Publicerad: 2025-04-17

Logotyp

Customs & Trade Officer

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

ValueOne är specialister inom supply chain management, inköp och logistik. Vi erbjuder våra kunder tjänster inom tre affärsområden: interim logistik- och inköpskonsulter, rekrytering av inköpare och logistiker samt utveckling av våra kunders supply chain-verksamhet vad gäller strategier, modeller, metoder, processer, struktur och kompetens.


Vi kan erbjuda en mängd olika uppdrag på alla nivåer inom Supply Chain Management. Som konsult på ValueOne är du en del av ett professionellt och företagsamt team bestående av ledande konsulter inom inköp och logistik. Om du väljer att ansluta dig till vårt team erbjuds du:


  • En marknadsmässig lön, som du själv kan påverka.
  • Tjänstepension.
  • Hälso- och sjukvårdsförsäkring.
  • Friskvårdsbidrag.
  • Personlig coaching och karriärrådgivning.
  • Nätverksmöten med kompetenta kollegor och Supply Chain-professionella genom återkommande evenemang och föreläsningar.
  • Kompetensutveckling genom världsledande individuellt anpassad utbildning och kurser inom Supply Chain tack vare vårt partnerskap med CIPS (www.cips.org).

Rollen

Som Customs & Trade Officer kommer du att vara ansvarig för det dagliga tullarbetet. Du kommer att hantera tulldeklarationer och kommunicera samt eskalera tullfrågor som avviker från etablerade rutiner.


Huvudsakliga arbetsuppgifter:


  • Hantera tulladministration.
  • Bidra till externa och interna nätverk gällande tullfrågor.
  • Delta i större externa möten angående tull.
  • Hålla dig uppdaterad om förändringar i regelverk och informera intressenter inom organisationen om dessa.
  • Säkerställa att etablerade rutiner gällande ursprung, klassificering av produkter, tullvärde, kontroll av tulldeklarationer implementeras och efterlevs.
  • Kommunicera och eskalera tullfrågor som avviker från rutiner och som kan innebära en risk för företaget.
  • Förbereda och delta i eventuella granskningar och revisioner av tullmyndigheten.

Krav på erfarenhet och kompetenser


  • Tidigare erfarenhet i roller inom tull, import/export, spedition
  • Erfarenhet av "Dual Use" och exportrestriktioner
  • God förståelse för skillnaden i innebörd mellan olika Incoterms
  • Erfarenhet av varuklassificering (HS-koder) - erfarenhet av "TARIC" är meriterande
  • Meriterande om du jobbat med "Preferntial Origin"
  • Professionell svenska och engelska är ett krav i rollen
  • Examen inom relevant område är meriterande
  • Du bör trivas med data entry som kräver hög noggrannhet i en administrativ roll

Ansökan

Vi ser fram emot att ta emot din ansökan. Tveka inte att kontakta Lotta Muth på 073 - 388 66 07 eller Carl Gelin på 010 332 29 20 med eventuella frågor angående den listade tjänsten. Observera att för att ansöka om denna tjänst måste du vara EU-medborgare eller ha ett giltigt svenskt arbetstillstånd.

Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Västerås

Populära jobb i Västerås