Publicerad: 2025-04-15
Larmoperatör
Din nya roll
Uppdraget som Larmoperatör innebär att övervaka myndighetens kontor och anläggningar via larm, kameraövervakning och manuell bevakning med hjälp av bevakningspersonal. Bevakningscentralen ska stödja myndighetens behov av skydd och säkerhet och använder för detta ändamål både tekniska säkerhetssystem och manuell tillsyn.
I rollen som Larmoperatör kommer framför allt följande arbetsuppgifter ingå:
- Ta emot, registrera och hantera inkommande ärenden, felanmälningar och larm, och vid behov sända ut rätt kompetens för felavhjälpning
- Övervakning och rondering via kamerasystem
- Leda och stödja bevakningsleverantören i dagligt arbete
- Hantera och administrera beställningar av bevakningsuppdrag
- Säkerställa den operativa funktionen kring behörighetshantering
- Administrera viss del av tillträdesansökningarna.
- Hantera utställande av passerkort
Konsulten kommer hantera radio- och telefonsamtal för att säkerställa den operativa funktionen bevakningscentral.
För att bli framgångsrik i denna roll behöver du- En Gymnasieexamen, gärna från Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktningen Beteendevetenskap, Räddning eller säkerhet.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet i en bevaknings-, larm- eller ledningscentral.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet inom säkerhet och säkerhetsskydd.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet av de på marknaden vanligaste förekommande larm-/passer-/kameraövervakningssystem och MS Officeprodukter.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet av att arbeta med hantering av tekniska stödsystem för larm, passage och kamerabevakning.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet av att jobba i radio-/telekommunikationssystem eller motsvarande system/utrustning.
- Kommunicera obehindrat på både svenska och engelska.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet av administration av säkerhetssystem på skyddsobjekt är meriterande.
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet av arbete inom statlig myndighet, kommun eller region/landsting är meriterande.
Du är en person med god samarbets- och initiativförmåga som trivs både med att arbeta självständigt och tillsammans med andra. Du är flexibel och anpassningsbar, och har lätt för att hantera skiftande arbetsbelastning. Med din utåtriktade personlighet och tydliga kommunikation skapar du förtroende och bygger relationer på ett naturligt och ödmjukt sätt. Du arbetar målinriktat, har en god administrativ förmåga och bidrar positivt till gruppens gemensamma resultat.
Välkommen med din ansökanAnställningens omfattning: 100% Anställningsform: Tidsbegränsad anställning Arbetstider: mån-fre 08.00-17.00 Lön: Enligt överenskommelse Start: 2025-08-03 Slut: 2027-08-02 Sista ansökningsdag: 2025-05-01 Utvalda förmåner: Kollektivavtal, Friskvårdsbidrag, Benifex med mera Övrig information: Säkerhetsprövning av konsult krävs med anledning av att konsulten kommer hantera hemliga uppgifter. I din ansökan: säkerställ att det tydligt framgår att du är kvalificerad utefter kundens önskade kvalifikationer
Bra att känna till!Vi går igenom ansökningarna löpande. Då processerna i konsultvärlden ofta går snabbt kan tjänsten tillsättas innan sista ansökningsdatum – vänta därför inte med att skicka in din ansökan!
Du behöver inte skriva ett personligt brev utan i stället ber vi dig svara på urvalsfrågorna i samband med ansökan.
Företagspresentation Vår kund är ett statligt affärsverk som förvaltar stamnätet för elkraften i Sverige. De bedriver även forskning- och utvecklingsprojekt på många områden för att främja ny teknik. Huvudkontoret finns i Stockholm och här behöver man som konsult säkerhetsprövas för de flesta uppdrag.