Publicerad: 2025-04-29

Planerare till IFO enhet Råd, stöd och mottagning
Är du en person som har ett engagemang inom socialt arbete och trivs med att utveckla verksamheter? Vill du vara med och bidra till att vi som chefer och medarbetare lyckas i våra uppdrag? Är du prestigelös och gillar att hjälpa till med det som behövs? Då kan vi erbjuda dig ett roligt och stimulerande arbete där du får vara med och utveckla kvalitet och effektivitet inom Individ- och familjeomsorgen. Välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Med anledning av den nya socialtjänstlagen som träder i kraft i juli och som kommer att påverka organisering, arbetssätt, processer och samverkansstrukturer ser vi ett behov av att förstärka vår organisation.
Den nya Socialtjänstlagen ställer krav på ökad tillgänglighet, uppföljning och evidensbaserat arbete. Arbetet som planerare kan därför handla om uppföljning av verksamhet och planering av förändringar men också att utveckla vårt barnrättsperspektiv eller undersöka effekterna av att ge en specifik insats utan biståndsprövning. Om du gillar att utmanas, utvecklas och stödja andra kommer därför den här tjänsten att vara lämplig för dig.
Som planerare kommer du att spela en viktig roll i att självständigt och tillsammans med andra stödja alla verksamheter inom området. Du kommer att arbeta i en dynamisk och utvecklingsorienterad verksamhet där förändringar är en naturlig del av vardagen. Detta innebär att du snabbt behöver kunna sätta dig in i olika ärenden och komplexa frågeställningar.
Exempel på arbetsuppgifter:
• inom ramen för olika uppdrag samarbeta med andra inom Socialförvaltningen och med andra förvaltningar och externa aktörer.
• ge specialiststöd och agera sakkunnig
• delta och ge stöd i utvecklings- och kvalitetsarbete för verksamheten samt genomföra verksamhetsuppföljningar
• leda och driva uppdrag och projekt
• utreda, analysera och utarbeta underlag för beslut och genomföra muntliga föredragningar
• samordna och dokumentera remissvar
• ge stöd till områdesledning och enhetschefer
Om arbetsplatsen
Du kommer att utgå från de lokaler vi har på Ribbingsgatan och Åbylunden. Här kommer du att jobba självständigt i nära samarbete med tre andra planerare samt en administrativ samordnare som tillsammans bildar en arbetsgrupp med goda förutsättningar för kollegialt stöd och sammanhang. Inom gruppen finns möjlighet både att spetsa in sig på något fördjupningsområde och att skaffa sig en kunskapsbredd inom IFO.
Vi erbjuder flextid och möjlighet till distansarbete utifrån verksamhetens behov.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
För denna tjänst behöver du ha en god samarbetsförmåga och ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Arbetet ställer också krav på att du är ansvarstagande och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete samt driva dina processer vidare. Då du kommer arbeta inom ett område som genomgår förändringar behöver du ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och snabbt kunna ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheterna i förändringar. Det är även av stor vikt att du kan förstå komplicera språkliga underlag, både talade och skrivna samt själv kan producera egna dokument av hög kvalitet. Avslutningsvis behöver du som person vara trygg, stabil och ha självinsikt och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till den situation du vid tillfället befinner dig i.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• akademisk examen om minst 180 hp som exempelvis socionom, statsvetenskap, beteendevetenskap eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• några års yrkeserfarenhet efter examen
• kunskaper om metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering
• goda kunskaper inom Office-paketet och god förmåga att lära dig att nyttja olika verksamhetssystem och digitala tjänster
Meriterande:
• erfarenhet av arbete inom individ- och familjeomsorg
• erfarenhet av utredningsarbete
• erfarenhet av att självständigt driva processer och förbättringsarbete
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 11 maj.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Om tjänsten
Med anledning av den nya socialtjänstlagen som träder i kraft i juli och som kommer att påverka organisering, arbetssätt, processer och samverkansstrukturer ser vi ett behov av att förstärka vår organisation.
Den nya Socialtjänstlagen ställer krav på ökad tillgänglighet, uppföljning och evidensbaserat arbete. Arbetet som planerare kan därför handla om uppföljning av verksamhet och planering av förändringar men också att utveckla vårt barnrättsperspektiv eller undersöka effekterna av att ge en specifik insats utan biståndsprövning. Om du gillar att utmanas, utvecklas och stödja andra kommer därför den här tjänsten att vara lämplig för dig.
Som planerare kommer du att spela en viktig roll i att självständigt och tillsammans med andra stödja alla verksamheter inom området. Du kommer att arbeta i en dynamisk och utvecklingsorienterad verksamhet där förändringar är en naturlig del av vardagen. Detta innebär att du snabbt behöver kunna sätta dig in i olika ärenden och komplexa frågeställningar.
Exempel på arbetsuppgifter:
• inom ramen för olika uppdrag samarbeta med andra inom Socialförvaltningen och med andra förvaltningar och externa aktörer.
• ge specialiststöd och agera sakkunnig
• delta och ge stöd i utvecklings- och kvalitetsarbete för verksamheten samt genomföra verksamhetsuppföljningar
• leda och driva uppdrag och projekt
• utreda, analysera och utarbeta underlag för beslut och genomföra muntliga föredragningar
• samordna och dokumentera remissvar
• ge stöd till områdesledning och enhetschefer
Om arbetsplatsen
Du kommer att utgå från de lokaler vi har på Ribbingsgatan och Åbylunden. Här kommer du att jobba självständigt i nära samarbete med tre andra planerare samt en administrativ samordnare som tillsammans bildar en arbetsgrupp med goda förutsättningar för kollegialt stöd och sammanhang. Inom gruppen finns möjlighet både att spetsa in sig på något fördjupningsområde och att skaffa sig en kunskapsbredd inom IFO.
Vi erbjuder flextid och möjlighet till distansarbete utifrån verksamhetens behov.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
För denna tjänst behöver du ha en god samarbetsförmåga och ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Arbetet ställer också krav på att du är ansvarstagande och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete samt driva dina processer vidare. Då du kommer arbeta inom ett område som genomgår förändringar behöver du ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och snabbt kunna ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheterna i förändringar. Det är även av stor vikt att du kan förstå komplicera språkliga underlag, både talade och skrivna samt själv kan producera egna dokument av hög kvalitet. Avslutningsvis behöver du som person vara trygg, stabil och ha självinsikt och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till den situation du vid tillfället befinner dig i.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• akademisk examen om minst 180 hp som exempelvis socionom, statsvetenskap, beteendevetenskap eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• några års yrkeserfarenhet efter examen
• kunskaper om metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering
• goda kunskaper inom Office-paketet och god förmåga att lära dig att nyttja olika verksamhetssystem och digitala tjänster
Meriterande:
• erfarenhet av arbete inom individ- och familjeomsorg
• erfarenhet av utredningsarbete
• erfarenhet av att självständigt driva processer och förbättringsarbete
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 11 maj.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter