Publicerad: 2025-04-22

Logotyp

Sektionschef IT infrastruktur

Adress

Solna

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Ditt nya jobb
IT-enheten består av sektionerna: Infrastruktur, HelpDesk och Systemutveckling. Tillsammans arbetar dessa tre sektioner för att stötta verksamheten och säkerställa en hög nivå av IT tjänster. Arbetsmiljöverket har som målsättning att öka utvecklingstakten och bli mer datadrivet för att kunna fatta beslut baserat på data och tillgodogöra sig ny teknik. För att IT-enheten ska kunna stötta denna resa behöver vi utveckla våra arbetssätt, effektivisera och modernisera vår IT-miljö. Enhetens mål är att bygga en organisation som klarar av att växa med fler team samt stärka vår kompetens inom infrastruktur, utveckling och modernisering.

Som sektionschef för infrastruktur kommer du ha en nyckelroll i att utveckla vår IT-drift ur både ett strategiskt och operativt perspektiv. Du kommer bland annat ansvara för 


• arbetsmiljö, personal och budget
• att vara närvarande chef som kan leda personalen och följa upp IT leveranser och arbetsprocesser
• att säkerställa regelefterlevnad inom IT-säkerhet (NIS2, GDPR, Cybersäkerhet)
• systemarkitekturen och mål för sektionen
• IT och informationssäkerhet inom leveransområdet
• samverka med andra roller på myndigheten för att säkerställa att IT-miljön uppföljer fastställda behov och krav. 

Din bakgrund
Rollen kräver att du har:


• Akademisk utbildning inom relevant område eller annan utbildning i kombination med för befattningen relevant erfarenhet.
• Flerårig aktuell erfarenhet av att arbeta både operativt och strategiskt med drift, förvaltning och utveckling av IT-infrastruktur och plattformar.
• Flerårig aktuell erfarenhet med att arbeta med systemarkitektur och mål.
• Flera års arbetslivserfarenhet som chef/ledare med ansvar för verksamhet, arbetsmiljö, personal, och ekonomi.
• Erfarenhet av att leda medarbetare med teknisk kompetens mot uppsatta mål och i förändring.
• Erfarenhet av att jobba i projektform, strukturerat enligt fastställda processer.
• God kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av agila arbetsprocesser.
• Arbetat med kostnadsuppföljning och prognoser.
• Ledarskaps- och/eller chefsutbildning, projektledarutbildning.
• Kunskap om IT-infrastruktur, nätverk, molntjänster 

Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i din ledarroll om du har god analytisk problemlösningsförmåga och är resultatorienterad. Du kan hantera utmaningar och är bra på att samarbeta samt bidra till ett gott samarbetsklimat. Som ledare är du tydlig och enkel i din kommunikation och har förmågan att entusiasmera. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser.

En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.

Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.

Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför tillämpar förtroendearbetstid för chefer och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter. 

Om oss och våra förmåner och villkor 

Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Eftersom vi arbetar kompetensbaserat använder vi oss också av arbetspsykologiska tester i den här rekryteringen. Intervjuer sker från vecka 22.

Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.

Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet? 

Välkommen med din ansökan senast den 11 maj 2025!

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare. 
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Solna

Populära jobb i Solna