Publicerad: 2025-04-17

Marknads- och kommunikationschef till Göteborgs Stadsteater/Backa Teater

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Göteborgs Stadsteater AB är ett av Göteborgs Stads helägda bolag. Här ingår Göteborgs Stadsteater, Stora Teatern och Backa Teater. De tre teaterhusen har som mål att erbjuda invånarna i framför allt staden och regionen teater av hög konstnärlig kvalitet och genom sina uppsättningar engagera, skapa debatt, roa och mana människor till eftertanke.

ARBETSUPPGIFTER
Drivs du av ambitiösa mål och är resultatinriktad? Motiveras du av att utveckla människor, varumärken och arbetssätt? Vill du vara med och leda utvecklingen av hur våra verksamheter ska kunna nå publiken än mer? Då kan du vara den vi söker.

Vi befinner oss i en spännande tid och vi söker dig som vill leda och forma utvecklingen av marknadsavdelningen på Göteborgs stadsteater. Mot bakgrund av en tidigare översyn är målet att identifiera synergier, lära av varandra och stärka marknadsavdelningarnas effekter.

Som marknadschef har du ett övergripande ansvar för Stadsteaterns och Backa Teaters marknadsföring, försäljning, intäkter och varumärke. Du leder Stadsteaterns marknadsavdelning och har budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Rollen innebär både strategiskt och operativt arbete med allt från ansvar för försäljningsstatistik, uppföljning av försäljningsmål, planering av press och PR-arbetet.

Du ingår i ett forum för samordning av bolagets kommunikations- och marknadsfrågor, tillsammans med marknadschefen på Stora Teatern och marknadsförare på Backa Teater.

I uppdraget ingår även att lägga en plan för hur vi kan stärka Stadsteaterns PR-arbete och hur vi med samlad kraft kan bli en starkare röst i kultursverige. Detta görs i nära samarbete med VD och konstnärliga chefer inom bolaget.

Du rapporterar till VD och ingår i Stadsteaterns ledningsgrupp.


KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har högskoleutbildning inom relevant område, eller annan likvärdig utbildning kombinerad med dokumenterat goda resultat från arbete i liknande roll (minst fem år).

Det är viktigt att du har gedigen erfarenhet av att bygga och utveckla effektiva marknadsfunktioner samt har stor erfarenhet inom digital marknadsföring såsom t.ex. performance marketing och CRM/marketing automation.

Rollen kräver att du är en pålitlig, tydlig och inspirerande ledare, som drivs av att skapa resultat i en god arbetsmiljö.

Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift, samt kompetens inom relevanta digitala verktyg.

Vi ser gärna att du genomgått ledarskapsutbildning och arbetsmiljöutbildning. För att leva upp till vårt likabehandlingsarbete är det även meriterande om du är kunnig om och har goda erfarenhet av arbete med jämställdhet och mångfald.

Som person är du:
- Analytisk och har förmåga att se samband och fatta välgrundade beslut.
-Kommunikativ och kan anpassa ditt budskap efter målgrupp och situation.

-Resultatinriktad med förmåga att omsätta mål till handling.

-Trygg i ledarrollen, även när beslut är utmanande eller obekväma.

Att du har intresse för kulturfrågor ser vi som en självklarhet och har du dessutom erfarenhet av marknadsarbete inom kreativa miljöer är det meriterande.

Vi erbjuder dig ett arbete där du välkomnas till en engagerad arbetsplats i ständig utveckling. Tillsammans med teatrarnas övriga medarbetare blir du en del i ett professionellt och kreativt arbete med syftet att skapa och förmedla högkvalitativ teater. Välkommen med din ansökan!




ÖVRIGT
Göteborgs Stadsteater vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt mångfald tillför verksamheten.

Då vi inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade
för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Göteborg

Populära jobb i Göteborg