Publicerad: 2025-04-22

Specialpedagog eller speciallärare till vårt flexibla särskilda stöd
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Stenungsund är en barnvänlig kommun där vi värnar om barns rättigheter och arbetar för att barn och ungdomar ska ha en god uppväxtmiljö. Vi erbjuder mycket goda möjligheter till utbildning och arbete eller annan sysselsättning. I Stenungsunds kommun utbildar vi världsmedborgare som står väl rustade för framtidens alla utmaningar.
Stenungsunds grundskola arbetar systematiskt med att organisera grundskolans särskilda stöd. En del i detta är vårt team Flexibelt särskilt stöd som arbetar med kompletterande insatser mot grundskolan, både elevstödjande men också personalstödjande. Till Flexibelt särskilt stöd söker vi nu dig som är specialpedagog eller speciallärare. I teamet ingår också skolpsykolog, lärare, speciallärare/specialpedagog samt skolhund. Flexibelt särskilt stöd är en del av Centrala barn- och elevhälsan, vilken även innefattar skolkuratorer, skolsköterskor, skolpsykologer, studie- och yrkesvägledare, logoped, specialpedagoger med spetskompetens, skolsocialt team samt skolbibliotekarier.
Arbetsuppgifter
Vill du i ett nära arbete med elever, vårdnadshavare, lärare och övriga kollegor driva grundskolans arbete med tillgängliga lärmiljöer, relationellt ledarskap och positiva lärandeidentiteter tillsammans med oss? Är du specialpedagog eller speciallärare med lärarlegitimation mot äldre åldrar som söker nya utmaningar i ett team-baserat arbete?
Vårt tvärprofessionella team söker dig med positiv energi, som liksom oss - salutogent och professionellt - lockas av att arbeta med en bredd av arbetsuppgifter kring våra elever i behov av särskilt stöd. Som team och i profession är uppdraget att planera, operativt genomföra, följa upp och utvärdera inkluderande åtgärder kring elever med utgångspunkt i det ordinarie klassrummet i kommunens grundskolor. Arbetet sker i ett nära samarbete med elevens rektor och lärare, specialpedagog och övrig elevhälsa på skolan. Vanligt förekommande arbetsuppgifter är utifrån perspektivet leda och driva; undervisning, handledning och samarbete/samverkan med vårdnadshavare och andra viktiga personer/aktörer kring eleven. Andra arbetsuppgifter kan också vara att i samarbete med lärare och skolans specialpedagog bistå kring bedömning och delar i utredning om särskilt stöd.Förutom i klassrum och skolans lokaler sker arbetet utifrån behov och flexibilitet även i vårt nav “Doterödsvillan”, elevens hem eller utomhus. För att bibehålla och utveckla spetskompetens i utformning av inkluderande särskilt stöd ingår det i uppdraget att vara uppdaterad kring forskning inom området. Att i profession och del av teamet ha ett aktivt medledarskap i teamets och grundskolans systematiska kvalitetsarbete är en självklarhet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är specialpedagog eller speciallärare med lärarlegitimation mot äldre åldrar. Ämnesbehörighet i svenska och engelska är meriterande. Du ser möjligheter i och har gärna erfarenhet av att arbeta flexibelt med flera uppdragsgivare.
Du är nyfiken, prestigelös och har ett självklart självledarskap. Du tror på samarbete och ser fördelarna med att arbeta tillsammans i ett tvärprofessionellt team. Utifrån vår målgrupp krävs det att du har kompetens om och erfarenhet av arbete med pedagogik i relation till neuropsykiatri.Du är trygg i yrkesrollen och har god förmåga att skapa relationer med personal, elever och deras vårdnadshavare. Du har god förmåga och kunskap inom specialpedagogik och arbetar med målsättning att anpassa lärmiljön samt utveckla undervisningen så att den möter behoven hos eleverna. Du kan analysera svårigheter, se möjligheter och vara mycket flexibel i ditt sätt att möta eleverna. Du har erfarenhet av att handleda och agera utifrån lågaffektivt bemötande och känner glädje i att arbeta salutogent nära elevernas lärande och utveckling. Att navigera i och använda sig av digitala system är en självklarhet för dig.Vi erbjuder ett självständigt och stimulerande arbete under ansvar där du kan vara med och påverka både den enskilde elevens situation men också utvecklingen av grundskolans arbete med tillgängliga lärmiljöer, relationellt ledarskap och positiva lärandeidentiteter.
Du behöver ha körkort och känna dig bekväm med att arbeta i en miljö där också en skolhund arbetar några tillfällen i veckan.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan!
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Stenungsund är en barnvänlig kommun där vi värnar om barns rättigheter och arbetar för att barn och ungdomar ska ha en god uppväxtmiljö. Vi erbjuder mycket goda möjligheter till utbildning och arbete eller annan sysselsättning. I Stenungsunds kommun utbildar vi världsmedborgare som står väl rustade för framtidens alla utmaningar.
Stenungsunds grundskola arbetar systematiskt med att organisera grundskolans särskilda stöd. En del i detta är vårt team Flexibelt särskilt stöd som arbetar med kompletterande insatser mot grundskolan, både elevstödjande men också personalstödjande. Till Flexibelt särskilt stöd söker vi nu dig som är specialpedagog eller speciallärare. I teamet ingår också skolpsykolog, lärare, speciallärare/specialpedagog samt skolhund. Flexibelt särskilt stöd är en del av Centrala barn- och elevhälsan, vilken även innefattar skolkuratorer, skolsköterskor, skolpsykologer, studie- och yrkesvägledare, logoped, specialpedagoger med spetskompetens, skolsocialt team samt skolbibliotekarier.
Arbetsuppgifter
Vill du i ett nära arbete med elever, vårdnadshavare, lärare och övriga kollegor driva grundskolans arbete med tillgängliga lärmiljöer, relationellt ledarskap och positiva lärandeidentiteter tillsammans med oss? Är du specialpedagog eller speciallärare med lärarlegitimation mot äldre åldrar som söker nya utmaningar i ett team-baserat arbete?
Vårt tvärprofessionella team söker dig med positiv energi, som liksom oss - salutogent och professionellt - lockas av att arbeta med en bredd av arbetsuppgifter kring våra elever i behov av särskilt stöd. Som team och i profession är uppdraget att planera, operativt genomföra, följa upp och utvärdera inkluderande åtgärder kring elever med utgångspunkt i det ordinarie klassrummet i kommunens grundskolor. Arbetet sker i ett nära samarbete med elevens rektor och lärare, specialpedagog och övrig elevhälsa på skolan. Vanligt förekommande arbetsuppgifter är utifrån perspektivet leda och driva; undervisning, handledning och samarbete/samverkan med vårdnadshavare och andra viktiga personer/aktörer kring eleven. Andra arbetsuppgifter kan också vara att i samarbete med lärare och skolans specialpedagog bistå kring bedömning och delar i utredning om särskilt stöd.Förutom i klassrum och skolans lokaler sker arbetet utifrån behov och flexibilitet även i vårt nav “Doterödsvillan”, elevens hem eller utomhus. För att bibehålla och utveckla spetskompetens i utformning av inkluderande särskilt stöd ingår det i uppdraget att vara uppdaterad kring forskning inom området. Att i profession och del av teamet ha ett aktivt medledarskap i teamets och grundskolans systematiska kvalitetsarbete är en självklarhet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är specialpedagog eller speciallärare med lärarlegitimation mot äldre åldrar. Ämnesbehörighet i svenska och engelska är meriterande. Du ser möjligheter i och har gärna erfarenhet av att arbeta flexibelt med flera uppdragsgivare.
Du är nyfiken, prestigelös och har ett självklart självledarskap. Du tror på samarbete och ser fördelarna med att arbeta tillsammans i ett tvärprofessionellt team. Utifrån vår målgrupp krävs det att du har kompetens om och erfarenhet av arbete med pedagogik i relation till neuropsykiatri.Du är trygg i yrkesrollen och har god förmåga att skapa relationer med personal, elever och deras vårdnadshavare. Du har god förmåga och kunskap inom specialpedagogik och arbetar med målsättning att anpassa lärmiljön samt utveckla undervisningen så att den möter behoven hos eleverna. Du kan analysera svårigheter, se möjligheter och vara mycket flexibel i ditt sätt att möta eleverna. Du har erfarenhet av att handleda och agera utifrån lågaffektivt bemötande och känner glädje i att arbeta salutogent nära elevernas lärande och utveckling. Att navigera i och använda sig av digitala system är en självklarhet för dig.Vi erbjuder ett självständigt och stimulerande arbete under ansvar där du kan vara med och påverka både den enskilde elevens situation men också utvecklingen av grundskolans arbete med tillgängliga lärmiljöer, relationellt ledarskap och positiva lärandeidentiteter.
Du behöver ha körkort och känna dig bekväm med att arbeta i en miljö där också en skolhund arbetar några tillfällen i veckan.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan!