Publicerad: 2025-04-15

Utvecklingsledare - omställning till ny socialtjänstlag
Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Vård- och omsorgsförvaltningen ger service, stöd, vård och omsorg till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ansvarar för myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning. Förvaltningen bedriver verksamhet inom äldreomsorg, LSS, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, anhörigstöd och myndighetsutövning. Allt arbete utförs med invånaren i fokus med utgångspunkt i värdegrunden; bemötande, delaktighet, förtroende och trygghet. Tillsammans gör vi varandra bra och arbetar för att uppnå vård- och omsorgsförvaltningens vision livskvalitet hela livet.
Avdelningen för kvalitet och utveckling har i uppdrag att säkerställa bästa möjliga förutsättningar för förtroendevalda, chefer och medarbetare som har till uppgift att ge stöd i livsföring inom äldreomsorgen samt LSS och socialpsykiatri i Sigtuna kommun. Avdelningen för kvalitet och utveckling arbetar med övergripande kvalitetsfrågor och utvecklingsuppdrag.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och driva vård- och omsorgsförvaltningens omställning till den nya socialtjänstlagen? Drivs du av lärande, utveckling och samverkan? Då ska du fortsätta läsa!
Du har en nyckelroll i omställningen till den nya socialtjänstlagen. Det innebär att du på en strategisk och operativ nivå stödjer förvaltningen i omställningsarbetet och bidrar till att utveckla förvaltningens verksamheter. Du ingår i förvaltningsövergripande samverkansgrupp tillsammans med bland annat socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Då omställningen till ny socialtjänstlag får stor bäring på det förebyggande arbetet ingår du i, och leder, förvaltningens beredningsgrupp för förebyggande arbete och anhörigstöd. Du bereder de underlag som vård- och omsorgsnämnden behöver för att kunna fatta beslut inför fortsatt arbete.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat:
- Att identifiera, leda och samordna de förändringar som krävs för att ställa om nuvarande arbete.
- Att stödja utvecklingen av gemensamma arbetssätt och strategier.
- Att hålla i dialog och samverkan mellan olika aktörer.
- Att säkerställa att förändringsarbetet får genomslag genom god kommunikation och högt engagemang.
- Att fungera som kontaktperson i NUSO forskningsarbete.
Tjänsten är placeras hos avdelningen för kvalitet och utveckling. Du arbetar nära övriga funktioner inom avdelningen samt förvaltningens chefer.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i arbetet ser vi att du har högskole- eller universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du har gedigen erfarenhet av socialtjänstens arbete på en strategisk och utvecklande nivå. Du har också erfarenhet av att arbeta med processledning eller projektledning.
Du arbetar strukturerat enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller satta tidsramar. Du är en person som tycker om att samarbeta och hittar lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du är analytisk och löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna, ser logik och samband i komplex information eller miljö. Du har också en pedagogisk förmåga och kan förmedla komplicerad information på ett tydligt och enkelt sätt. Då arbetsuppgifter och arbetssätt kan komma att förändras under arbetets gång behöver du ha ett öppet sinne och förmåga att kunna ställa om ditt sätt att arbeta.
Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Tjänsten tillsätts med stöd av statliga medel som tilldelas förvaltningen till och med den 31 december 2028.
ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.
Före erbjudande om anställning ska ett giltigt utdrag ur belastningsregistret uppvisas.
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vård- och omsorgsförvaltningen ger service, stöd, vård och omsorg till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ansvarar för myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning. Förvaltningen bedriver verksamhet inom äldreomsorg, LSS, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, anhörigstöd och myndighetsutövning. Allt arbete utförs med invånaren i fokus med utgångspunkt i värdegrunden; bemötande, delaktighet, förtroende och trygghet. Tillsammans gör vi varandra bra och arbetar för att uppnå vård- och omsorgsförvaltningens vision livskvalitet hela livet.
Avdelningen för kvalitet och utveckling har i uppdrag att säkerställa bästa möjliga förutsättningar för förtroendevalda, chefer och medarbetare som har till uppgift att ge stöd i livsföring inom äldreomsorgen samt LSS och socialpsykiatri i Sigtuna kommun. Avdelningen för kvalitet och utveckling arbetar med övergripande kvalitetsfrågor och utvecklingsuppdrag.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och driva vård- och omsorgsförvaltningens omställning till den nya socialtjänstlagen? Drivs du av lärande, utveckling och samverkan? Då ska du fortsätta läsa!
Du har en nyckelroll i omställningen till den nya socialtjänstlagen. Det innebär att du på en strategisk och operativ nivå stödjer förvaltningen i omställningsarbetet och bidrar till att utveckla förvaltningens verksamheter. Du ingår i förvaltningsövergripande samverkansgrupp tillsammans med bland annat socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Då omställningen till ny socialtjänstlag får stor bäring på det förebyggande arbetet ingår du i, och leder, förvaltningens beredningsgrupp för förebyggande arbete och anhörigstöd. Du bereder de underlag som vård- och omsorgsnämnden behöver för att kunna fatta beslut inför fortsatt arbete.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat:
- Att identifiera, leda och samordna de förändringar som krävs för att ställa om nuvarande arbete.
- Att stödja utvecklingen av gemensamma arbetssätt och strategier.
- Att hålla i dialog och samverkan mellan olika aktörer.
- Att säkerställa att förändringsarbetet får genomslag genom god kommunikation och högt engagemang.
- Att fungera som kontaktperson i NUSO forskningsarbete.
Tjänsten är placeras hos avdelningen för kvalitet och utveckling. Du arbetar nära övriga funktioner inom avdelningen samt förvaltningens chefer.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i arbetet ser vi att du har högskole- eller universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du har gedigen erfarenhet av socialtjänstens arbete på en strategisk och utvecklande nivå. Du har också erfarenhet av att arbeta med processledning eller projektledning.
Du arbetar strukturerat enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller satta tidsramar. Du är en person som tycker om att samarbeta och hittar lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du är analytisk och löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna, ser logik och samband i komplex information eller miljö. Du har också en pedagogisk förmåga och kan förmedla komplicerad information på ett tydligt och enkelt sätt. Då arbetsuppgifter och arbetssätt kan komma att förändras under arbetets gång behöver du ha ett öppet sinne och förmåga att kunna ställa om ditt sätt att arbeta.
Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Tjänsten tillsätts med stöd av statliga medel som tilldelas förvaltningen till och med den 31 december 2028.
ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.
Före erbjudande om anställning ska ett giltigt utdrag ur belastningsregistret uppvisas.
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.