Publicerad: 2025-04-16

Kommunsekreterare till Kommunstyrelsens förvaltning
Är du strukturerad och noggrann? Vill du arbeta med att kvalitetssäkra den demokratiska processen? Varmt välkommen med din ansökan till tjänsten som kommunsekreterare hos oss!
Rollen som kommunsekreterare hos oss
I ditt uppdrag som kommunsekreterare har du ansvar för att skapa kallelser samt föra protokoll framför allt till kommunstyrelsens arbetsutskott sammanträden som i regel genomförs tre gånger i månaden med uppehåll i juli.
Du är sakkunnig och rådgivande inom nämndsprocessen och i ditt ansvar ingår att ge politiker, chefer och handläggare ett stöd med hög servicegrad och professionellt utförande. Du bidrar konsultativt, utbildar och vägleder såväl tjänstepersoner som förtroendevalda inom ärendeberedning. I arbetet ingår att granska och säkerställa att beslutsunderlag är korrekta och tillsammans med dina närmsta kollegor vägleder du handläggare på förvaltningen. I tjänsten ingår även att handlägga egna ärenden.
Du är även ett aktivt stöd till enhetens systemförvaltare för vårt kommungemensamma ärendehanteringssystem Ciceron. Det innebär bland annat att du deltar i utvecklingsprojekt samt ger stöd till användare i systemet i så väl tekniska frågor som i frågor rörande funktionalitet och rutiner. Dessutom kommer du att bevaka nämndadministrativa frågor och delta i internt nätverk för nämndsekreterare och externt nätverk för kommunsekreterare.
Du kommer att samarbeta mycket med enhetens två andra kommunsekreterare som ansvarar för kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, beredningar samt valnämnden. Ni är varandras ersättare och tillsammans ansvarar ni bland annat för ärendeberedning och att de ärenden som ska behandlas politiskt är av god kvalitet.
Din profil
Du är en ansvarstagande person som planerar, organiserar och prioriterar din arbetsdag på ett effektivt sätt. Du är också van vid att arbeta under tidspress, ta egna initiativ och arbeta resultatorienterat. Du samarbetar med andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har:
- en högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig- eller juridisk inriktning eller annan liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
- goda kunskaper inom kommunallagen
- grundläggande kunskaper i förvaltningslagen och offentlighet- och sekretesslagen
Det är meriterade:
- erfarenhet av nämndadministration inom kommunal verksamhet
Läs gärna mer om oss
Kommunstyrelsens förvaltning består av Kommunledningskontoret och Samhällsbyggnadskontoret. Kansliet är en enhet på Kommunledningskontoret som stödjer och vägleder förvaltningar och förtroendevalda i ärendehantering, informationsförvaltning och i juridiska frågor samt är ansvarig för genomförande av allmänna val. Enheten består av cirka fjorton medarbetare. Vi sitter centralt beläget i stadshuset och arbetar enligt ett aktivitetsbaserat arbetssätt som ger oss mycket flexibilitet i att kunna anpassa vår arbetsmiljö utifrån den uppgift vi behöver slutföra. Hos oss får du utvecklas i din profession tillsammans med kollegor och kommer arbeta utifrån vår arbetsplatskultur som präglas av att vi välkomnar, samarbetar, levererar och gör nytt.
https://kungsbacka.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar-och-namnder/forvaltningar/kommunstyrelsens-forvaltning?mark=kommunstyrelsens+förvaltning
Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse.
Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://kungsbacka.se/foretagande-och-jobb/jobb/att-jobba-hos-oss
Intresserad?
Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 29 april.
I din ansökan ska du endast bifoga ditt CV och tillsammans med det kommer du besvara ett antal frågor som blir en del i vår urvalsbedömning.
Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.
Rollen som kommunsekreterare hos oss
I ditt uppdrag som kommunsekreterare har du ansvar för att skapa kallelser samt föra protokoll framför allt till kommunstyrelsens arbetsutskott sammanträden som i regel genomförs tre gånger i månaden med uppehåll i juli.
Du är sakkunnig och rådgivande inom nämndsprocessen och i ditt ansvar ingår att ge politiker, chefer och handläggare ett stöd med hög servicegrad och professionellt utförande. Du bidrar konsultativt, utbildar och vägleder såväl tjänstepersoner som förtroendevalda inom ärendeberedning. I arbetet ingår att granska och säkerställa att beslutsunderlag är korrekta och tillsammans med dina närmsta kollegor vägleder du handläggare på förvaltningen. I tjänsten ingår även att handlägga egna ärenden.
Du är även ett aktivt stöd till enhetens systemförvaltare för vårt kommungemensamma ärendehanteringssystem Ciceron. Det innebär bland annat att du deltar i utvecklingsprojekt samt ger stöd till användare i systemet i så väl tekniska frågor som i frågor rörande funktionalitet och rutiner. Dessutom kommer du att bevaka nämndadministrativa frågor och delta i internt nätverk för nämndsekreterare och externt nätverk för kommunsekreterare.
Du kommer att samarbeta mycket med enhetens två andra kommunsekreterare som ansvarar för kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, beredningar samt valnämnden. Ni är varandras ersättare och tillsammans ansvarar ni bland annat för ärendeberedning och att de ärenden som ska behandlas politiskt är av god kvalitet.
Din profil
Du är en ansvarstagande person som planerar, organiserar och prioriterar din arbetsdag på ett effektivt sätt. Du är också van vid att arbeta under tidspress, ta egna initiativ och arbeta resultatorienterat. Du samarbetar med andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har:
- en högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig- eller juridisk inriktning eller annan liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
- goda kunskaper inom kommunallagen
- grundläggande kunskaper i förvaltningslagen och offentlighet- och sekretesslagen
Det är meriterade:
- erfarenhet av nämndadministration inom kommunal verksamhet
Läs gärna mer om oss
Kommunstyrelsens förvaltning består av Kommunledningskontoret och Samhällsbyggnadskontoret. Kansliet är en enhet på Kommunledningskontoret som stödjer och vägleder förvaltningar och förtroendevalda i ärendehantering, informationsförvaltning och i juridiska frågor samt är ansvarig för genomförande av allmänna val. Enheten består av cirka fjorton medarbetare. Vi sitter centralt beläget i stadshuset och arbetar enligt ett aktivitetsbaserat arbetssätt som ger oss mycket flexibilitet i att kunna anpassa vår arbetsmiljö utifrån den uppgift vi behöver slutföra. Hos oss får du utvecklas i din profession tillsammans med kollegor och kommer arbeta utifrån vår arbetsplatskultur som präglas av att vi välkomnar, samarbetar, levererar och gör nytt.
https://kungsbacka.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar-och-namnder/forvaltningar/kommunstyrelsens-forvaltning?mark=kommunstyrelsens+förvaltning
Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse.
Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://kungsbacka.se/foretagande-och-jobb/jobb/att-jobba-hos-oss
Intresserad?
Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 29 april.
I din ansökan ska du endast bifoga ditt CV och tillsammans med det kommer du besvara ett antal frågor som blir en del i vår urvalsbedömning.
Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.