Publicerad: 2025-04-28

Logotyp

Enhetschef - Bemanningsenheten

Adress

Ludvika

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Är det dig vi söker?

Vill du vara med i vår spännande verksamhet och få förmånen att leda, planera och utveckla Vård- och omsorgsförvaltningens Bemanningsenhet? 

För bästa omvårdnad och service behövs en flexibel bemanning med kompetent personal, dygnet runt, året runt. Bemanningsenhetens uppdrag är att säkerställa förvaltningens behov av kompetenta medarbetare för tillfälliga uppdrag och att kvalitetssäkra den ordinarie bemanningen utifrån heltidsavtalet. Bemanningsenheten präglas av en hög servicenivå i korttidsrekrytering, bemanningsfrågor och stöd i schemaläggning- och samplaneringsfrågor. Nu vill vi ta ytterligare steg och utvecklar vår bemanningsenhet! Vi vill satsa på digitalisering och ta höjd för att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla medarbetare för att säkra förvaltningens framtida personal- och kompetensförsörjning.

Vad innebär jobbet för dig?

Som enhetschef på Bemanningsenheten är ditt huvudansvar att leverera rätt kompetens till rätt plats i rätt tid så att både dina medarbetare och verksamheterna blir nöjda. Det är en utåtriktad roll där du har mycket kontakt med olika verksamheter som du arbetar mot. Du har chefs- och ledaransvar för positiva problemlösande bemanningsadministratörer, samordnare och timvikarier. Du har ansvar för arbetsmiljö och budget. Chefsrollen är en förtroendeställning som innebär att du som chef behöver vara en god företrädare för Ludvika kommun, såväl inom som utom organisationen -samt en förebild för medarbetarna. 

Förvaltningen är inne i en digitaliseringsresa och detta omfattar även hur vi utvecklar processer och arbetssätt för vår personal- och kompetensförsörjning. Vi vill därför att du är trygg med den tekniska utvecklingen och att du håller dig kontinuerligt uppdaterad på utvecklingen inom kompetensförsörjning för att leda medarbetarna in i framtiden. Enheten har systemansvar för Heroma som innefattar schemaplanering och vikariehantering. 

Du leder arbetet enligt kommunens mål och riktlinjer och ser till att gällande lagar och avtal följs. Du ska vägleda och finnas nära din personal. Du arbetar även med strategiska uppdrag för hela förvaltningen. Dina närmaste kollegor arbetar som chefer för kansli-, bistånds- och kostenhet. Du rapporterar närmast till verksamhetschef.

 

Kvalifikationer


• För att lyckas i denna tjänst behöver du ha en högskoleutbildning från Personal- och arbetslivsprogrammet, ekonomiprogrammet, socionomprogrammet, beteendevetarprogrammet alternativt relevanta högskolekurser i kombination med arbetslivserfarenhet från tidigare chefsposition eller erfarenhet av ledarskap.
• Krav: Du kan uttrycka dig tydligt i tal och skrift på svenska.
• Krav: körkort B. 

Meriterande


• Kunskaper inom arbetsrätten
• Erfarenhet av ledarskap med budget- och personalansvar
• Kunskaper inom bemanningsplanering och rekrytering
• God data och systemvana
• Erfarenhet av strategiska verksamhetsfrågor samt förändrings- och utvecklingsarbete

Personliga egenskaper

Arbetet innebär många kontaktytor så det är viktigt att du har en god kommunikations- och samarbetsförmåga, arbetet innebär att upprätthålla goda relationer med både interna och externa samarbetspartners.

För att lyckas i rollen är du tydlig, flexibel och lyhörd samt har förmåga att skapa trygghet och motivera medarbetare att arbeta utifrån verksamhetens och den enskildes behov. Vi tror också att du har ett ekonomiskt förhållningssätt och en god förmåga att prioritera och organisera. Du har en pedagogisk insikt som innebär att du har förståelse för hur andra människor tar till sig kunskap genom våra olika förutsättningar. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet för den här tjänsten.

 

Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Antal platser: 1

 

Upplysningar

Verksamhetschef: Lisa Eriksson 0240-868 55

Arbetstagarorganisationer

Ledarna, via kommunens växel 0240-860 00
Vision, via kommunens växel 0240-860 00
Kommunal, via kommunens växel 0240-860 00  

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2025. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Intervjuer kommer att hållas vecka 23.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Ludvika

Populära jobb i Ludvika