Publicerad: 2025-04-04

Produktägare till stadsarkivet
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Vill du vara med och driva den digitala utvecklingen inom Stadsarkivet? Vill du göra skillnad och skapa värde för både organisation och slutanvändare? Då kan rollen som produktägare vara en tjänst för dig!
Välkommen till oss
Stadsarkivet är stadens informationsnav.
Vi hjälper stadens verksamheter med effektiv informationshantering. Våra kärnvärden är engagerad, nyfiken och systematisk. Hos oss på Stadsarkivet arbetar vi kontinuerligt med att utveckla våra arbetssätt för att öka tillgängligheten och värdet av våra tjänster.
Du ingår i Stadsarkivets enhet IT och Digitalisering tillsammans med 30 medarbetare. Enheten förvaltar tre stadsgemensamma systemstöd för ärende- och dokumenthantering samt arkivering. Vidare ansvarar enheten för IT arbetsplats och den lokala it-försörjningen på Stadsarkivet. Nu introducerar vi agila arbetssätt och vill i samband med det rekrytera en produktägare för Stadsarkivets lokala applikationer.
Stadsarkivets lokaler finns på Kungsklippan, ritat av Gunnar Asplund samt på Liljeholmskajen, i Vin och sprits gamla lokaler.
Hälsning från din framtida chef
Jag heter Kane Neman och är chef för enheten IT och Digitalisering. Mitt ledarskap präglas av frihet under ansvar, utforska nya lösningar utan att vara rädd för att misslyckas, utmana och våga bli utmanad och ser alltid lösningar. Det som är viktigt för mig är att du har kunden och deras behov i fokus, arbetar inkluderande samt strävar efter utveckling genom ett ständigt lärande.
Vi erbjuder
flextid
friskvårdsbidrag
friskvårdstimme 1h/vecka på arbetstid
semesterväxling vilket innebär fem eller sex extra semesterdagar
möjlighet att jobba hemifrån när arbetet tillåter.
Din roll
Som produktägare arbetar du i ett tvärfunktionellt team tillsammans med en utvecklare och systemförvaltare för att förvalta och utveckla Stadsarkivets lokala system och applikationer. Rollen innebär att driva digitalisering, automatisering och tillgängliggörande av verksamhetens information. Det är viktigt med kundfokus.
I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår bland annat att:
ha dialog med verksamheten för att fånga upp behov och omvandla dem till tydliga krav och informera om status och framsteg
skapa och underhålla produktbackloggen, prioritera och förfina krav utifrån kund- och slutanvändarvärde
definiera produktvisioner och skapa en roadmap för utvecklingen
hålla presentationer, demos och utbildningar för kunder och slutanvändare
samarbeta med utvecklingsteamet, dokumentera användningsfall, leda sprintplanering och säkerställa att utvecklingen sker enligt plan
kvalitetssäkra och testa produkten
dokumentera och sammanställa rapporter, beslutsunderlag och användarmanualer, ta fram nyckeltal och följa upp produktens utveckling.
ha ansvar för att ta fram objektplan och säkerställa att målen nås
För att lyckas i rollen finns stöd och coachning av både en utbildad agil coach och en förändringsledare.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har:
universitet- eller högskoleutbildning inom IT och ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer relevant
god förståelse för hela produktens livscykel, från idé och utveckling till lansering och vidare förbättring
förståelse för systemarkitektur och tekniska lösningar
erfarenhet av liknande roll som vår arbetsbeskrivning
uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
erfarenhet av rollen som produktägare, objektledare, serviceledare, projektledare eller kravanalytiker
erfarenhet av agila arbetssätt (SaFe, Scrum och Kanban) och verktyg som JIRA eller DevOps
certifieringar: Scrum Master, Product Owner eller liknande.
Din kompetens och erfarenhet
Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att lyckas i rollen har du en tydlig vision för produkten och kan inspirera ditt team. Du är självständig, initiativrik och har en stark förmåga att strukturera, planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Ditt arbetssätt är metodiskt vilket gör att du kan hantera flera uppgifter samtidigt utan att tappa fokus på helheten. Samtidigt är du flexibel och hanterar oväntade utmaningar med ett öppet sinne. Du fattar välgrundade beslut och står tryggt bakom dem. Du sätter upp tydliga mål och tidsramar och ser till att de hålls. Vidare är du analytisk, lösningsorienterad och innovativ vilket gör att du gärna tänker i nya banor, presenterar idéer och får med dig andra på dina förslag. Med din goda kommunikationsförmåga förstår du målgruppens perspektiv. Du trivs med att samarbeta och utveckla starka relationer med olika intressenter och strävar alltid efter att leverera värde för både kunder och slutanvändare.
Övrigt
För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll behöver du inte bifoga ett personligt brev. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Arbetspsykologiska tester kommer vara en del i rekryteringsprocessen.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Läs om Stadsarkivet på vår hemsida:
https://stadsarkivet.stockholm/
Vill du vara med och driva den digitala utvecklingen inom Stadsarkivet? Vill du göra skillnad och skapa värde för både organisation och slutanvändare? Då kan rollen som produktägare vara en tjänst för dig!
Välkommen till oss
Stadsarkivet är stadens informationsnav.
Vi hjälper stadens verksamheter med effektiv informationshantering. Våra kärnvärden är engagerad, nyfiken och systematisk. Hos oss på Stadsarkivet arbetar vi kontinuerligt med att utveckla våra arbetssätt för att öka tillgängligheten och värdet av våra tjänster.
Du ingår i Stadsarkivets enhet IT och Digitalisering tillsammans med 30 medarbetare. Enheten förvaltar tre stadsgemensamma systemstöd för ärende- och dokumenthantering samt arkivering. Vidare ansvarar enheten för IT arbetsplats och den lokala it-försörjningen på Stadsarkivet. Nu introducerar vi agila arbetssätt och vill i samband med det rekrytera en produktägare för Stadsarkivets lokala applikationer.
Stadsarkivets lokaler finns på Kungsklippan, ritat av Gunnar Asplund samt på Liljeholmskajen, i Vin och sprits gamla lokaler.
Hälsning från din framtida chef
Jag heter Kane Neman och är chef för enheten IT och Digitalisering. Mitt ledarskap präglas av frihet under ansvar, utforska nya lösningar utan att vara rädd för att misslyckas, utmana och våga bli utmanad och ser alltid lösningar. Det som är viktigt för mig är att du har kunden och deras behov i fokus, arbetar inkluderande samt strävar efter utveckling genom ett ständigt lärande.
Vi erbjuder
flextid
friskvårdsbidrag
friskvårdstimme 1h/vecka på arbetstid
semesterväxling vilket innebär fem eller sex extra semesterdagar
möjlighet att jobba hemifrån när arbetet tillåter.
Din roll
Som produktägare arbetar du i ett tvärfunktionellt team tillsammans med en utvecklare och systemförvaltare för att förvalta och utveckla Stadsarkivets lokala system och applikationer. Rollen innebär att driva digitalisering, automatisering och tillgängliggörande av verksamhetens information. Det är viktigt med kundfokus.
I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår bland annat att:
ha dialog med verksamheten för att fånga upp behov och omvandla dem till tydliga krav och informera om status och framsteg
skapa och underhålla produktbackloggen, prioritera och förfina krav utifrån kund- och slutanvändarvärde
definiera produktvisioner och skapa en roadmap för utvecklingen
hålla presentationer, demos och utbildningar för kunder och slutanvändare
samarbeta med utvecklingsteamet, dokumentera användningsfall, leda sprintplanering och säkerställa att utvecklingen sker enligt plan
kvalitetssäkra och testa produkten
dokumentera och sammanställa rapporter, beslutsunderlag och användarmanualer, ta fram nyckeltal och följa upp produktens utveckling.
ha ansvar för att ta fram objektplan och säkerställa att målen nås
För att lyckas i rollen finns stöd och coachning av både en utbildad agil coach och en förändringsledare.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har:
universitet- eller högskoleutbildning inom IT och ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer relevant
god förståelse för hela produktens livscykel, från idé och utveckling till lansering och vidare förbättring
förståelse för systemarkitektur och tekniska lösningar
erfarenhet av liknande roll som vår arbetsbeskrivning
uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
erfarenhet av rollen som produktägare, objektledare, serviceledare, projektledare eller kravanalytiker
erfarenhet av agila arbetssätt (SaFe, Scrum och Kanban) och verktyg som JIRA eller DevOps
certifieringar: Scrum Master, Product Owner eller liknande.
Din kompetens och erfarenhet
Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att lyckas i rollen har du en tydlig vision för produkten och kan inspirera ditt team. Du är självständig, initiativrik och har en stark förmåga att strukturera, planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Ditt arbetssätt är metodiskt vilket gör att du kan hantera flera uppgifter samtidigt utan att tappa fokus på helheten. Samtidigt är du flexibel och hanterar oväntade utmaningar med ett öppet sinne. Du fattar välgrundade beslut och står tryggt bakom dem. Du sätter upp tydliga mål och tidsramar och ser till att de hålls. Vidare är du analytisk, lösningsorienterad och innovativ vilket gör att du gärna tänker i nya banor, presenterar idéer och får med dig andra på dina förslag. Med din goda kommunikationsförmåga förstår du målgruppens perspektiv. Du trivs med att samarbeta och utveckla starka relationer med olika intressenter och strävar alltid efter att leverera värde för både kunder och slutanvändare.
Övrigt
För att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll behöver du inte bifoga ett personligt brev. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Arbetspsykologiska tester kommer vara en del i rekryteringsprocessen.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Läs om Stadsarkivet på vår hemsida:
https://stadsarkivet.stockholm/