Publicerad: 2025-04-24

Logotyp

Kommunikations- och Marknadschef till Kungliga Operan

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Kommunikations- och marknadschef till Kungliga Operan

Är du en strategisk ledare med passion för kultur och kommunikation? Vill du vara med och forma framtiden för Sveriges nationalscen för opera och balett? Då kan detta vara rollen för dig!


Om rollen

Som Kommunikations- och marknadschef på Kungliga Operan har du det övergripande strategiska ansvaret för all kommunikation samt marknads- och varumärkesarbete. Kommunikations- och marknadsavdelningen består idag av ca 25 medarbetare. Med stort engagemang och ett närvarande ledarskap leder du avdelningen och som kommunikationschef ingår du i Kungliga Operans ledningsgrupp och rapporterar direkt till verkställande direktören.


Kungliga Operan står inför en spännande period av förändring med en omfattande ombyggnad och renovering av Operahuset. Detta innebär att verksamheten kommer att flyttas till nya lokaler under flera år. Du kommer att spela en nyckelroll i att kommunicera dessa förändringar både internt och externt; säkerställa att organisationen känner sig informerad och involverad, att Kungliga Operans varumärke förblir starkt och relevant i framtiden samt att publiken hittar till de nya scenerna.


Dina möjligheter
  • Strategiskt ledarskap: Du får möjlighet att forma och implementera strategier som stärker Kungliga Operans organisation och kultur samt position som en ledande kulturinstitution.
  • Kreativ frihet: Du får utrymme att utveckla kommunikations- och marknadsföringskampanjer som engagerar och inspirerar vår publik, men också nya vägar för att skapa delaktighet och engagemang bland medarbetarna.
  • Påverkan: Du blir en del av en hårt arbetande ledningsgrupp där dina insikter och idéer kommer att ha direkt påverkan på verksamhetens dagliga drift och framtid.
  • Utveckling: Du får leda och utveckla ett kompetent team, och bidra till deras professionella tillväxt.
  • Modernisering och ständig utveckling med respekt för tradition: Du kommer att ha en möjlighet att utveckla ett modernt varumärke och kommunikationsstrategi som speglar dagens samhälle och utveckling, samtidigt som du bevarar och lyfter fram Kungliga Operans stolta traditioner och historia.

Vem är du?

Vi söker dig som har;


  • Gedigen erfarenhet från att driva och leda ett brett strategiskt kommunikations- och marknadsföringsarbete i en större organisation.
  • Gedigen chefs- och ledarerfarenhet, med vana att leda både direkt och via mellanchefer samt vara del av en ledningsgrupp.
  • Har dokumenterad förmåga att bygga goda relationer och nätverk både inom och utanför din organisation.
  • Eget verksamhets- och budgetansvar.
  • Relevant akademisk examen eller motsvarande kunskaper.
  • Meriterande är erfarenhet av och förståelse för kultursektorn och/eller offentlig verksamhet och dess styrning.

Som ledare och chef vid Kungliga Operan vill vi att du ska se möjligheter och hitta lösningar och arbeta strategiskt och prestigelöst. Du är trygg i din kompetens och som ledare. Du har en mycket god relationsskapande förmåga.


Du är tydlig i din kommunikation och bra på att planera, leda och följa upp verksamheten. Du agerar med självförtroende även i ovana situationer och får lätt omgivningen att lyssna. Du ser positivt på förändring och anpassar dig lätt till nya förutsättningar. Du värdesätter andras synpunkter och kompetens, och skapar en inkluderande arbetsmiljö. Du identifierar goda idéer, sätter långsiktiga mål och planerar aktiviteter för att nå dem. Du tar självständigt ansvar och gör det som behövs för att Kungliga Operan ska uppnå sina mål.


OM KUNGLIGA OPERAN

Som Sveriges nationalscen för opera och balett ska Kungliga Operan hålla en hög konstnärlig kvalitet samtidigt som man når ut till en bred publik. Kungliga Operan är ett av staten helägt aktiebolag. Med över 200 opera- och balettföreställningar i Operahuset, ett stort antal konserter samt en mängd aktiviteter för barn och unga i och utanför Operahuset bjuder varje säsong på ett brett spektrum av upplevelser. Repertoaren spänner över flera sekler och innehåller både klassiska och nyskrivna verk. Kungliga Operan strävar efter att vara en öppen, modern och dynamisk arbetsplats.


Nästa steg

Tillsättningen sker i samarbete med Signpost, som är specialiserade på att rekrytera framgångsskapande chefer och ledare som gör skillnad. Här välkomnas ledare med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att uppdraget låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Varmt välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 18 maj 2025.


Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Inklusive kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive chefs kompetens i förhållande till kravprofilen.


Vill du veta mer innan du söker är du välkommen att höra av dig till rekryteringskonsult Anna Rydbacken på 0709–815 873, anna.rydbacken@signpost.se eller Anna-Sofia Renman på 0708–178 399, anna-sofia.renman@signpost.se . Vi ser fram emot att få kontakt med dig!


Om du är redo att anta denna spännande utmaning och bidra till Kungliga Operans framtid, skicka in din ansökan idag!

Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Stockholm

Populära jobb i Stockholm