Publicerad: 2025-04-17

Tullverket söker enhetsstöd till lokalenheten
Vill du arbeta i en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag och som bidrar till att skapa ett tryggt och säkert samhälle?
Tullverket är inne i en period där vi växer och utvecklas. För att klara det behöver många av våra lokaler och anläggningar förnyas och uppgraderas för att bättre möta nya arbetsmiljö- och kapacitetsbehov. Myndigheten äger inte egna lokaler utan hyr av extern part. Förhyrningarna består främst av kontor och specifika verksamhetslokaler. Tullverket disponerar även flertalet kontrollfaciliteter vid bl.a. hamnar och flygplatser.
Lokalenheten arbetar med Tullverkets lokalförsörjningsfrågor och i vårt uppdrag ligger att på kort och lång sikt förse myndigheten med så ändamålsenliga lokaler som möjligt. Enheten ingår i Administrationsavdelningen.
Enheten styr, stödjer och utför arbetsuppgifter kopplat till anskaffning, förvaltning samt avveckling av lokaler. Majoriteten av medarbetarna arbetar i Stockholm men vi verkar i hela landet.
Om tjänsten
I rollen som enhetsstöd kommer du att få en varierande och ansvarsfull arbetsdag. Du kommer bland annat att bistå enhetschefen i intern kommunikation och samordning samt i framtagande av rapporter, budgetunderlag, årliga planer och analyser. Dessutom inkluderar uppgifterna att ta fram och följa upp budget och prognoser.
En del av dina arbetsuppgifter kommer även att innebära deltagande och ledning av interna utredningsarbeten. Vi förutsätter att du bidrar till utvecklingen av arbetssätt, metoder och rutiner inom enheten. Du kommer också att samordna enhetens remisshanteringen och kompetensutvecklingsaktiviteter. Vidare ingår administration och support av enhetens digitala verktyg, lagringsytor och system i dina arbetsuppgifter.
Du kommer att samarbeta nära med andra enheter och avdelningar och fungera som en kontaktyta både internt och externt. Omvärldsbevakning är en naturlig del i arbetet för att hålla dig uppdaterad inom relevanta områden som rör enhetens verksamhet och dina uppgifter.
Vi söker dig som har:
• Mångårig erfarenhet av liknande arbete, gärna inom statlig myndighet eller offentlig förvaltning.
• Relevant yrkes- och/eller akademisk utbildning, eller annan utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• God ekonomisk förståelse samt erfarenhet av arbete med faktura-, budget- och prognosarbete och ekonomisk uppföljning.
• God kommunikativ förmåga och att kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska.
• Goda IT-kunskaper, särskilt i MS Office (Word, Excel, PowerPoint).
Det är meriterande om du har:
• Vana av utrednings-, controller- eller beredningsarbete.
• Erfarenhet inom bygg- och fastighetsbranschen.
• Erfarenhet inom säkerhetsarbete.
• Erfarenhet av fastighetsekonomi och projektledning.
• Vana från arbete i digitala lokalförvaltningssystem.
• Kunskap om upphandling enligt LOU.
• B-körkort.
• Erfarenhet från arbete i processtyrd verksamhet.
Personliga egenskaper
Som person är du resultatinriktad, ansvarstagande och flexibel. Du trivs med att arbeta både självständigt och i grupp. Du har god samarbetsförmåga och lätt för att skapa och bibehålla kontakter. Du är en analytisk och strukturerad problemlösare som gärna ser nya möjligheter. Du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Vi värderar social kompetens högt och förväntar oss att du har initiativförmåga och ett öppet förhållningssätt till nya arbetsuppgifter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Vi erbjuder dig
Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Övrigt
Referensnummer: TV-2025-11057.
Placeringsort: Stockholm.
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.
Tillträdesdag: Enligt överenskommelse.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Tobias Skelander, tel. 08-405 04 65. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Ulf Persson, tel. 040-661 33 21, och för Saco-S, Katarina Hernhut, tel. 08-456 52 65.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 12 maj. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 600 anställda och leds av generaltulldirektör Johan Norrman.
Tullverket är inne i en period där vi växer och utvecklas. För att klara det behöver många av våra lokaler och anläggningar förnyas och uppgraderas för att bättre möta nya arbetsmiljö- och kapacitetsbehov. Myndigheten äger inte egna lokaler utan hyr av extern part. Förhyrningarna består främst av kontor och specifika verksamhetslokaler. Tullverket disponerar även flertalet kontrollfaciliteter vid bl.a. hamnar och flygplatser.
Lokalenheten arbetar med Tullverkets lokalförsörjningsfrågor och i vårt uppdrag ligger att på kort och lång sikt förse myndigheten med så ändamålsenliga lokaler som möjligt. Enheten ingår i Administrationsavdelningen.
Enheten styr, stödjer och utför arbetsuppgifter kopplat till anskaffning, förvaltning samt avveckling av lokaler. Majoriteten av medarbetarna arbetar i Stockholm men vi verkar i hela landet.
Om tjänsten
I rollen som enhetsstöd kommer du att få en varierande och ansvarsfull arbetsdag. Du kommer bland annat att bistå enhetschefen i intern kommunikation och samordning samt i framtagande av rapporter, budgetunderlag, årliga planer och analyser. Dessutom inkluderar uppgifterna att ta fram och följa upp budget och prognoser.
En del av dina arbetsuppgifter kommer även att innebära deltagande och ledning av interna utredningsarbeten. Vi förutsätter att du bidrar till utvecklingen av arbetssätt, metoder och rutiner inom enheten. Du kommer också att samordna enhetens remisshanteringen och kompetensutvecklingsaktiviteter. Vidare ingår administration och support av enhetens digitala verktyg, lagringsytor och system i dina arbetsuppgifter.
Du kommer att samarbeta nära med andra enheter och avdelningar och fungera som en kontaktyta både internt och externt. Omvärldsbevakning är en naturlig del i arbetet för att hålla dig uppdaterad inom relevanta områden som rör enhetens verksamhet och dina uppgifter.
Vi söker dig som har:
• Mångårig erfarenhet av liknande arbete, gärna inom statlig myndighet eller offentlig förvaltning.
• Relevant yrkes- och/eller akademisk utbildning, eller annan utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• God ekonomisk förståelse samt erfarenhet av arbete med faktura-, budget- och prognosarbete och ekonomisk uppföljning.
• God kommunikativ förmåga och att kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska.
• Goda IT-kunskaper, särskilt i MS Office (Word, Excel, PowerPoint).
Det är meriterande om du har:
• Vana av utrednings-, controller- eller beredningsarbete.
• Erfarenhet inom bygg- och fastighetsbranschen.
• Erfarenhet inom säkerhetsarbete.
• Erfarenhet av fastighetsekonomi och projektledning.
• Vana från arbete i digitala lokalförvaltningssystem.
• Kunskap om upphandling enligt LOU.
• B-körkort.
• Erfarenhet från arbete i processtyrd verksamhet.
Personliga egenskaper
Som person är du resultatinriktad, ansvarstagande och flexibel. Du trivs med att arbeta både självständigt och i grupp. Du har god samarbetsförmåga och lätt för att skapa och bibehålla kontakter. Du är en analytisk och strukturerad problemlösare som gärna ser nya möjligheter. Du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Vi värderar social kompetens högt och förväntar oss att du har initiativförmåga och ett öppet förhållningssätt till nya arbetsuppgifter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Vi erbjuder dig
Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Övrigt
Referensnummer: TV-2025-11057.
Placeringsort: Stockholm.
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas.
Tillträdesdag: Enligt överenskommelse.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Tobias Skelander, tel. 08-405 04 65. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Ulf Persson, tel. 040-661 33 21, och för Saco-S, Katarina Hernhut, tel. 08-456 52 65.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 12 maj. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 600 anställda och leds av generaltulldirektör Johan Norrman.