Publicerad: 2025-04-23

Ekonomiassistent
Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 12 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?
Ekonomikontoret söker en vikarierande ekonomiassistent!
Nykvarns kommun söker nu en vikarierande ekonomiassistent till ekonomikontoret. Vi på ekonomikontoret är idag 12 medarbetare med hög kompetens och roligt på jobbet. Tillsammans tar vi ett brett ansvar för kvaliteten som gör skillnad på riktigt, från individ till kommunen som helhet. Hos oss får alla möjlighet att utvecklas och växa i sin roll, i takt med en expanderande kommun. Vi tar beslut med stort engagemang, baserat på verkligheten för ett livsavgörande arbete! Utöver ekonomi har kontoret ansvar för inköp, målstyrning, internkontroll, IT och digitalisering.
Vill du utvecklas i en ung, liten och dynamisk kommun med korta beslutsvägar - där det är just din och dina kollegors gemensamma insats som gör skillnad i vardagen hos våra invånare - hör av dig till oss!
Ekonomiassistent
Arbetsuppgifter
Som ekonomiassistent kommer du att ha en nyckelroll i att säkerställa en smidig hantering av både kund- och leverantörsreskontra.
Ansvarsområden hos kommunens ekonomiassistenter innebär
- kommunikation med kunder angående fakturafrågor och betalningsupplägg
- registrering och bokföring av leverantörsfakturor
- ansvar för leverantörsreskontra och betalningsprocesser
- avstämningar av konton och rapportering av avvikelser
- samarbeta med andra avdelningar för att säkerställa korrekt fakturering och betalning
- filhantering av fakturor från scanning och e-faktura
- attest och kontering av fakturor
- följa upp leverantörsfakturor och registrerar nya leverantörer
- stödja organisationen med support
- dagbokföring och annat bokföringsarbete
- delta i månads- och årsbokslutsprocesser
- hantering av ekonomiavdelningens gemensamma mailinkorg
- bidra till kontinuerlig förbättring av processer inom avdelningen
Övrig information
Nykvarns kommun är ett finskt förvaltningsområde och vi ser det som meriterande om du talar finska.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som ekonomiassistent hos oss bör du ha följande kvalifikationer och erfarenheter:
- relevant utbildning inom ekonomi eller liknande område
- minst 3 års erfarenhet av arbete med kund- och/eller leverantörsreskontra
- god förståelse för redovisningsprinciper och bokföring
- erfarenhet av att arbeta med flera ekonomisystem
- hög kommunikationsförmåga och att samarbeta i team
- noggrannhet och förmåga att arbeta effektivt även under tidspress
Har du tidigare arbetat i kommun är det en merit men inget krav. Hos oss får du möjlighet att vara med utveckla samt effektivisera rutiner och processer. För att trivas i rollen är du kvalitetsmedveten, noggrann och flexibel. Då du kommer att hantera stora fakturaflöden behöver du kunna arbeta effektivt och strukturerat och det är av stor vikt att du uppskattar att arbeta i en roll med många kontaktytor.
Ansökan
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Läs mer här
Nykvarns kommun som arbetsgivare
https://nykvarn.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare