Publicerad: 2025-03-31
Socialsekreterare inom barn och familj
Välkommen till Härjedalens kommun!
Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.
Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.
Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Vi söker en erfaren socionom till en tjänst som socialsekreterare inom barn och familj. I tjänsten ingår både att utreda barns behov och verkställa insatser som beviljas. Du kan komma att verkställa insatser till familjer du själv utrett men även för familjer som du tar över efter avslutad utredning som en kollega genomfört.
Som socialsekreterare inom barn och familj ingår du i enheten som utöver barn och familj även arbetar med missbruk, våld i nära relation, familjerätt och administration. Gruppen som arbetar med barn och unga består av sju personer med uppdelade arbetsuppgifter inom utredning och verkställighet. I gruppen ingår även handläggning inom familjerätt vilket i dag ligger hos en handläggare. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet.
Tillträde 2025-06-01 eller enligt överenskommelse.
Arbetsuppgifter
- Som utredande socialsekreterare inom barn och familj arbetar vi med att utreda barns behov av skydd och stöd utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).
Vårt fokus är att bedriva det goda sociala arbetet. För oss innebär det att skapa utredningsprocesser som ska vara gynnsamma för familjernas förändringsarbete. När det finns behov av insatser, erbjuds så långt det är möjligt, stöd och behandling på hemmaplan och vi lägger vikt vid nätverksarbete.
- Som verkställande socialsekreterare så tar du vid efter din kollega som utrett barnet och familjen.
Om utredningen utmynnar i att familjen beviljas någon form av insats så är det du som verkställande socialsekreterare som ansvarar för att följa upp insatsen.
- Arbetet innebär samtal och samverkan både med interna och externa parter och en stor del av arbetet innefattar dokumentation utifrån BBIC i vårt verksamhetssystem VIVA.
Styrande i arbetet är gällande lagstiftning och förordningar inom området. Du kommer även vara delaktig i verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.
En stor del av arbetet innefattar dokumentation, varpå du behöver kunna uttrycka dig väl i skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg.
Kvalifikationer
Krav:
- Socionomexamen.
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen.
- B-körkort.
Meriterande:
- Utbildning i BBIC och Signs of safety.
- Erfarenhet av verksamhetssystemet VIVA.
- Talar fler språk än svenska och engelska.
Personliga egenskaper
- Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga.
- Du är lyhörd och har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt i stressiga situationer.
- Du har god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår.
- Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor.
- Du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området.
Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga.
Vi erbjuder
- Flextid.
- Friskvård på arbetstid.
- Regelbunden handledning.
- Delaktighet i utvecklingen av verksamheten.
Kontaktinformation
Anna Quarnå, Enhetschef, 0680 - 161 31, anna.quarna@herjedalen.se
Angela Myhr, Ombud SSR, 0684 - 168 38, angela.myhr@herjedalen.se
Anneli Stenberg, Ombud Vision, 0680 - 162 77, anneli.stenberg@herjedalen.se
Arbetsplats
Ringvägen 2
84232 Sveg
Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.
Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.
Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Vi söker en erfaren socionom till en tjänst som socialsekreterare inom barn och familj. I tjänsten ingår både att utreda barns behov och verkställa insatser som beviljas. Du kan komma att verkställa insatser till familjer du själv utrett men även för familjer som du tar över efter avslutad utredning som en kollega genomfört.
Som socialsekreterare inom barn och familj ingår du i enheten som utöver barn och familj även arbetar med missbruk, våld i nära relation, familjerätt och administration. Gruppen som arbetar med barn och unga består av sju personer med uppdelade arbetsuppgifter inom utredning och verkställighet. I gruppen ingår även handläggning inom familjerätt vilket i dag ligger hos en handläggare. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet.
Tillträde 2025-06-01 eller enligt överenskommelse.
Arbetsuppgifter
- Som utredande socialsekreterare inom barn och familj arbetar vi med att utreda barns behov av skydd och stöd utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).
Vårt fokus är att bedriva det goda sociala arbetet. För oss innebär det att skapa utredningsprocesser som ska vara gynnsamma för familjernas förändringsarbete. När det finns behov av insatser, erbjuds så långt det är möjligt, stöd och behandling på hemmaplan och vi lägger vikt vid nätverksarbete.
- Som verkställande socialsekreterare så tar du vid efter din kollega som utrett barnet och familjen.
Om utredningen utmynnar i att familjen beviljas någon form av insats så är det du som verkställande socialsekreterare som ansvarar för att följa upp insatsen.
- Arbetet innebär samtal och samverkan både med interna och externa parter och en stor del av arbetet innefattar dokumentation utifrån BBIC i vårt verksamhetssystem VIVA.
Styrande i arbetet är gällande lagstiftning och förordningar inom området. Du kommer även vara delaktig i verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.
En stor del av arbetet innefattar dokumentation, varpå du behöver kunna uttrycka dig väl i skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg.
Kvalifikationer
Krav:
- Socionomexamen.
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen.
- B-körkort.
Meriterande:
- Utbildning i BBIC och Signs of safety.
- Erfarenhet av verksamhetssystemet VIVA.
- Talar fler språk än svenska och engelska.
Personliga egenskaper
- Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga.
- Du är lyhörd och har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt i stressiga situationer.
- Du har god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår.
- Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor.
- Du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området.
Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga.
Vi erbjuder
- Flextid.
- Friskvård på arbetstid.
- Regelbunden handledning.
- Delaktighet i utvecklingen av verksamheten.
Kontaktinformation
Anna Quarnå, Enhetschef, 0680 - 161 31, anna.quarna@herjedalen.se
Angela Myhr, Ombud SSR, 0684 - 168 38, angela.myhr@herjedalen.se
Anneli Stenberg, Ombud Vision, 0680 - 162 77, anneli.stenberg@herjedalen.se
Arbetsplats
Ringvägen 2
84232 Sveg