbara föreningsverksamheter. Du är den som driver kommunens interna arbete kopplat till föreningsutveckling och leder samarbetet med andra förvaltningar. Rollen arbetar för att inkludera föreningslivet i kommunens förebyggande arbete, såsom SSPF (Samverkan mellan Skola, Socialtjänst, Polis och Fritid), och stärka föreningars roll i det trygghetsfrämjande arbetet.

Andra arbetsuppgifter som ingår i rollen är att:

- samarbeta och samarrangerar föreläsningar med olika idrottsrelaterade organisationer som exempelvis RF/SISU.
- medverka i nätverksträffar externt och internt. 
- kommunicera aktuell föreningsinformation via kommunens kanaler.
- hanterar föreningars frågor och synpunkter.
- informera om och administrera kommunens olika föreningsbidrag.
- handlägga ansökningar och säkerställer att bidragens användning följer satta riktlinjer.
- arbeta med utvecklingsprojekt och insatser för att stärka föreningarnas förutsättningar.
- handlägga boknings- och bidragssystemet, med bland annat bidragsansökningar, planering och bokning av säsongstider för idrottsföreningar.
- medverka i planering av evenemang som rör kommunen där föreningar kan delta, så som stadsfesten Håbo Festdag.
- administrera övriga uppgifter så som ärendehantering, tjänsteskrivelser och rapporter av olika slag.

Kvalifikationer
Du har tidigare erfarenhet av föreningsliv, gärna inom ideella organisationer, idrotts- eller kulturföreningar. Vi vill gärna att du har kunskap om föreningsbidrag och kommunala processer kopplade till föreningsstöd, och ser positivt på erfarenhet av projektledning, administration och utvecklingsarbete. För att lyckas i rollen behöver du ha en god kommunikationsförmåga, både muntligt och skriftligen, samt förmågan att arbeta självständigt, driva processer och ta initiativ. Du behöver också besitta en god samarbetsförmåga och vana att arbeta med olika aktörer. Meriterande kompetenser är IT-vana och erfarenhet av system för bokning och bidrag.

Vi söker dig som
Är strukturerad och lösningsorienterad, du har lätt för att skapa och bygga relationer, är lyhörd för föreningarnas behov och har en möjliggörande inställning. Som person tror vi att du är engagerad och drivande med förmåga att inspirera och stötta föreningslivet.



Om Håbo kommun


Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 23 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet.

Vi är ca 1 700 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Habo

Populära jobb i Habo