Publicerad: 2025-04-22

Personalspecialist till arbetsgivarsektionen vid Göteborgs universitet
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Vi söker personalspecialist till arbetsgivarsektionen vid Göteborgs universitet
Vill du vara med och forma förutsättningar för framtidens arbetsplats vid ett av Sveriges ledande universitet? Är du en erfaren HR-medarbetare med erfarenhet från universitets och högskolesektorn? Då är detta anställningen för dig!
Det strategiska kompetensförsörjningsarbetet står i fokus vid universitetet. Medarbetarnas kompetens och förutsättningar för utveckling är den viktigaste faktorn för utbildning och forskning av högsta kvalitet. Universitetet ska bland annat vidareutveckla hur vi arbetar med meritokratiska processer, karriärvägar och attraktiva erbjudanden för att attrahera, utveckla och behålla starka medarbetare.
Tjänsten som personalspecialist är placerad vid sektionen för arbetsgivarfrågor som är en av tre sektioner vid Personalenheten. Personalenhetens övergripande uppdrag är stödja universitetets ledning, fakulteter och institutioner i arbetet med att stärka universitetets attraktivitet och förmåga till långsiktig kompetensförsörjning genom att vara ett professionellt och samordnat verksamhetsstöd som erbjuder relevanta tjänster inom våra kompetensområden.
Sektionen för arbetsgivarfrågor består idag av 8 medarbetare – kompetenta handläggare, personalspecialister, utvecklingsledare och jurister. Sektionens arbetsfält spänner över flera områden såsom kollektivavtal och villkor, lönebildning, arbetsrätt, kompetensförsörjning, omställning, konsultativ rådgivning och fackliga förhandlingar.
Vi söker dig
Vi söker dig som vill bidra till universitetets strategiska utveckling och fortsätta resa med att vidareutveckla ett professionellt och relevant verksamhetsstöd inom HR-området. Med nyfikenhet och förståelse för den akademiska verksamhetens villkor och behov bidrar du tillsammans med kollegor med relevanta och verksamhetsanpassade tjänster inom HR-området.
Arbetsuppgifter
Som personalspecialist hos oss på Personalenheten blir du en viktig del i att forma framtidens akademiska arbetsplats.
Dina uppgifter kommer bland annat att innefatta att:
• Ge arbetsrättslig och arbetsgivarpolitisk rådgivning till universitetets chefer och personalhandläggare
• Utveckla och driva universitetets övergripande HR-strategier, utvecklingsprojekt och initiativ i nära samverkan med kollegor, ledning och verksamhetsföreträdare
• Utforma och förvalta policys, riktlinjer, styrdokument och processer för ett långsiktigt hållbart arbetsliv inom akademin
• Ansvara för att bereda och föredra strategiskt viktiga HR-ärenden inför ledning och beslutande organ
• Stötta chefer och ledare inom både utbildnings- och forskningsmiljöer med kompetent och ändamålsenligt HR-stöd
• Säkerställa att vi följer aktuella lagar, avtal och regelverk – och samtidigt främja en dynamisk och innovativ HR-miljö
• Utgöra ett bollplank till ledningsgrupp och bidra med HR-perspektiv i strategiska beslut
• Bidra till att stärka universitetets attraktionskraft som arbetsgivare, med fokus på kvalitet, kompetens och framtidstro
Tillsammans med kollegor leder och samordnar du arbetet med att vidareutveckla gemensamma och transparenta principer, processer och arbetsformer till stöd för kompetensförsörjningen. Det innebär att du tillsammans med företrädare för verksamheten och kollegor vid enheten utarbetar och ger förslag på anvisningar, metodstöd och arbetsformer till stöd för arbetet på olika organisatoriska nivåer.
Du planerar och genomför relevanta utbildningsinsatser för chefer, HR och fakulteternas lärarförslagsnämnder och arbetar löpande med informationsinsatser via enhetens kommunikationskanaler.
Tillsammans med kollegor arbetar du kontinuerligt med effektivisering, förenkling och där det är möjligt digitalisering av arbetssätt.
Kvalifikationer
Vänligen se kravprofil för anställningen på vår hemsida för information om behörighetskrav och andra kvalifikationer.
Anställning
Anställningen är en tillsvidareanställning med en omfattning av 100 % (heltid) med placering vid Personalenheten, Göteborgs universitet, Göteborg. Tillträde för anställningen är snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Sektionschef Ida Eklöf, ida.eklof@gu.se, 076-618 31 33.
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 13 maj 2025
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Vill du vara med och forma förutsättningar för framtidens arbetsplats vid ett av Sveriges ledande universitet? Är du en erfaren HR-medarbetare med erfarenhet från universitets och högskolesektorn? Då är detta anställningen för dig!
Det strategiska kompetensförsörjningsarbetet står i fokus vid universitetet. Medarbetarnas kompetens och förutsättningar för utveckling är den viktigaste faktorn för utbildning och forskning av högsta kvalitet. Universitetet ska bland annat vidareutveckla hur vi arbetar med meritokratiska processer, karriärvägar och attraktiva erbjudanden för att attrahera, utveckla och behålla starka medarbetare.
Tjänsten som personalspecialist är placerad vid sektionen för arbetsgivarfrågor som är en av tre sektioner vid Personalenheten. Personalenhetens övergripande uppdrag är stödja universitetets ledning, fakulteter och institutioner i arbetet med att stärka universitetets attraktivitet och förmåga till långsiktig kompetensförsörjning genom att vara ett professionellt och samordnat verksamhetsstöd som erbjuder relevanta tjänster inom våra kompetensområden.
Sektionen för arbetsgivarfrågor består idag av 8 medarbetare – kompetenta handläggare, personalspecialister, utvecklingsledare och jurister. Sektionens arbetsfält spänner över flera områden såsom kollektivavtal och villkor, lönebildning, arbetsrätt, kompetensförsörjning, omställning, konsultativ rådgivning och fackliga förhandlingar.
Vi söker dig
Vi söker dig som vill bidra till universitetets strategiska utveckling och fortsätta resa med att vidareutveckla ett professionellt och relevant verksamhetsstöd inom HR-området. Med nyfikenhet och förståelse för den akademiska verksamhetens villkor och behov bidrar du tillsammans med kollegor med relevanta och verksamhetsanpassade tjänster inom HR-området.
Arbetsuppgifter
Som personalspecialist hos oss på Personalenheten blir du en viktig del i att forma framtidens akademiska arbetsplats.
Dina uppgifter kommer bland annat att innefatta att:
• Ge arbetsrättslig och arbetsgivarpolitisk rådgivning till universitetets chefer och personalhandläggare
• Utveckla och driva universitetets övergripande HR-strategier, utvecklingsprojekt och initiativ i nära samverkan med kollegor, ledning och verksamhetsföreträdare
• Utforma och förvalta policys, riktlinjer, styrdokument och processer för ett långsiktigt hållbart arbetsliv inom akademin
• Ansvara för att bereda och föredra strategiskt viktiga HR-ärenden inför ledning och beslutande organ
• Stötta chefer och ledare inom både utbildnings- och forskningsmiljöer med kompetent och ändamålsenligt HR-stöd
• Säkerställa att vi följer aktuella lagar, avtal och regelverk – och samtidigt främja en dynamisk och innovativ HR-miljö
• Utgöra ett bollplank till ledningsgrupp och bidra med HR-perspektiv i strategiska beslut
• Bidra till att stärka universitetets attraktionskraft som arbetsgivare, med fokus på kvalitet, kompetens och framtidstro
Tillsammans med kollegor leder och samordnar du arbetet med att vidareutveckla gemensamma och transparenta principer, processer och arbetsformer till stöd för kompetensförsörjningen. Det innebär att du tillsammans med företrädare för verksamheten och kollegor vid enheten utarbetar och ger förslag på anvisningar, metodstöd och arbetsformer till stöd för arbetet på olika organisatoriska nivåer.
Du planerar och genomför relevanta utbildningsinsatser för chefer, HR och fakulteternas lärarförslagsnämnder och arbetar löpande med informationsinsatser via enhetens kommunikationskanaler.
Tillsammans med kollegor arbetar du kontinuerligt med effektivisering, förenkling och där det är möjligt digitalisering av arbetssätt.
Kvalifikationer
Vänligen se kravprofil för anställningen på vår hemsida för information om behörighetskrav och andra kvalifikationer.
Anställning
Anställningen är en tillsvidareanställning med en omfattning av 100 % (heltid) med placering vid Personalenheten, Göteborgs universitet, Göteborg. Tillträde för anställningen är snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Sektionschef Ida Eklöf, ida.eklof@gu.se, 076-618 31 33.
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 13 maj 2025
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.