Publicerad: 2025-04-24

Handläggare skatteupplysningen skattefrågor
För dig som brinner för kundkontakt och är duktig på att förmedla kunskap och information finns ett utvecklande jobb inom Skatteverkets upplysningsverksamhet.
Med lyhördhet och ett gott bemötande hjälper och vägleder du våra kunder. Här skapar du samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor. Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
På Skatteupplysningen är du Skatteverkets ansikte utåt. Du svarar på frågor om skatt från privatpersoner eller företag, vägleder dem i hur de bäst använder våra e-tjänster samt handlägger i viss utsträckning. Du skapar förtroende genom att vara lyhörd och ha ett gott bemötande. Frågorna kommer främst via telefon, men också via mejl. Du tar själv ansvar för att uppdatera dig om nyheter och förändringar inom ditt arbetsområde. Med hjälp av olika digitala informationskanaler söker du också svar under samtalet med kunden. Vissa frågor är enkla medan andra är mer komplexa.
I det här jobbet har du kontakt med kunder hela dagarna och du möter en stor mångfald av människor. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du får en bred kunskap inom skatteområde och du utvecklas inom både kundservice och handläggning. På Skatteupplysningen har du schemalagd arbetstid. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör en sektion på personbeskattningsenhet 4 på personbeskattningsavdelningen i Halmstad eller Helsingborg. På sektionen är vi cirka 18 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar.
I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha ett kundanpassat förhållningssätt och bra bemötande
- kunna förmedla kunskap och information sakligt och tydligt
- ha god samarbetsförmåga
- arbeta professionellt och resultatinriktat mot uppställda mål
- kunna hantera och analysera informationsflöden.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik eller samhällsvetenskap, alternativt annan högskoleutbildning på minst 180hp som vi anser är relevant för tjänsten
- relevant arbetslivserfarenhet av kundmöten där du besvarat inkommande frågor via telefon eller personliga möten
- goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Det är önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet från Skatteverket. Det är även önskvärt att du har något års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från kundmöten inom offentlig verksamhet alternativt från försäkringsbolag, bank eller liknande verksamhet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Med lyhördhet och ett gott bemötande hjälper och vägleder du våra kunder. Här skapar du samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor. Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
På Skatteupplysningen är du Skatteverkets ansikte utåt. Du svarar på frågor om skatt från privatpersoner eller företag, vägleder dem i hur de bäst använder våra e-tjänster samt handlägger i viss utsträckning. Du skapar förtroende genom att vara lyhörd och ha ett gott bemötande. Frågorna kommer främst via telefon, men också via mejl. Du tar själv ansvar för att uppdatera dig om nyheter och förändringar inom ditt arbetsområde. Med hjälp av olika digitala informationskanaler söker du också svar under samtalet med kunden. Vissa frågor är enkla medan andra är mer komplexa.
I det här jobbet har du kontakt med kunder hela dagarna och du möter en stor mångfald av människor. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du får en bred kunskap inom skatteområde och du utvecklas inom både kundservice och handläggning. På Skatteupplysningen har du schemalagd arbetstid. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör en sektion på personbeskattningsenhet 4 på personbeskattningsavdelningen i Halmstad eller Helsingborg. På sektionen är vi cirka 18 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar.
I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha ett kundanpassat förhållningssätt och bra bemötande
- kunna förmedla kunskap och information sakligt och tydligt
- ha god samarbetsförmåga
- arbeta professionellt och resultatinriktat mot uppställda mål
- kunna hantera och analysera informationsflöden.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik eller samhällsvetenskap, alternativt annan högskoleutbildning på minst 180hp som vi anser är relevant för tjänsten
- relevant arbetslivserfarenhet av kundmöten där du besvarat inkommande frågor via telefon eller personliga möten
- goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Det är önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet från Skatteverket. Det är även önskvärt att du har något års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från kundmöten inom offentlig verksamhet alternativt från försäkringsbolag, bank eller liknande verksamhet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.